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필리핀 코피노 어머니에 대한 편견: 한국과 필리핀의 비교문화연구

The Prejudice against Kopino Mothers: A Cross-cultural Study of Korea and Philippines

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2018, v.24 no.2, pp.337-364
https://doi.org/10.20406/kjcs.2018.5.24.2.337
배재창 (전남대학교)
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초록

필리핀에서는 기독교 율법에 의해 낙태가 법적으로 금지되어 있다. 따라서 코피노가 잉태되었을 때 한국인 아버지는 낙태를 원하거나 부양을 포기하더라도 필리핀인 어머니는 부득이 출산하여 기를 수밖에 없다. 이와 같이 코피노를 혼자 양육하고 있는 코피노 어머니에 대해 한국인과 필리핀인이 어떻게 평가하고 있는지 명시적 차원과 암묵적 차원에서 비교하고자 하였다. 아울러 낙태를 금지하는 기독교가 점화되었을 때 코피노 어머니에 대한 한국 및 필리핀 참여자들의 평가가 어떻게 변화하는지 살펴보았다. 실험 결과, 필리핀 참여자들이 한국 참여자들보다 코피노 어머니를 명시적으로나 암묵적으로 더욱 좋아하였다. 그런데 필리핀 참여자들에 비해 덜 좋아했던 한국 참여자들도 코피노 어머니에 대해 내외현적으로 조금 좋게 평가하고 있었다. 단, 한국의 남성 참여자들은 코피노 어머니를 명시적으로는 좋아한다고 답했지만, 암묵적으로는 싫어하고 있었다. 다음으로 십자가 사진을 사용하여 기독교가 점화되었을 때 필리핀 참여자들은 코피노 어머니를 암묵적으로 더욱 좋아하게 되었지만, 한국 참여자들은 아무런 변화가 없었다. 이러한 결과들을 통해 한국 여성들은 필리핀 사람들처럼 코피노 어머니에게 편견을 보이지 않지만 한국 남성들은 편견을 보이며, 십자가로 인한 점화효과가 문화마다 상이할 수 있음을 확인하였다.

keywords
Kopino mothers, Philippines, explicit attitude, implicit attitude, Christianity, 코피노 어머니, 필리핀, 명시적 태도, 암묵적 태도, 기독교

Abstract

Abortion is prohibited in the Philippines by the law of Christianity. Korean fathers wanted abortions when Filipino mothers were pregnant with their babies(Kopino). However, Filipino mothers had to give birth to the Kopino babies. Therefore, Kopino mothers bring up their babies alone. This study tried to measure and compare what Korean and Filipino evaluate towards Kopino mothers explicitly or implicitly. In addition, this study examined how their attitudes towards Kopino mothers change when the Christianity was primed. As a result of this study, Filipino participants, both explicitly and implicitly, liked more about Kopino mothers than Korean participants. Also, Korean participants showed a little positive explicit attitude and implicit attitude towards Kopino mothers. However, Korean males answered that they liked Kopino mothers at the explicit scale, but they had a negative attitude against Kopino mothers at the implicit level. After activating the Christianity by priming, Filipino participants showed a significant increase of positive attitude towards Kopino mothers at the implicit level. On the other hand, Korean participants remained unaffected. Hence, the priming effect of Christianity varied by country. This study confirmed that Korean females didn’t have prejudice against Kopino mothers like Filipino but Korean males had prejudice against them.

keywords
Kopino mothers, Philippines, explicit attitude, implicit attitude, Christianity, 코피노 어머니, 필리핀, 명시적 태도, 암묵적 태도, 기독교

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제