ISSN : 1229-0653
본 연구에서는 집단 대표 정보와 사회 비교 유형이 집단과 그 집단의 성원인 개인에 대한 평가에 어떻게 영향을 미치는 가를 알아보았다. 연구 결과 집단에 대한 평가는 집단을 대표하는 정보에 의해서 결정된다는 사실이 밝혀졌다. 두 집단의 성적의 평균이 동일했음에도 불구하고 대표 정보가 부정적인 집단 -대다수의 학생들의 성적이 하위에 있는 집단- 보다 대표 정보가 긍정적인 집단 -대다수의 학생들의 성적이 상위에 있는 집단- 을 성적이 더 좋은 것으로 평가하였다. 개인에 대한 평가는 사회 비교 유형에 따라 달라졌다. 집단간 비교 조건에서는 개인에 대한 평가는 진단에 대한 평가에 동화되었다. 시험점수가 동일한 학생이라도 대표 정보가 부정적인 집단에 속했을 때보다 대표 정보가 긍정적인 집단에 속했을 경우에 더 우수한 학생으로 평가하였다. 집단내 비교 조건에서는 개인에 대한 평가는 집단에 대한 평가와 대비될 것이라고 예상하였다. 시험점수가 동일한 학생이라도 대표 정보가 긍정적인 판단에 속했을 때보다 대표 정보가 부정적인 집단에 속했을 경우에 더 우수한 학생으로 평가할 것이라고 예상하였다. 이러한 예상은 성적이 중간범위에 속하는 경우에만 들어맞았다. 논의에서는 본 연구결과가 고정관념, 평가, 그리고 행복에 대한 연구에 시사하는 바를 살펴보았다.
The present study examined the effects of representative information of groups and the type of social comparison on evaluations of groups and their individual members. Experiment showed that evaluations of the groups were based on the representative information of the groups. The statistical means of test scores of two target groups were made to be identical with each other. However, the group with a negative representative information was evaluated more negatively than the group with a positive representative information was. Depending on the type of social comparison, evaluations on individuals were different. In between-group comparison condition, the evaluations on individual members were assimilated to the impression of the group. Although target individuals from two different groups had an identical test score, the target person who belonged to the group with a positive representative information was evaluated more positively than the target person who belonged to the group with a negative representative information. In within-group comparison condition, we examined the hypothesis that the evaluations of individual members would be contrasted to the evaluations of groups. The target individuals who belonged to the group with a negative representative information were expected to be evaluated more positively than the individuals who belonged to the group with a positive representative information. The result of the experiment partially supported the hypothesis. The expected results were found only in the middle range of the test scores of the groups. Implications of the experiment on the study of stereotypes, evaluation, and happiness were discussed.