ISSN : 1229-0661
본 연구는 대학생을 대상으로 거부민감성이 반응적 공격성과 어떠한 관련이 있는지 알아보고. 거부민감성이 반응적 공격성에 미치는 영향에서 자기개념 명확성과 적대적 귀인편향의 매개효과가 있는지 확인하기 위하여 진행되었다. 이를 위하여 만 18세 이상 대학생을 대상으로 자기 보고식 설문을 온라인으로 실시하였으며, 총 250명의 자료를 분석에 사용하였다. 자료분석은 SPSS 27.0을 사용하여 변수의 기초통계량을 확인하였고 빈도분석, 신뢰도분석, 상관분석을 실시하였다. 또한 AMOS 21.0을 사용하여 모델의 적합도를 확인하였으며, 부트스트래핑(Bootstrapping) 방식으로 간접효과의 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 거부민감성이 자기개념 명확성을 통해 반응적 공격성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 거부민감성이 적대적 귀인편향을 증가시키고 이로 인해 반응적 공격성이 증가하는 것으로 나타났다. 셋째, 거부민감성이 자기개념 명확성과 적대적 귀인편향을 통해 순차적으로 반응적 공격성에 간접적으로 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학생의 반응적 공격성에 영향을 미치는 심리적 요인을 확인함으로써 범죄와 같은 사회문제와 관련이 있는 반응적 공격성에 대한 개입에서의 심리학적 접근의 필요성과 치유 및 예방을 위한 기초자료를 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 후속 연구에 필요한 시사점을 제안하였다.
The purpose of this study is to examine the relationship between rejection sensitivity and reactive aggression among college students, as well as to determine the mediating effects of self-concept clarity and hostile attribution bias on the relationship between rejection sensitivity and reactive aggression. A self-report questionnaire was conducted online for the purpose of gathering data from university students aged 18 years and older. A total of 250 participants were included in the analysis. SPSS 27.0 was used for data analysis to check the basic statistics of the variables, frequency analysis, reliability analysis, and correlation analysis. In addition, the model fit was checked using Amos 21.0, and the bootstrapping method verified the significance of the indirect effect. The results of this study are as follows. The results of this study are as follows. First, rejection sensitivity positively affects reactive aggression through self-concept clarity. Second, rejection sensitivity increases the hostile attribution bias, leading to an increase in reactive aggression. Third, rejection sensitivity positively influences reactive aggression in an indirect way by sequentially affecting self-concept clarity and hostile attribution bias. These findings have implications as they identify psychological factors that affect reactive aggression in college students. This suggests the importance of utilizing psychological interventions to address reactive aggression associated with social problems, such as crime, and provides a foundation for both treatment and prevention. Finally, implications for further research and limitations of this study are suggested.