바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사회 인지 관점에 따른 사회 정의 관심과 실천 모형의 검증: 국내 대학생을 중심으로

Social-Cognitive Model of Social Justice Interest and Commitment: for Korean College Students

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2014, v.20 no.2, pp.133-154
민문경 (이화여자대학교)
안현의 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 Miller와 동료들(2009)들이 사회 정의 실천을 예측하는 이론적 틀로써 사회 인지 진로 이론(SCCT)을 사회 정의 영역에 적용한 연구를 국내 대학생들을 대상으로 반복 검증한 것이다. 국내 대학생의 사회 정의에 관한 관심과 실천에 기저하는 심리적 과정을 살펴보고 사회 정의 활동을 촉진하는 개입 방안을 제안하기 위하여 서울 및 경기도 소재 4년제 대학교의 남녀 학생 337명으로 자기 보고식 설문조사를 실시하였다. 측정의 과대 추정을 막기 위해 사회적 바람직성을 통제한 상태에서 구조방정식 모형 검증을 실시한 결과, 사회 정의에 대한 자기 효능감과 결과 기대가 관심에 영향을 주고 사회 정의에 대한 관심이 실천에 영향을 준다는 연구 모형이 국내 대학생들의 사회 정의 관심과 실천을 설명하는 데 적합한 것으로 나타났다. 또한 사회적 지지와 사회적 장애가 자기 효능감을 통해 실천에 영향을 미친다는 간접 효과 모델이 사회적 지지와 사회적 장애가 실천에 직접적인 영향을 미친다는 직접 효과 모델보다 자료를 설명하는 데 더 적합한 것으로 나타났으며, 사회 정의 영역에서만 나타난 독특한 경로로 결과 기대를 통한 사회적 지지의 간접 효과가 입증되었다.

keywords
social justice, social justice commitment, social-cognitive career theory(SCCT), Social Issues Questionnaire(SIQ), 사회 정의, 사회 정의 활동, 사회인지진로이론(SCCT), 사회적 이슈 질문지(SIQ)

Abstract

The purpose of this study was to investigate psychological processes based on the Korean college students’ development of social justice interest and commitment. For this study, we replicated Miller and colleagues’(2009) study, which explained the development of social justice interest and commitment by social-cognitive career theory(SCCT). Social desirability was controlled, and then self-reports data from 343 college students were analyzed using Structural Estimate Modeling(SEM). As a result, the final research model that social justice self-efficacy and outcome expectations affect social justice interest and commitment was proven valid for Korean college students. Also, in comparison with the direct effects model(social supports and barriers affect directly on commitment), the indirect effects model(social supports and barriers affect indirectly on commitment through self-efficacy) was supported. As an unique path of social-justice domain, the indirect effect by social support on commitment through outcome expectation was proved, as well. This study covers measurement limitations, future directions for research, and some lessons points with regards to how Korean college students to have social justice interest and commitment.

keywords
social justice, social justice commitment, social-cognitive career theory(SCCT), Social Issues Questionnaire(SIQ), 사회 정의, 사회 정의 활동, 사회인지진로이론(SCCT), 사회적 이슈 질문지(SIQ)

참고문헌

1.

구자란 (2010). 상담자의 사회정의옹호에 따른 소수 및 다수집단 내담자에 대한 인상형성. 대구대학교 대학원 석사학위 논문.

2.

김동수, 김옥환, 이상헌, 정태연 (2011). 한국인의 소득양극화 원인과 해결책에 대한 인식유형. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 17(4), 461-483.

3.

김용석 (2010). 사회적 바람직성 척도의 개발. 한국사회복지행정학, 12(3), 1-39.

4.

김정은 (2012). 수용 전념 치료가 평가염려 완벽주의적 대학생들의 평가염려 완벽주의, 부정적 평가에 대한 두려움, 경험 회피 및 자기효능감에 미치는 효과. 전북대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김혜숙 (2007). 우리나라 사람들이 가지는 가치가 소수 집단에 대한 편견적 태도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 21(4), 91-104.

6.

박병영 (2002). 고등학생의 여성인권의식에 관한 연구: 광주․전남지역을 중심으로. 순천대학교 대학원 석사학위 논문.

7.

