본 연구에서는 최근 들어 커다란 사회적 문제로 부각되고 있는 학교 폭력에 대한 이해의 틀을 마련하고자 학교 폭력에 대한 개념화를 시도하였다. 이를 위해, 먼저 학교 폭력을 나름대로 정의하고, 학교 폭력에 대한 기존의 연구 접근들을 크게 개인특질적 접근과 사회환경적 접근으로 나누어 각 접근의 주요 연구 결과들을 개관하였다. 기존의 접근이 가지는 몇 가지 문제점들에 대한 논의를 바탕으로 학교 폭력에 대한 새로운 접근의 필요성을 제기하고, 통합적 접근 모형을 제시하였다. 통합적 접근 모형의 주요 내용 및 특징들을 기술하였고, 이 모형이 향후 학교 폭력에 대한 연구 및 개입 방안의 마련에 어떤 시사점을 지닐 것인지를 논의하였다.
School violence has become a serious social issue in Korea, and this article was attempted to formulate a comprehensive and systematic conceptual framework for understanding and intervening school violence. For the purpose, school violence was defined, and existing theoretical approaches to school violence were organized into two major approaches (i.e., individual traits approach and socio-environmental approach), and research findings of each approach were reviewed and examined. Because of several problems and limitations inherent in each approach, the author proposed a new model of school violence, an integrated model, for the comprehensive and systematic conceptualization. The characteristics and implications of the proposed model for future research and intervention were discussed.