ISSN : 1226-9654
국소 밝기대비의 변화 형태가 주관적 윤곽에 미치는 영향을 조사하기 위해 Craik -O'Brien-Cornsweet의 착시 도형에서처럼 유도 요소의 밝기가 중심점(주관적 도형의 꼭지점)에서 등방향으로 점진적으로 변하는 주관적 윤곽 도형과 전통적인 주관적 윤곽 도형의 뚜렷함을 비교했다. 그 결과 국소 대비가 점진적으로 변하는 자극에서 주관적 도형이 더 뚜렷하다는 것을 발견함으로써 유도요소의 밝기가 점진적으로 변하여 유도요소와 배경의 접경부위 밝기가 같아지면 주관적 윤곽이 더 쉽게 출현한다는 결론을 얻었다. 그러나 유도요소와 배경이 등광도의 서로 다른 색이면 유도요소의 국소 밝기 대비를 점진적으로 변화시켜도 주관적 윤곽이 나타나지 않았다. 이러한 결과는, 색 처리 채널이 주관적 윤곽의 발생과 무관하다는 기존의 정설과 달리, 국소 밝기 대비가 있어도 유도요소와 배경간의 색 대비가 주관적 윤곽의 출현을 억제한다는 것을 암시한다.
The vividness of traditional subjective-figures and its modulated forms in such a way that the luminance of contrast-inducing elements changes gradually from their centers to the outward directions like a stimulus of Craik-O'Brien -Cornsweet type was compared to investigate the effect of local contrast on subjective contour. From this comparison, it was found that the subjective contours are more vivid in the luminance-modulated figures than the traditional ones. This finding suggests that, if a contrast-inducing element changes gradually in its luminance and becomes indistinguishable with the background at their junction, the activation of line detectors of orthogonal components at the end-cut of the contrast-inducing element is inhibited and consequently interpolating facilitation between the line detectors aligned on a line occurs more easily. However, it was also found that such effect reduces in a large scale when the contrast-inducing element has an isoluminant color. Unlike existing theories, this result suggests that color contrast between a contrast-inducing element and the background may inhibit the occurrence of a subjective contour even in the presence of luminance contrast.