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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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14권 특집호

김의철(인하대학교 경영학부) ; 박영신(인하대학교 교육학과) pp.1-31
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초록

2008년 '한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 특집호'는 한국 사회와 교육적 성취라는 대 주제를 중심으로, (1) 성취의 이론적 토대, (2) 한국 청소년의 학업성취, (3) 한국 청소년의 일탈행동, (4) 문화적 배경과 국가간 비교, (5) 한국 사회의 맥락과 과제라는 하위주제들을 다루는 다섯 영역으로 구성되어 있다. 이 글에서는 이번 특집호의 배경이 된 '2006 아시아 교육의 기적 국제학술대회'를 개관하고, 앞으로의 발전방향을 모색 하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 한국 교육의 현실을 SWOT 접근의 틀에 기초해서 약점, 위협, 기회, 강점 요인의 측면에서 분석하였다. 둘째, 2006 국제학술대회의 목표와 의의를 검토하였다. 셋째, 한국심리학회지: 사회문제 특집호 제작의 배경과 내용을 살펴보았다. 마지막으로, 이러한 검토를 기반으로 2006 국제학술대회 및 특집호의 한계와 가능성이 진단되었다. 이와 관련하여 발전방향에 대한 모색으로서, 한국 사회에서 교육적 성취와 삶의 질의 문제 및 토착심리 연구의 필요성이 지적되었다.

Abstract

The special issue of Korean Journal of Psychological and Social Issues focuses on the educational achievement in Korea. This article reviews the following five themes: (1) Theoretical analysis of educational achievement; (2) Educational achievement of Korean adolescents; (3) Delinquency among Korean adolescents; (4) Cultural context and cross-national comparisons; and (5) Korean society and future prospects. This article analyzes the outcome of the 2006 International Conference on Asia's, Educational Miracle. First, this article examines the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing Korean society and education. Second, the purpose and significance of the international conference are examined. Third, background and focus of the publication of the special issue are reviewed. Finally, the limitations and potential of the International conference and the special issue are analyzed. Through this analysis, the need for indigenous psychological analysis of educational achievement and quality of life are outlined.

한성열(고려대학교) pp.33-46
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본 연구에서는 한국의 교육현실의 기저에 존재하는 한국사람들의 교육의식과 현재의 상황이 한국사람들의 마음에 미치는 영향, 그리고 현재의 부정적인 상황을 전환하기 위한 방안을 문화심리학적 관점에서 논의하였다. 집합주의 문화권에 속하는 한국사람들은 자신들의 부정적인 현재 상황을 내부귀인할 확률이 크며, 현 상황을 타개하기 위해 자신이 기울일 수 있는 노력, 즉 교육에 모든 힘을 기울일 것이다. 또한 유교적 전통과 가족중심적 사고의 영향으로 부모는 자녀의 학업적 성취를 통해 자신의 욕구를 대리적으로 해결하려는 경향을 보인다. 이러한 교육의식은 학생들의 자율적 동기를 저해할 뿐 아니라 학부모의 경제적, 심리적 부담을 가중시키고, 공교육을 고사케 하는 등의 부정적 결과를 야기한다. 즉, 현재 한국의 교육현실은 학생들과 교육기관뿐만 아니라 학부모 모두에게 한(恨)으로 지각될 소지가 크다. 이에 본 연구에서는 한을 극복하는 한국의 문화적 기제인 신명에 대한 이해를 바탕으로 현재의 교육현실을 극복하고, 교육장면에서 학생들뿐만 아니라 교육자 및 학부모들이 모두 신명을 경험할 수 있는 방안을 논의하였다.

Abstract

The purpose of this study was to analyze the negative circumstances of Korean education and to provide some suggestions in terms of cultural psychology. Researcher considered the negative situation as Han(恨) to Korean people and analyzed it with the cultural psychological theories. In Korean culture, Han(恨) could be overcome by Shinmyeong which is known as a Korean unique positive emotional experience. According to results of a recent research, Han has been thought that it was the negative feeling from loss of self-worth, and Shinmyeong might be the feeling related with retrieval of self-worth. On the base of discussion about Shinmyeong, several psychological solutions to negative circumstances of Korean education were proposed.

허태균(고려대학교) ; 張薇(고려대학교) ; 남궁 재은(고려대학교 심리학과) pp.47-62
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현재 한국의 지나친 교육열을 반영하는 비정상적인 교육현상에 대한 피상적이고 거시적인 설명만이 존재하고, 반면에 자녀교육을 결정하는 학부모 개개인의 심리적 기제에 대한 규명이 미흡했다. 이에 본 연구는 한국사회에서 널리 상식으로 받아들여지고 있지만 실제로 과학적인 방법으로 검증되지 않은 ‘부모 자신의 교육에 대한 한, 후회, 학습효과’와 같은 심리적 기제가 부모의 자녀교육양식과 자녀의 학습활동에 어떠한 영향을 미치는지를 조사하였다. 이를 위해, 초중고 548명의 학생과 그 부모에게 설문조사를 실시하였다. 설문결과에 따르면, 전반적으로 학습효과는 애정적 /자율적 양육태도와 합리적인 자녀교육의지와 관련되어 있는 것으로 밝혀졌다. 반대로 한과 후회는 거부적 /통제적 양육태도와 맹목적인 자녀교육의지와 관련되어 있었고 학업스트레스를 높이고 효능감을 낮추는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과들은 한국사회의 비정상적인 교육열이 단순히 교육열이 높고 낮음의 양적인 문제가 아닌, 그 심리적 근원에 따른 질적인 문제라는 것을 제안하고 있다.

