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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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한국문화에서 상담자의 초점: '개인중심' 또는 '역할중심'

the Counselor's Focus in Korean Culture: 'Individual-Focused' or 'Role-Focused'

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2004, v.18 no.3, pp.15-27
장성숙 (가톨릭대학교)
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초록

문화는 개인주의 문화권과 관계주의 문화권에서 다르게 나타나며, 태도를 결정짓는 인간의 심리 구성체인 인지․정서․동기도 다르게 구성된다. 유교의 전통사상으로 인해 우리나라는 관계주의 문화를 발달시켰는데, 인간관계에서 기본단위에 해당되는 부자유친의 특질은 상담관계 및 상담효과에 많은 영향력을 미치고 있다. 이러한 우리사회에서 상담자는 서구사회의 이상인 자율성을 강조하는 ‘개인’ 자체에 초점을 맞추어 공감하기에 주력하기보다 구실이나 의무를 강조하는 관계적 존재로서의 ‘역할’을 일깨워줌으로써 내담자의 적응에 더욱 이바지 할 수 있다. 따라서 우리나라에서는 상담자가 치료자로서의 기능뿐만 아니라 지도편달을 해주는 어른으로서 기능하는 것이 바람직한데, 그 이유는 그렇게 하는 것이 우리문화와 궤를 같이 하는 것일 뿐만 아니라 상담상황에서 내담자가 그것을 기대하기 때문이다. 따라서 한국적 상담모형으로 제시된 현실역동상담에서는 우리나라에서 이상적인 어른의 상으로 간주하는 엄부자모와 같은 역할을 상담자가 취하는 것이 필요하다고 보면서, 당면문제 파악, 합당한 공감, 배후상황을 보는 안목, 객관화 작업, 직면의 활용, 관계를 향한 능동성, 부모-자녀관계의 복원 등과 같은 점을 주요 기법으로 제시했다.

keywords
Individual, Role, Elder(an experienced and wise person), Eombujamo (parents who have an affectionate-disciplinary attitude), Reality Dynamic Counseling, 개인, 역할, 어른, 엄부자모, 현실역동상담, Individual, Role, Elder(an experienced and wise person), Eombujamo (parents who have an affectionate-disciplinary attitude), Reality Dynamic Counseling

Abstract

There exist differences between individualism and relationism cultures. Same goes for human's psychological components(cognition, emotion, and motivation) between the two cultures, which determines human's attitude. In Korea, relationism has been developed due to the traditional Korean thought, Confucianism. Features of 'bujayuchin', which means that 'Intimacy should exist between father and son.' and which corresponds to basic units in human relationship, have had great influence on relationship between the counselor and the client and counseling effects. In Korean society, the counselor should let clients realize the significance of 'role', which fulfills their responsibilities, and help them adapt themselves to society, instead of identifying with them by focusing on each individual, which stresses autonomy. In Korea, it is expected that the counselor serve as not merely a curer but also as an elder who gives advices and encouragements. Since this method suits the Korean culture, clients expect the counselors to be this way. Therefore, in Reality Dynamic Counseling which is suggested as the Korean counseling model, the counselor needs to serve as Eombujamo which means that 'Father should be strict and mother should be affectionate.' Important techniques that the counselor needs were suggested in this thesis as follows: grasping the client's current problems, accurate understanding empathy, understanding the client's situation, taking an objective view based on common sense, applying of confrontation, active attitude toward relationship, and recovering the relationship between parents and children.

keywords
Individual, Role, Elder(an experienced and wise person), Eombujamo (parents who have an affectionate-disciplinary attitude), Reality Dynamic Counseling, 개인, 역할, 어른, 엄부자모, 현실역동상담, Individual, Role, Elder(an experienced and wise person), Eombujamo (parents who have an affectionate-disciplinary attitude), Reality Dynamic Counseling

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한국심리학회지: 사회 및 성격