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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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문화유형과 동기의 차이 : 한국인의 동기 이해를 위한 시론

Culture and Motivation : The Case of Korea

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2000, v.14 no.2, pp.83-122
조긍호(Geung-Ho Cho) (서강대학교)

초록

한국인의 동기 이해의 개념틀을 마련해 보기 위하여 본고에서는 집단주의 -개인주의 문화권에서의 동기 행동의 차이에 관한 연구들과 유학 사상에서의 동기이론을 개관하였다. 집단주의 문화에서는 의존성ㆍ자기억제ㆍ행위의 가변성을 강조하기 때문에 타인지향동기ㆍ욕구통제동기ㆍ자기개선동기가 강한 반면, 개인주의 문화에서는 자율성 자기주장ㆍ안정성을 강조하기 때문에 개인지향동기 환경통제동기 자기고양동기가 강하다. 한국의 전통 사상의 핵심인 유학 사상의 동기이론은 도덕적 동기 중시ㆍ이기적 동기 억제ㆍ동기 승화를 통한 도덕적 완성 지향이라는 특징을 갖는다. 이러한 개관을 바탕으로 하여, 한국인의 동기 이해의 개념틀로 관계에의 관심과 타인지향적 동기의 중시ㆍ이차 통제와 동기의 억제 및 조절ㆍ자기개선과 자기확대의 지향의 세 차원을 제시하고 논의하였다.

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Abstract

The Korean culture has been influenced heavily by the Confucian philosophy past 6 to 7 centuries, so it has strong characteristics of collectivism. Thus to understand the distinctive features of the motivation of Korean people, it is needed to review the cross-cultural studies on motivation and the Confucian theory of human motivation. From the review of the massive articles concerning cultural influences on motivations, it was found that cultural views of person in general and the self as independent, separate and autonomous being, predominant in the individualistic cultures, or as interdependent and relational being, predominant in the collectivist cultures, foster and encourage cross-culturally divergent needs and incentives. In individualistic cultures, self-directed motive, individually oriented achievement motive, motive to control environment, self-enhancement motive and consistency motive are relatively salient; but in collectivist cultures, other-directed motive, socially oriented achievement motive, motive to control internal desires, self-criticism motive and conformity motive are relatively dominant. On the while, the Confucian philosophers thought of human needs and motives largely as follows : (1) the motive for being a man of virtue is the topmost and central in the motive repertoire, (2) the biological and egoistic motives should be temperated to secure the harmony of social life, and (3) the control of lower motives (biological and egoistic motives) is the way to sublimate the motives, which is the goal of human life. On the basis of these two branches of reviews, a preliminary conceptual framework to understand the characteristic features of the motivations of Korean people was proposed and discussed.

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한국심리학회지: 사회 및 성격