Abstract

The ‘education panic’ is one of the most phenomenal social issue in the current Korean society. The explanations of it until now, however, are rather superficial in a way that they only describe apparent facts and its seriousness, rendering further examination of the psychological motivation of parents who are the protagonist of education panic necessary. With 548 elementary, middle, and highschool students and their parents, the present study has investigated the impact of parents' past experience of ‘han’, regret, and learning effect regarding education on their parenting style as well as on their children's academic experience. The result revealed that parents' learning effect was related with more affective/autonomous parenting style and reasonable expectation for their children's educational career. On the contrary, parents' ‘han’ and regret indicated relationship with hostile and controlling parenting style and also with blind intention toward their children's educational career. The negative emotions also seemed to increase their children's academic stress, and lower academic self-efficacy. Such results suggest that the extraordinary education panic in Korea is more than a simple quantitative matter of intensity. The psychological basis and motivation of the people included, a much more quantitative information, should be taken into account.

김의철(인하대학교) ; 박영신(인하대학교) pp.63-109
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Abstract

This article examines psychological factors that contribute to educational achievement of Korean adolescents. By reviewing empirical research, three core areas are outlined. First, positive and negative roles that Korean society play on academic achievement are analyzed. Compared to other countries, Korean society places a high premium, pressure an investment on educational achievement. This has contributed to the rapid economic growth and development, but at the same time it has created numerous social problems. Second, psychological and relational dynamics of investing in and achieving success in education are delineated. Through indigenous psychological analysis, the role parents play in motivating and regulating their children to succeed academically is reviewed. In addition, the role of teachers and friends and the coordinated efforts of Korean society are outlined. Third, future directions and transformations in education that are needed in Korean society are discussed. Although Korean adolescents are high achievers in high school, this is not the case at the university level. Since Korean students are interested in entering a prestigious university, they have developed skills in doing well in standardized tests. Educational reforms need to take into consideration individuals' personal interests, skills and creativity to ensure that the knowledge that they acquired can be used to further their career and improve their subjective well-being. Educational transformation does not imply simply adopting Western models, but developing indigenous models that can maximize human and cultural potential and stimulate curiosity, diversity and creativity that are necessary in the global era.

김아영(이화여자대학교) pp.111-134
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이 논문에서는 한국 청소년의 학업동기가 어떤 양상으로 발달하는 가를 탐색하기 위하여 학업동기에 핵심적인 영향을 미치는 지각된 유능감과 자율성 개념을 중심으로 중학생과 고등학생들을 대상으로 수행한 경험적 연구 논문들을 검토하였다. 지각된 유능감은 자기효능감이론과 기대-가치이론, 자기결정성이론에 기초한 연구들을 대상으로 하였으며, 자율성은 내재동기이론의 하나인 자기결정성이론에 기초한 연구들을 대상으로 하였다. 연구들을 종합한 결과, 초등학생시기부터 중학교로 올라가면서 유능감은 감소하다가 고등학교로 가면 약간 증가하거나 변화가 없는 경향을 나타냈다. 자기조절 유형 별로 확인한 자율적 동기 역시 중학생들의 발달 상태가 초등학생에 비해 퇴보된 것과 같은 결과를 보였다. 모든 연령 수준에서 내재동기가 낮고 확인된 조절 동기가 가장 높은 것으로 나타났다. 특히 학년이 올라감에 따라 무동기 경향이 높아지는 결과가 나타났음을 확인하였다. 이러한 결과에 대해 논의하고 후속 연구와 교육현장에서 고려해야 할 사항들에 대해 제안하였다.

Abstract

In this article, a fairly extensive literature review was conducted to depict the current status of academic motivation and its developmental trend among Korean adolescents. The focal factors were perceived competence and autonomy which have been considered as major determinants of academic motivation. Theoretical frameworks adopted were self-efficacy theory, expectancy-value theory, and self-determination theory. Empirical studies conducted in Korean educational settings during the past decade were the target of the literature review. Results of the literature analysis revealed that, in general, there was a decreasing tendency in perceived competence from elementary to middle school which followed by a slight increase after entering high school. Similar trend revealed in the development of autonomous motivation, in that middle and high school students' intrinsic motivation levels were lower than that of the elementary groups. The amotivational tendency was increased as the grade level proceeded toward high school, which requires attention from educators. Discussion was followed in an attempt to provide plausible interpretations for this undesirable current status of Korean adolescents' academic motivation and to suggest implications for possible remedial actions both in pedagogical perspectives and students' well-being.

박승호(서울여자대학교) ; 서은희(서울여자대학교) pp.135-152
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본 논문의 목적은 한국 청소년들의 자기조절학습능력 향상을 위해 우리가 고려해야 할 심리적 측면과 사회·정책적 측면이 무엇인가를 살펴보는 것이다. 이를 위하여 자기조절학습의 최근 연구들의 초인지적, 동기적, 행동적 영역별 주요 관심사를 살펴보았다. 초인지적 영역에서는 청소년의 자기조절학습에서 인지전략과 초인지전략의 중요성을 논의하였다. 특히 읽기학습에서 자기조절기능으로 간주되는 이해점검 초인지전략의 연구동향을 고찰하였다. 동기영역의 연구결과들은 자기효능감과 목표지향성의 최근 연구 동향을, 행동영역의 연구결과들은 시간 관리와 지연행동의 최근 연구 동향을 제시하였다. 그 다음으로 이러한 연구동향이 청소년의 자기조절학습 향상에 주는 시사점을 고찰하였다. 동기영역에서는 청소년들의 자기효능감 향상을 위한 프로그램 개발의 필요성과 수행목표지향성에 대한 사회적 인식의 전환을 언급하였다. 행동영역에서는 청소년들의 시간관리 능력을 향상시키기 위해 학교상황에 적용할 수 있는 방안들을 제안하였다. 마지막으로 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.