안혜정, 이민주, 정태연 (2013). 한국 사회와 정부에 대한 태도에서 진보․보수 집단 간 차이. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 19(4), 529-552.

8.

윤희웅 (2010). [KSOI의 여론스코프] “우리 사회는 불공정” 74%. 주간경향. http:// newsmaker.khan.co.kr

9.

이승미 (1999). 인권의식 발달경향에 관한 연구: 사형, 고문, 장애인 처우에 관한 추론을 중심으로. 인간발달연구, 6(2), 103-120.

10.

이연선 (2013). 한국 사회갈등 OECD 3위지만 해결 능력은 27위로 최하위권. 서울경제. http://economy.hankooki.com

11.

이은희 (2004). 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 25-48.

12.

이재이 (2013). 자기상과 공정세상 믿음과의 관계: 고등학교 2학년 남․녀 학생을 대상으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문.

13.

이혜숙 (2006). 대학생의 직업적 흥미에 관한 사회인지적 분석. 교육연구, 41, 64-90.

14.

정재각 (2007). 한국사회의 양극화에 대한 논의: 사회정의 관점에서. 한․독 사회과학논총, 16(2), 77-104.

15.

조긍호, 이재영 (2007). 문화성향, 성역할 정체감 및 도덕적 지향성. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 21(1), 105-126.

16.

최승혁, 허태균 (2011). 공정한 사회를 위한 형사처벌: 공정세상 믿음 및 기대의 상호작용. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 25(2), 113-125.

17.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.

18.

American Psychological Association. (2010a). 2009 annual report of the American Psychological Association. American Psychologist, 65, 311-350.

19.

American Psychological Association. (2010c). Ethical principles of psychologists and code of conduct (2002, Amended June 1, 2010). Retrieved from http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx

20.

Ashton, M. C., Paunonen, S. V., Helmes, E., & Jackson, D. N. (1998). Kin altruism, reciprocal altruism, and the big five personality factors. Evolution and Human Behavior, 19(4), 243-255.

21.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freedman.

22.

Beer, A. M., Spanierman, L. B., Greene, J. C., & Todd, N. R. (2012). Counseling psychology trainees' perceptions of training and commitments to social justice. Journal of Counseling Psychology, 59(1), 120-133.

23.

Bell, L. A. (1997). Theoretical foundations for social justice education. In M. Adams, L. A. Bell, & P. Griffin (Eds.), Teaching for diversity and social justice. New York: Routledge.

24.

Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S Long (Eds.), Testing structural equations models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.

25.

Burnes, T. R., & Singh, A. A. (2010). Integrating social justice training into the practicum experience for psychology trainees: Starting earlier. Training and Education in Professional Psychology, 4(3), 153-162.

26.

Campbell, L., Vasquez, M., Behnke, S., & Kinscherff, R. (2010). APA ethics code commentary and case illustrations. Washington, DC: American Psychological Association.

27.

Christie, D. J., & Montiel, C. J. (2013). Contributions of psychology to war and peace. American Psychologist, 68(7), 502-513.

28.

Constantine, M. G., Hage, S. M., Kindaichi, M. M., & Bryant, R. M. (2007). Social justice and multicultural issues: Implications for the practice and training of counselors and counseling psychologists. Journal of Counseling & Development, 85(1), 24-29.

29.

Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1(1), 16-29.

30.

Goodman, L. A., Liang, B., Helms, J. E., Latta, R. E., Sparks, E., & Weintraub, S. R. (2004). Training counseling psychologists as social justice agents: Feminist and multicultural principles in action. The Counseling Psychologist, 32(6), 793-837.

31.

Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3rd ed.). Odessa, FL, US: Psychological Assessment Resources. 안창규, 안현의 역. 홀랜드 직업선택이론. 서울: 한국가이던스.

32.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternative. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

33.

Hurtado, S., Engberg, M. E., Ponjuan, L., & Landreman, L. (2002). Students’ precollege preparation for participation in a diverse democracy. Research in Higher Education, 43, 163-186.

34.

Ivey, A. E., & Collins, N. M. (2003). Social justice: A long-term challenge for counseling psychology. The Counseling Psychologist, 31(3), 290-298.

35.

Kahn, J. H. (2001). Predicting the scholarly activity of counseling psychology students: A refinement and extension. Journal of Counseling Psychology, 48, 344-354.

