본 연구는 가상환경을 이용한 인지훈련이 주의지속력에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구에 참여한 피험자는 보호시설에 수용되어 있는 26명의 남자 청소년으로서 가상환경을 이용한 인지훈련집단(VE group)과 비가상환경의 인지훈련집단(non-VE group), 그리고 통제집단에 할당되었다. 훈련의 효과를 알아보기 위해 훈련을 실시하기 전과 후에 모든 피험자에게 지속수행과제검사(CPT)를 실시하였고, CPT의 정반응수, 오경보 오류, 지각민감도, 그리고 반응편파도를 측정하여 이를 비교하였다. 자료는 집단(가상환경/비가상집단/통제집단)을 독립변인으로 하고 훈련전과 훈련후의 주의력 증진의 차이를 종속변인으로 하는 일원변량 분석을 통해 분석되었다. 그 결과 가상환경을 이용한 인지훈련 집단은 정반응수를 늘리고 반응편파도를 낮추었다. 가상환경을 이용한 인지훈련에 대한 지각민감도와 오경보 오류는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 가상환경을 이용한 인지훈련이 주의지속력을 향상시키는 효과가 있음을 의미한다. 이러한 연구결과를 이론적 측면과 임상적 측면에서 논의하였다.
The purpose of this study is to examine the effect of cognitive training using virtual environment on sustained attention. A total of 27 male juvenile delinquents participated in this study. They were assigned to three groups: cognitive training using virtual environment group(VE group), non-virtual environment cognitive training group(non-VE group), and control group. Before and after training, participants completed continuous performance task(CPT). The difference between pre- and post-training CPT score (hits, reaction time variability, perceptual sensitivity; d', response bias; β) were calculated to investigate the difference of attention among the groups. The difference between CPT scores were analyzed by one way ANOVA. The results were as follows. First, the cognitive training group using virtual environment showed significant increase in hits and decrease in response bias. Second, there was no significant difference between groups in the perceptual sensitivity, but as for VE and non-VE group, there were significant increase in the perceptual sensitivity. Finally, there was no significant difference between groups in the false alarm error. Thus, cognitive training using virtual environment has an effect on improvement of sustained attention.