Abstract

The purpose of this study is to research psychological and social devices to foster self-regulated learning of Korean adolescents. This study investigated metacognitive, motivational, and behavioral factors of self-regulated learning through current research. In terms of metacognitive factors, we reviewed the importance of cognitive and metacognitive learning strategies of adolescents for better self-regulated learning. Especially we gave a great emphasis on the role of comprehension monitoring metacognitive strategy for the learning to read in this review. For motivational factors, recent research of self-regulated learning has tended to focus on self-efficacy and goal orientation. The current research examining behavioral factors of self-regulated learning has tended to focus on time management and academic procrastination. Research findings in the motivational aspect suggest that we need to develop the program to improve adolescents' self-efficacy and recognize new re-conceptualization of the goal theory. Research findings in the behavioral aspect recommend practical tips and strategies to improve time management skills and to overcome academic procrastination. Finally, future directions for research are discussed.

김주후(아주대학교) ; 남궁지영(한국교육개발원) pp.153-166
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본 연구의 목적은 다층분석 모형을 활용하여 중학교 학생들의 자기주도적 학습 능력을 분석하는 데 있었다. 학생 개인 및 학교수준의 변량을 고려함으로써 중학교 학생들의 자기주도적 학습 능력은 개인 및 학교의 특성 관점에서 설명되었다. 다층모형 분석을 위해 학생수준에서는 자기주도적 학습 기회 제공, 개별학생 특성에 대한 배려, 교과 외 활동 참여도, 그리고 사교육 참여정도가 활용되었다. 학교 수준에서는 생활보호대상자 수, 7차 교육과정 운영상의 어려움, 그리고 학부모 지원의 적극성이 사용되었다. 분석결과 자기주도적 학습 능력 전체 변량의 95% 이상이 학생 수준에서 설명됨이 밝혀졌으나 학생 수준의 변인 중에서 사교육 참여정도는 유의미한 변인이 아닌 것으로 나타났다. 다층 분석 결과를 바탕으로 학생들의 배경변인에 따른 중다회귀분석도 실시하여 사교육 참여 정도와 자기주도적 학습 능력 사이의 관계에 대한 논의를 시도하였다.

Abstract

The purpose of this study was to investigate middle school student's self-directed learning(SDL) using a hierarchical linear modeling. By considering variances of SDL at individual and school level, the student's SDL was explained in terms of school quality as well as individual efforts. For the HLM analysis, participation in private tutoring, teacher's support for SDL, caring students' individual needs, and participation in extra curriculum activities were explored at individual level. At school level, school SES, quality of national curriculum implementation, and parental support for school were utilized. The results of analysis showed that more than 95% of variance of SDL was explained by variables at individual level. Among the variables at individual level, private tutoring was not a significant variable explaining the SDL. Based upon the results, multiple regression analyses by background variables were also conducted. By interpreting the results of analyses, the impact of school quality and individual efforts on the SDL was discussed.

정종진(대구교육대) pp.167-186
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본 연구는 암묵적 이론(implicit theory)의 관점에서 한국 초등학생들의 학습동기에 영향을 주는 요인이 무엇이고 어떻게 구성되어 있으며, 이러한 학습동기 요인의 구성은 성별에 따라 어떤 차이가 있는가를 밝혀보는 데에 그 목적이 있다. 한국 초등학생들의 학습행동에 관련된 동기에 대한 암묵적 이론을 이끌어내고 체계화시키기 위하여 초등학생들이 가장 열심히 학습하고 있는 활동이 무엇이고 그러한 학습활동을 열심히 하는 이유가 무엇인지 조사하여 그 원인을 문항으로 하는 측정도구를 제작하여 학습동기 요인을 분석하였다. 전국에 걸쳐 지역을 고려하여 7개 도시에서 무선 표집한 초등학교 4∼6학년 856명을 대상으로 학습활동의 원인에 관한 탐색적 및 확인적 요인분석의 결과 유용성, 흥미, 인정, 지식획득, 기대충족의 5가지 요인으로 나타났다. 남녀별로 보면 남학생은 유용성-흥미-인정-지식획득-기대충족의 순으로 5가지 요인이 나타났고, 여학생은 흥미-유용성-보상-인정--기대충족-경쟁의 순으로 6가지 요인으로 나타나 남녀간 요인수와 요인구조에 다소 차이가 있었다.

Abstract

This study is to investigate, from the perspective of implicit theory, what elements influence children's motivation to learn and how their configurations are different according to different sexes. One analysis was based on answers to a motivation questionnaire by fourth to sixth graders from four different cities in South Korea. The subjects children were most highly motivated to learn were math and science for boys, and math and English for girls, respectively. Factors influencing the motivation were near 30 in number, including later happier life, joy of learning, parental rewards, pleasure of being informed, and meeting parental expectations, among others. Another analysis was an exploratory and confirmative factor analysis on motivation to learn among 856 fourth to sixth graders randomly sampled from 7 different cities all over South Korea. Factors revealed to contribute to the motivated learning here were five factors of utility, interest, recognition, knowledge acquisition(being informed), and expectancy sufficiency. There were some differences in the structure of factors between sexes; importance was given to five factors of utility, interest, recognition, knowledge acquisition, and expectancy sufficiency in descending order for boys, and six factors of interest, utility, rewards, recognition, expectancy sufficiency, and competition for girls.

김성일(고려대학교) ; 소연희(경남대학교) ; 윤미선(전주대학교) pp.187-221
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학업에 대한 흥미는 학습자의 인지, 정서, 동기 작용의 복합체로 학습의 중요한 목적일 뿐만 아니라 학습의 효과를 매개하는 중요한 변인이다. 그럼에도 불구하고 현재 국내의 학습환경은 학습자의 흥미를 저해하는 요인들로 가득 차 있다. 이 연구에서는 학업흥미에 대한 개념적 이해와 성취도와의 관계를 토대로 우리나라 학생들의 학업흥미에 대한 실태를 파악하고 학업흥미 저하의 원인을 학습환경 요인의 측면에서 진단하였다. 흥미와 내재동기에 대한 이론과 경험적 연구를 바탕으로 국제비교에서 상대적으로 낮은 학업흥미를 보이는 주된 이유를 통제적인 학습환경, 경쟁으로 인한 불안과 스트레스, 빈번한 상대평가에서 오는 유능감의 박탈 등으로 파악하였다. 학업흥미 증진을 위한 학습환경 설계를 위해서 선택권을 제공하는 자율적인 학습환경 설계와 개인적 흥미를 높이기 위한 통합교과의 개발 및 특수목적 학교의 운영, 그리고 상황적 흥미를 증진시키기 위한 각종 처방들이 제안되었다.