36.

Lent, R. W., & Brown, S. D. (2006). On conceptualizing and assessing social cognitive constructs in career research: A measurement guide. Journal of Career Assessment, 14(1), 12-35.

37.

Lent, R. W., Brown, S. D., Brenner, B., Chopra, S. B., Davis, T., Talleyrand, R., & Suthakaran, V. (2001). The role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational options: A test of social cognitive hypotheses. Journal of Counseling Psychology, 48(4), 474-483.

38.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.

39.

Lent, R. W., Brown, S. D., Schmidt, J., Brenner, B., Lyons, H., & Treistman, D. (2003). Relation of contextual supports and barriers to choice behavior in engineering majors: Test of alternative social cognitive models. Journal of Counseling Psychology, 50(4), 458-465.

40.

Lent, R. W., Lopez, A. M., Lopez, F. G., & Sheu, H. (2008). Social cognitive career theory and the prediction of interests and choice goals in the computing disciplines. Journal of Vocational Behavior, 73(1), 52-62.

41.

Lewis, B. L. (2010). Social justice in practicum training: Competencies and developmental implications. Training and Education in Professional Psychology, 4(3), 145-152.

42.

Linnemeyer, R. M. (2010). Social justice advocacy among graduate students: An empirical investigation. [S.l.] : Proquest, Umi Dissertatio.

43.

Miller, M. J., & Sendrowitz, K. (2011). Counseling psychology trainees' social justice interest and commitment. Journal of Counseling Psychology, 58(2), 159-169.

44.

Miller, M. J., Sendrowitz, K., Connacher, C., Blanco, S., Mun˜iz de la Pen˜a, C., Morere, L., & Bernardi, S. (2007). Development of the SIQ. Unpublished manuscript.

45.

Miller, M. J., Sendrowitz, K., Connacher, C., Blanco, S., Mun˜iz de la Pen˜a., Bernardi, S., & Morere, L. (2009). College students’ social justice interest and commitment: A social- cognitive perspective. Journal of Counseling Psychology, 56(4), 495-507.

46.

Neville, H. A., & Mobley, M. (2001). Social identities in context: An ecological model of multicultural counseling psychology processes. The Counseling Psychologist, 29, 471-486.

47.

Nilsson, J. E., & Schmidt, C. K. (2005). Social justice advocacy among graduate students in counseling: An initial exploration. Journal of College Student Development, 46, 267-279.

48.

Ollif, C. E. (2001). Can 28 days make a difference? A case study of Community Aid Abroad’s community leadership program. Australian Geographical Studies, 39, 353-364.

49.

Parikh, S. B., Post, Phyllis, & Flowers, C. (2011). Relationship between a belief in a just world and social justice advocacy attitudes of school counselors. Counseling and Values, 56(1-2), 57-72.

50.

Toporek, R. L., & Vaughn, S. R. (2010). Social justice in the training of professional psychologists: Moving forward. Training and Education in Professional Psychology, 4(3), 177-182.

51.

Toporek, R. L., & Williams, R. (2006). Ethics and professional issues related to the practice of social justice in counseling psychology. In R. L. Toporek, L. H. Gerstein, N. A. Fouad, G. Roysircar, & T. Israel (Eds.), Handbook for social justice in counseling psychology: Leadership, vision, and action (pp. 17-34). Thousand Oaks, CA: Sage.

52.

Torres-Harding, S., Siers, B., & Olson, B. D. (2012). Development and psychometric evaluation of the social justice scale (SJS). American Journal of Community Psychology, 50(1-2), 77-88.

53.

Van Voorhis, R. M., & Hostetter, C. (2006). The impact of MSW education on social worker empowerment and commitment to client empowerment through social justice advocacy. Journal of Social Work Education, 42, 105-121

54.

Vasquez, M. J. T. (2012). Psychology and social justice: Why we do what we do. American Psychologist, 67(5), 337-346.

55.

Vera, E. M., & Speight, S. L. (2003). Multicultural competence, social justice, and counseling psychology: Expanding our roles. The Counseling Psychologist, 31(3), 253-272.

56.

Yamaguchi Susumu, 김기범, 최상진 (1998), 한국 문화에서의 사회 정의와 집단 지향성. 사회과학연구, 11, 133-152.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제