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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0661
  • E-ISSN1229-0661
  • KCI

청소년의 문제행동에 미치는 사회적 지지원의 영향

The Effects of Social Supporter on the Adolescent'S Problem Behaviors

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
1998, v.4 no.1, pp.55-74
양돈규(Don Kyou Yang) (중앙대학교 심리학과)
임영식(Young Sik Lim) (중앙대학교 청소년학과)

초록

본 연구는 청소년의 비행행동과 우울을 예측하는 사회적 지지원(부모, 교사, 친구)의 상대적인 중요도를 알아보고, 나아가 초기 청소년기와 중기 청소년기에 따라 문제행동을 예측하는 사회적 지지원의 상대적인 중요도에서 차이가 있는지를 밝히기 위해 실시되었다. 서울과 경기지역에 거주하는 남녀 중ㆍ고등학생 1,135명(분석대상은 1,087)을 대상으로 사회적 지지 정도, 비행행동 및 우울수준을 측정하였다. 수집된 자료는 중다회귀분석, t 검증 및 Pearson 상관법을 이용하여 분석하였다. 그 결과, 청소년의 비행행동을 예측하는 사회적 지지원의 중요도는 교사, 부모, 친구의 순이었지만, 우울의 경우 부모, 교사, 친구의 순으로 나타났다. 또한 초기 청소년기의 비행행동을 예측하는 사회적 지지원은 교사, 부모, 친구의 순이었지만, 중기 청소년기에는 교사, 친구, 부모의 순으로 나타났다. 한편, 우울의 경우, 초기 청소년기에는 부모, 교사, 친구의 순이었지만, 중기 청소년기에는 부모, 친구, 교사의 순으로 나타났다. 이는 발달단계에 따라 문제행동을 예측하는 사회적 지지원의 상대적인 중요도에서 차이가 있음을 의미한다.

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Abstract

This study was intended to examine the effects of social supporter on the adolescent's delinquent behavior and depression. The subjects for this study were 1,135 students attending middle schools and high schools in Seoul and Kyunggi-Do area. The subjects were asked to respond to social support scale, delinquency scale, and depression inventory. The results indicated that the relative importance of three different social supporters(parent, teacher, peer) on the adolescent's delinquent behavior was different from that of the three different supporters on the depression. In the case of adolescent's delinquency, the most predictible variable was teacher's support, on the other hand, the parent's support was the most predictible variable in the case of the depression. Comparing the early adolescence with the middle adolescence, the relative importance of the three different supporters on the delinquent behavior and depression found to be different. In the early adolescence, delinquent behavior was predicted, in order of importance, by the teacher's support, parent's support, and peer's support. However, in the middle adolescence, the order was teacher's support, peer's support, and parent's support. In the case of early adolescent's depression, the order of predictability was parent's support, teacher's support, and peer's support, but in the case of middle adolescent's depression, the order was parent's support, peer's support, and teacher's support.

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제