Abstract

Although academic interest, the intersection of cognition, emotion, and motivation, is a primary goal of learning and mediates the effects of learning, the present learning environment is full of impeding factors which undermine learner's interests in learning situation. The purpose of this study is to examine current state of academic interests of Korean students and to identify several potential causes of developmental declines in academic interests. It has been consistently found that academic interests in various school subjects decrease with age and grade in school. Three potentially contributing factors to the observed loss of academic interests are mainly discussed: deprived autonomy, severe competition, and normative evaluation. Based on theories on interest and motivation, and empirical findings, various prescriptions are also suggested for designing an interest-based learning environment in order to trigger and enhance learner's academic interests.

박영신(인하대학교) ; 김의철(인하대학교) pp.223-253
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Abstract

This article examines the cost of pressure to achieve in Korea, which is the theme of the special issue focusing on the psychological dynamics and factors influencing delinquent behavior among Korea adolescents. This article reviews empirical studies of delinquent behavior among Korean adolescent and articulate policy and programs necessary to prevent the rising trend. First, in order to prevent delinquent behavior and enhance their self-efficacy, programs need to be developed to allow them to succeed in non-academic areas. Second, adolescents who engage in delinquent behavior are likely to experience problems in interpersonal, such as parental rejection, social exclusion from friends and hostility from teachers. Third, adolescents delinquent behaviors are influenced by negative parental socialization practices, delinquent behavior of their peers, moral disengagement and their previous participation in delinquent behavior. Fourth, the importance of indigenous psychological approach to increase the quality of life for adolescents who engage in delinquent behavior is outlined.

곽금주(서울대학교) pp.255-272
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세계적인 학교 폭력의 주요 현상인 집단따돌림에 대해 세계 여러 나라에서 이미 1970년대부터 연구가 이루어졌다. 이와 비교해 한국의 왕따 연구는 그 역사가 비교적 짧은 편이다. 본 연구에서는 외국의 불링(bullying)과는 달리 고유한 특성을 지니는 한국의 왕따에 대해 알아보았다. 한국의 왕따가 가지는 현상적 특성으로 집단성, 한 번 피해자가 되면 지속적인 괴롭힘에 노출되는 지속성, 가해자의 범위가 일반학생으로 확대되는 일반성이라 할 수 있다. 외부 환경적 특성으로 한국의 교육환경, 부정적인 가정환경, 집단주의 문화가 있다. 또한 왕따 현상에는 그 참여 역할이 중요한데 크게 세 가지의 구조 틀을 가진다. 즉 가해자, 피해자, 가해-피해자 중심의 구조, 가해자와 피해자를 제외한 중간집단(가해지지자, 방관자, 방어자)에 초점을 맞춘 구조, 마지막으로 가해자, 가해조력자, 가해강화자, 방어자, 피해자, 방관자의 참여역할 구조를 통해 각각의 역할에 따른 심리적 특성에 관한 연구결과를 설명하였다. 이러한 왕따의 특성을 반영하여, 전 학급을 대상으로 한 방관자 중심의 예방 프로그램과 그 효과에 관해 간략히 설명하고 앞으로의 방향에 대해 논의하였다.

Abstract

When observing the subjects and seriousness of Korea's Wang-ta, it is urgent that we know the characteristics of Wang-ta and its conditions. In this study, we investigated the definition of Wang-ta, which partly differs from bullying. Also, the phenomenal characteristics of collectivism, the victimization of an individual once stigmatized in the Wang-ta process, the generalization of the Wang-ta process where bullies extend their territory into general students were examined. Moreover, external environment such as Korea's school environment, negative house environment, and collective culture were examined. The three general structures in researching Korea's Wang-ta were presented. The first structure consists of a bully, victim, and a bully-victim. The second structure focuses on the certain groups, which consists of followers, outsider, and the defender. The last structure deals with the psychological characteristics of the participant roles, which are the bully, reinforcer, assistant, defender, victim, and outsider. Wang-ta prevention programs, which reflects the characteristics of Wang-ta, are presented. Implications on future Wang-ta prevention programs are discussed.

한상철(대구한의대학교) pp.273-298
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본 연구에서는 청소년 가출의 특징을 살펴보고, 이들의 문제행동 개입 과정과 양상을 분석함과 동시에 가출의 위험요인과 보호요인을 탐색하는데 목적이 있다. 이를 위해 관련 문헌을 통해 가출의 의미와 원인, 최근 조사결과에 근거한 실태와 특징 등을 분석하고, 청소년 시기에 가출을 야기하는 위험요인(risk factors)이 무엇이며, 그리고 이들 위험요인에도 불구하고 가출로 인한 문제행동을 완충 또는 중재하는 보호요인(protective factors)은 어떤 것들이 있는지를 탐색해 보고자 한다. 그 결과 먼저, 청소년 가출에 대해 이를 더 이상 청소년 개인의 문제로만 인식하지 않고 사회적인 문제로 인식해야 된다는 점을 강조하였다. 그리고 부적절한 가정환경과 부모의 강압적인 양육행동, 부정적인 또래압력과 입시 스트레스 등이 가출의 주요 위험요인이라면 이들의 부정적인 영향을 감소 또는 중재할 수 있는 보호요인으로 사회적 지지, 적극적 대처전략, 부모의 감시 및 통제, 자기 존중감 등을 제안하였다. 본 연구의 이러한 결과는 청소년 가출의 예방은 물론이고 가출 청소년들의 적응유연성(resilience)을 향상시킴으로써 비행 및 재 가출을 차단할 수 있는 처치 가능성을 높여 줄 것으로 기대된다.

Abstract

The purpose of this study is to explore a risk and a protective factors of adolescent runaway based on the previous researches. Runaway of adolescents is increasing, and it is longer and more habit gradually than past. The prevailance methods of runaway is no longer effects on the decrease of adolescent runaway. Now there is to accept adolescent runaway, and has to support the difficult life conditions and the emotional distress of adolescent post-runaway. This means that must be identify and treatment the protective factors having an buffering effect as well as the risk factors influencing on runaway. Although the worse factors related family are the highest risk factors of runaway, others factors including negative peer relation, a academic stress also an have significant influence on runaway. And the protective factors mediating the negative influence of risk factors are an monitoring and controlling of parent as authoritative rearing attitude, a social support, a positive coping strategies, a self-esteem, and a conventional peer group. Protective factors prevent from runaway behavior, as well as improve a resilience of adolescents in the poor environment. The tasks of follow study are to investigate empirically the mediating effects of the protective factors on the problem behavior of post-runaway and resilience of runaway adolescents based on the systematic research design.

금명자(대구대학교) pp.299-317
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2000년대를 전후로 급증한 청소년들의 학업중단을 실태와 기존의 연구들을 통해 종합적으로 조망하였다. 용어, 실태, 원인과 과정 및 학업중단 이후 과정으로 나누어 우리나라 청소년의 학업중단을 이해하고, 이를 다시 12가지 특성으로 정리하였다. 그리고 이러한 특성들을 생태학적 모형으로 재구조화하였다. 1990년대 중반에 시작된 사회적 안정구조의 흔들림과 1998년의 IMF 사태는 청소년들의 1차 환경인 가정과 학교에 영향을 미쳤다. 가정은 이혼 등의 갈등이 표면화되면서 청소년에 대한 심리적 지지와 경제적 지원을 약화시켰고, 학교에서는 교권과 교칙이 약화되면서 교사와의 갈등, 학업의 목적과 흥미 상실로 나타났다. 청소년들은 우울, 무력감, 공격성과 같은 정서적 반응, 미래의 불투명성, 학업적 의미 상실과 같은 인지적 반응 및 부적절한 성행동, 폭력과 같은 표면화된 비행행동반응을 보였다. 이러한 심리적 상태는 가출과 학업중단이라는 표면화된 행동으로 드러나게 되었고, 이후 이들의 학업 유지 의도에도 불구하고 준비되어 있지 않은 사회에 의해 비행화가 가속되었다. 이들에 대한 국가적 대처에 대한 제안과 제한점들이 논의에 첨가되었다.

Abstract

The school drop-out among the youth has grown to become a serious social problem since about 2000 and calls for an attention to its seriousness. Therefore, this study reviewed the statitistical reports and the previous empirical findings on the school drop-out and integrated to establish a comprehensive understanding of this social phenomenon. The main concepts and terminologies on school drop-out, the current statistics, the possible causal factors and the usual trajectory the youth take after dropping-out of school were discussed to conceptualize the issue. Analyses indicated 12 characteristics of the students who dropped out of school. Those 12 characteristics were restructured according to the ecological conceptual model. The social instability and the financial crisis in the 1990's has eroded the stability of the primary environments of adolescents such as family and school. The family breakdowns from divorce and other reasons weakened psychological and financial support for adolescents. The diminished authority of teachers and school over students exposed conflicts between teacher and students, students' loss of purpose and interest in academic attainment. The adolescents showed emotional reponses like increased level of depression, helplessness, aggression, indicated cognitive reponses such as the loss of purpose and interest in studying, a heightened sense of uncertainty of the future, and behavioral responses like sexual acting out behaviors, and bullying. The unmet psychological needs of adolescents result in run-away and school drop-out behaviors, which in turn progress into juvenile delinquency as the society fails to provide adequate and appropriate guidance and interventions. The intervention strategies at the national level were proposed and the limitations of the study were discussed.

봉미미(고려대학교) ; 김혜연(이화여자대학교) ; 이수현(이화여자대학교) ; 이화숙(이화여자대학교) ; 신지연(이화여자대학교) pp.319-348
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초록

학업성취와 관련된 청소년의 인지, 정서 및 행동 유형을 설명하는 대표적 학습동기 구인에는 자기효능감, 성취목표, 과제가치, 귀인 등이 있다. 이들 구인은 학습자의 연령, 성별, 소속국가 및 인종의 차이를 뛰어넘는 설명력과 예측력을 보임으로써 그 중요도와 일반성을 입증받고 있다. 한국 청소년의 학습동기 역시 이러한 일반적 양상과 큰 맥을 같이 한다. 그러나 이와 더불어 한국 고유의 사회, 문화, 심리적 환경에 의해 형성된 것으로 보이는 그들만의 독특한 학습동기 유형이 나타나기도 한다. 본 논문에서는 한국 청소년의 학습동기에 특히 큰 영향을 미치는 것으로 판단되는 사회문화적 요인에는 어떤 것들이 있는지를 선행연구를 중심으로 고찰하였다. 그 결과, 문화적 요인으로는 상호의존적 자아이해, 효의 전통윤리 및 가족주의, 그리고 배움에 대한 가치가 중요한 것으로 나타났다. 또한 사회적 요인으로는 교육열과 학력주의, 그리고 제도적 요인으로는 대학입시제도의 역할에 대해 논의하였다. 나아가 이들 사회문화적 요인에 의해 형성되며, 학생들의 학습동기에 보다 직접적인 영향을 행사하는 것으로 판단되는 심리적 학습환경 요인으로서 부모-자녀 관계, 교사-학생 관계 및 교실목표구조에 관한 선행연구 결과를 주요 학습동기 구인과의 관계를 중심으로 분석하고 논의하였다.

Abstract

Self-efficacy, achievement goals, task value, and attribution are some of the representative motivation constructs that explain adolescents' cognition, affect, and behavioral patterns in achievement settings. These constructs have won researchers' recognition by demonstrating explanatory and predictive utility that transcends various social and cultural milieus learners are exposed to. Korean adolescents' motivation is generally in line with this universal trend and can be described adequately with these constructs. Nonetheless, there also exist a host of indigenous factors that shape these motivation constructs to be uniquely Korean. The purpose of the present article was to explore some of the socio-cultural factors that appear to wield particularly determining effects on Korean adolescents' academic motivation. Review of the relevant literature identified interdependent self-construal, traditional morals of filial piety, familism, educational fervor, academic elitism, and the college entrance system as important cultural, social, and policy-related such factors. Also discussed in this article were the roles of these factors in creating more immediate psychological learning environments for Korean adolescents, such as parent-child relationships, teacher-student relationships, and classroom goal structures.

장성숙(가톨릭대학교) pp.349-365
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한국 문화와 한국인의 정서를 반영하는 한국적 상담모형의 대안으로 현실역동상담이 제안된바 있다. 본 연구에서는 국가청소년위원회 산하인 청소년상담지원센터에서 의뢰한 아들에게 폭행을 당한 부모를 상담하면서 현실역동상담의 특성이 어떻게 드러나고 있는지를 질적으로 분석했다. 현실역동상담의 일곱 가지 주요 특성은 한국사회가 체면사회인 만큼 전체적 맥락을 고려해 문제 파악하기, 내적세계 뿐만 아니라 외적인 현실세계 중시하기, 관계 속에서의 역할 강조하기, 상담자가 양육자 내지는 교육자와 같은 역할하기, 내담자가 깨어나도록 직면시키기, 부모-자녀간의 관계회복 도모하기, 사람들과의 관계 속으로 내담자를 밀어 넣기인데, 이러한 것들이 부모를 폭행하는 아들을 둔 부모에 대한 상담과정에서 명료하게 드러났다. 본 연구에서는 상담자와 내담자 간에 이루어진 대화의 원자료가 너무 길고, 또 그것만으로는 무엇이 어떻게 진행되었는지가 선명하게 드러나지 않기 때문에 상담자 자신의 해설이 곁들여진 사례보고를 분석하는 방식을 채택했다.

Abstract

The Reality Dynamic Counseling which reflects Korean culture and Korean sensibilities has been introduced as a model of Korean counseling approach. This is a qualitative study to examine how the characteristics of Reality Dynamic Counseling appear upon the real counseling process for the clients who were physically attacked by their own son and were brought to this counseling export from juvenile counseling service center. The major properties of Reality Dynamic Counseling are grasping the problem with connecting whole context, dealing with an external world as well as an internal world, emphasizing a role in relation with others, serving as a fosterer or an educator for counselor, confronting a client to awake from a disillusion, restoring to the good relationship between a parent and a child, and pulling a client to the relation with people. These properties are well brought out in the real counseling process. The Manual written by a counselor which gives us detailed commentary on counseling process was selected and analyzed in this study because the protocol between a counselor and a client was too large quantity and it could not show on how to change like facial expression and voice.

성은현(호서대학교) ; 한순미(가톨릭대학교) ; 하주현(건양대학교) ; 이정규(한국교육개발원) ; 박병기(전북대학교) ; 류형선(성균관대학교) ; 한윤영(숙명여자대학교) pp.367-390
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본 연구에서는 우리나라 대학생들이 생각하는 한국적 창의성 개념과 대학생들이 창의성을 어느 정도 발휘하고 있는지, 그리고 창의성의 저해요인은 무엇이라고 생각하는지 조사하였다. 더불어 한국의 창의적 인물의 가정환경과 학교환경에 대한 대학생들의 암묵적 생각을 탐색하였다. 한국적 창의성은 융통/응용/변환, 독창성, 꾸준한 노력, 탈고정관념, 예술 심미 선호, 온고지신을 포함하였다. 대학생들은 스스로 창의성을 보통 이상(M=3.2)으로 발휘하고 있다고 생각하고 있었으며 전공별로는 예체능계열이, 성별에 있어서는 남학생들이 상대적으로 창의성을 더 많이 발휘하고 있다고 생각하였다. 창의성 저해요인으로는 입시위주의 교육제도와 융통성 없는 사회풍토를 포함하는 사회제도적 요인들을 가장 많이 지적하였다. 대학생들은 한국의 창의적인 인물들이 가난한 가정환경과 부유한 가정환경이라는 극단적인 경제 환경을 가졌을 것이라고 응답하였다. 다음으로 화목하고 민주적이고 자유로우며 지지받는 가정 분위기를 가졌다고 응답하였다. 학교생활 및 환경에 대해서는 창의적 인물들이 학교교육 및 학교생활에 부적응했다고 하는 응답이 가장 많았다. 그리고 교우관계는 긍정적이었다는 응답이 많았다. 본 연구는 한국적 창의성 모형을 제안하기 위한 탐색자료로 활용될 것이다.

Abstract

The primary purpose of this study is to investigate the college students' implicit theory of Korean creativity. This study deals with the degree to which the students exploit the creativity, and the obstacles for them to exploit the creativity. Another purpose of this study is to explore their implicit knowledge of Korean creative environments. The results are as follows. The implicit knowledge of Korean creativity could be characterized by the following key words: ‘flexibility’, ‘application’, ‘transformation’, ‘originality’, ‘perseverance’, ‘not being stereotyped’, ‘esthetic flavor’ and ‘understanding-new-by-exploring-old’. Students thought themselves to be more or less creative. Students in art and physical education, and male students estimated themselves more creative than other discipline and female. They thought that socio-institutional factors such as educational system focused on the college entrance test are the most serious obstacles against creativity. About half of the students thought the creative persons would have been raised in poor family whereas other students thought differently. The home environment of the creative person was thought to be characterized by the words such as democratic, free and encouraging. Creative persons were thought to be maladaptive school life, but good at peer relations. This study will be used as a pioneer research which suggest a model of Korean creativity.

오현숙(한신대학교) ; Kirstin Goth(J. W. Goethe Universitaet Frankfurt a.M.) ; 민병배(마음사랑인지행동치료센터) pp.391-407
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본 연구에서는 독일 청소년과 한국 청소년의 기질 및 성격 특성을 비교문화적 관점에서 비교하고자 하였다. 이 목적을 위하여 만 12-18세의 715명의 독일 청소년 (M=14.70, SD=1.80)과 1411명의 한국 청소년들 (M=15.18, SD=1.69)이 청소년용 기질 및 성격검사를 통해 관찰되었다. t-검증 결과, ‘자기초월’ 척도를 제외하곤 나머지 6개의 전 기질 및 성격척도에서 독일과 한국 청소년 집단간 유의한 차이가 발견되었다. 그러나 집단의 크기가 클 경우 작은 평균 차이에도 통계적 유의한 결과가 나오는 점을 고려하여 크기 효과를 검증하는 effect size를 분석하였을 때, 기질 차원에서는 위험회피에서, 성격차원에서는 자율성 척도에서만 유의한 차이가 나타났다. 즉, 한국 청소년 집단이 독일청소년 집단에 비해 억제와 불안 차원의 높은 위험회피 기질 특성과 아울러 자기수용, 자기신뢰, 목적의식, 유능감 차원에서 낮은 자율성 성격특성을 나타내었다. 두 문화에 나타난 성차를 effect size를 통해 분석하였을 때는, 독일과 한국청소년 집단 모두에서 여성 청소년이 남성 청소년보다 사회적 민감성 기질 특성이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 나타난 결과는 동양과 서양을 비교하는데 사용되는 개인주의와 집단주의의 틀에서 논의되었으며 각 문화권의 교육정책 및 사회적 분위기와도 관련지어 살펴보는 것이 제안되었다.

Abstract

In order to observe from a cross-cultural point of view, the temperament and character of German and Korean adolescents were compared. The 715 German subjects aged 12-18(M=14.70, SD=1.80) and 1411 Korean subjects of the same age(M=15.18, SD=1.69) were assessed through JTCI 12-18 as to whether there exist differences in temperament and character between the two groups. According to the outcomes of the t-test, the German and Korean adolescents show significant differences in all 6 main scales of temperament and character, with only one exception in the character scale, that of ‘self-transcendence.’ If we analyze the effect size, because even small differences in great samples becomes statistically significant differences, the significant outcomes appeared only in two scales, one of temperament(Harm Avoidance) and the other of character(Self-Directedness): Korean subjects showed a higher tendency of Harm Avoidance related to inhibitions and anxiety and a lower tendency of Self-Directedness, meaning self-acceptance, purposefulness etc. Sex-differences according to the effect size showed only on the scale of Reward Dependence, which was the same in both samples. The outcomes are discussed according to the concepts of individualism and collectivism which are used to divide the Western and Asian cultures. It is also suggested to view these outcomes in the education-political and social bases of each country.

Li Tsingan(Beijing Normal University) ; Lin Chongde(Beijing Normal University) pp.409-414
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Abstract

The roles-grafting research is an approach to educational studies intended to graft five roles of supervisors, graduate students, teachers, principals and administrators. The approach is divided into four chained and cyclical aspects: drafting research blueprint, revising research blueprint, executing research blueprint and assessing performances. The approach maintains five basic principles: principles of inheritance, innovation, practicality, scientific basis and grafting. It is a paradigm of innovative research that has been developed in China that is worth a thorough investigation and extensive analysis.

Koichi Suwa(Kansai University) ; Fuyuhiko Yamamoto(Kansai University) ; Tomohide Atsumi(Osaka University) pp.415-425
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Abstract

There are many social issues that should be solved through activity in the local community, such as community development, social service, environmental protection and disaster prevention. Despite a large number of activities, they are not always effective. In this investigation, we examine some alternative approaches to disaster prevention in local communities based on Japanese research and practices. Activity theory (Engeström, 1987) was adopted as a theoretical viewpoint. Implications for community education, which is another important issue in the community, are also discussed.

박영신(인하대학교 교육학과) ; 김의철(인하대학교 경영학부) pp.427-468
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Abstract

This article examines the role and influence of educational achievement on Korean society and its future. Four major factors that associated with and influence educational achievement in Korea (i.e., trust, efficacy beliefs, quality of life, and societal transformation) are reviewed. First, the role of educational achievement on establishing a basis for trust in Korean society is examined. By reviewing studies of perception of Korean society, people and institutions, the importance of establishing trust in Korean society is outlined. Second, the role of efficacy belief in promoting educational achievement is examined. The importance of collective efficacy, at the adolescent, adult and political levels is emphasized. In addition, the concept and application of self-efficacy for teachers and parents is reviewed. Third, the role and influence of educational achievement on quality of life is outlined. Studies indicate that educational achievement plays an important role in improving the quality of life. The pressure to achieve, however, can have negative impact on stress and mental health and support systems need to be developed to alleviate their impact. Fourth, the future and prospects for Korean society through educational achievement is discussed. Through education, the importance of bridging the divide with North Korea is an important agenda for the future of Korean society. Finally, the importance of indigenous psychological perspective in understanding Korean society and providing direction for the future is discussed.

정태연(중앙대학교) ; 전경숙(중앙대학교) ; 박은미(중앙대학교) pp.469-485
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본 연구의 목적은 한국의 학교교육이 학생들의 공동체의식을 함양하는데 기여하고 있는지 여러 문헌과 자료들에 근거해서 알아보는 것이다. 공동체의식과 밀접하게 관련 있는 주제로, 학교에서 이루어지고 있는 도덕교육, 학생들의 자원봉사활동 및 한국사회에 대한 인식을 살펴보았다. 그 결과, 우리의 학교교육은 공동체의식을 함양하는데 그 목적을 두기 보다는 개인의 목표를 달성하기 위한 도구적 기능에 국한되어 있었다. 도덕교육은 형식적인 수준에 머물러 있었으며, 자원봉사활동도 점수를 따기 위한 의무적인 활동의 성격이 강했다. 학생들의 학교와 한국국민 및 한국사회에 대한 인식도 상당히 부정적이었다. 결론에서, 이러한 현실에 대한 비판적 시각에서 공동체의식을 함양할 수 있는 방안을 논의하였다.

Abstract

The purpose of the present study was to see through literature review if Korean formal schooling plays role in enhancing community spirit on the part of students. Seen as quite relevant to community spirit, moral schooling, students' volunteer activities and their evaluation of the Korean society were examined. Results indicated that Korean schooling orients itself to instrumental functions for personal goals rather than heightens community spirit of students. Moral schooling remains formal and superficial, and students' volunteer activities are mandatory in nature for getting good marks. Further, students' evaluation of their school, Koreans and the Korean society are quite negative. In conclusion, methods for enhancing community spirit were discussed.

정진경(한양대학교) ; 조정아(통일연구원) pp.487-518
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본 연구는 새터민이 남한사회에 정착하여 생활하는 과정 속에서 겪는 사회문화적 갈등을 새터민의 관점에서 파악하고, 또한 남한사람들이 새터민에 대하여 어떠한 인식을 가지고 있고 새터민과의 관계에서 어떠한 갈등을 경험하는지를 파악하여, 이에 대한 질적 분석을 토대로 남북한주민간의 갈등을 가능한 한 예방하기 위한 문화통합교육의 중심이 되는 주제들을 도출하였다. 이십 세 이상 새터민 성인 남녀 28여명에게 반 구조화된 면접을 시행한 자료와 새터민을 접촉하는 남한사람들인 신변보호담당관들과 새터민 지원단체 자원봉사 교사들에게 집단면접조사를 시행한 자료를 사용하여 질적 분석을 실시하였다. 주요 내용을 범주화하고 주제별 코딩을 실시하여 나온 주제들 중에서 새터민과 남한주민의 문화통합교육을 구성하는데 핵심적인 내용을 이루는 주제들을 선별해내었다. 이 연구는 새터민이 남한사회에 들어와서 남한사회의 문화와 가치관을 일방적으로 수용함으로써 사회 속에서 겪게 되는 갈등을 해결하고 적응한다는 관점에서 새터민의 문화갈등 문제를 다루기보다는 새터민으로 대표되는 북한 문화와 남한의 주류문화 간의 상호작용이라는 관점에서 새터민의 ‘문화통합’ 문제를 다루었다.

Abstract

The study identifies the major themes for integration education program which enhances the relationship between the north Korean refugees and their south Korean hosts. The themes were selected based on qualitative analysis of the socio-cultural conflicts experienced by the refugees and the hosts in the acculturation process. Twenty-eight north Korean refugees over age 20 participated in semi-structured interviews, and two south Korean groups in close contact with the refugees, police and volunteer teachers, were interviewed in focus groups. The interviews were recorded and transcribed for categorization and coding. The study views the acculturation issue as the two-sided integration task for both the north Korean refugees and the south Korean hosts rather than as the one-sided acceptance and assimilation task for the refugees.

채정민(고려대학교) ; 김종남(서울여자대학교) pp.519-544
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본 연구는 ‘통일교육은 근본적으로 통일에 대한 심리교육이다.’라는 사람중심의 통일교육 관점에서 한민족에게 교류의 활성화와 통일의 완성을 위해서는 어떠한 심리적 요소에 대해 통일교육을 해야 하는 지를 제안하기 위한 것이다. 본 연구의 배경은 독일의 경우 통일된 지 17년이 지난 지금에도 완전한 통일 즉, 내적 통일을 이루기 위해서는 앞으로 30년 내외가 더 필요하다는 평가를 받고 있기 때문이다. 따라서 우리의 경우에는 독일이 하지 못했던 이 교육을 통일 이전부터 해야 한다. 그리고 우리는 독일과 달리 통일 이전의 교류시기가 상당히 길 것으로 전망되기 때문에 이 교류시기에 이 교육을 해야 한다. 우리의 상황에서 중시해야 할 사람중심의 통일교육의 요소는 이데올로기 중심의 통일 교육을 넘어서서 교류와 통일 시기에 개개인의 심리적 안정성 확보를 위한 적응력 증대 방안으로 이것을 통일 교육에 포함시켜야 한다.

Abstract

The purpose of this study is to propose what psychological education is needed for activation of interchange between the South Korea and the North Korea and ultimately for the completion of Korean unification. We learned this reason from the German unification case. The Germany was unified 17 years ago, but many researchers evaluate that it will take about 30 years more for German people to complete real and inner unification. So, we proposed our own unification education in a psychological aspect for faster and inner unification, which is based on the principle that we should go ahead according to our situation, not simply follow the way Germany went. Therefore, we should start psychological education for unification from now on, even though unification is not accomplished at the present and Germany didn't do that. Because we can predict the pre-unification (interchange) stage would be long unlike the Germany, psychological education for unification is needed during this interchange stage consistently. For the person-oriented unification education, we should educate adaptation-enhancement strategy for each person to keep psychological stability in the interchange and unification stage, beyond simply educating ideology focusing on the political and structural unification.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제