바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The effects of a program for improving the self-esteem of juvenile delinquents in prison

Korean Journal of Social and Personality Psychology / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2007, v.21 no.3, pp.1-12
https://doi.org/10.21193/kjspp.2007.21.3.001

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study evaluated the impact of a program for improving the self-esteem of fourteen juvenile delinquents in prison. The experimental group received a total of fifteen hours of treatment and no treatment was given to the control group. The program included the following:orientation and attitude test; vocational ethics and the meaning of one's job; awareness of one's self merit and importance; social perspectives and sympathy; expression of positive emotions; expression of negative emotions; anger management; impulse management; problem solving and stress management; and the ability to envision a mental picture of one's future and goals. The procedures for a program for improving the self-esteem included audio-visual materials and role-playing. The results indicated that the group assigned to a program for improving the self-esteem had higher self-esteem scores. The results suggest that the implementation of a program for improving the self-esteem has a positive impact for juvenile delinquents in prison.

keywords
Juvenile delinquents, A program for improving the self-esteem, Self-esteem, Juvenile delinquents, A program for improving the self-esteem, Self-esteem, 비행청소년, 자존감 향상 프로그램, 자존감

Reference

1.

고형일, 김학일, 최석만 (2004). 비행청소년의 자기통제력 향상을 위한 단전 호흡명상 프로그램의 개발과 그 효과 검증. 교육문제연구, 21, 119-142.

2.

곽금주, 김근영 (1997). 자기지각 검사에 의한 자기개념연구(Ⅱ). 자기 가치감과 우울 및 비행간의 관계. 한국심리학회지:발달, 10(1), 1-11.

3.

김시연, 장진경 (2001). 공격성 감소와 자기표현증진을 위한 자기표현훈련 프로그램의 효과 검증-보호관찰 청소년을 중심으로. 청소년복지연구, 3(1), 141-157.

4.

김원중 (2004). 청소년 문제 행동의 변화 추이. 상담학연구, 5(4), 1169-1190.

5.

김자경, 손정락 (2007). 의미치료가 비행청소년의 우울, 삶의 목적 및 비행충동에 미치는 효과. 한국심리학회지:임상, 26(1), 1-19.

6.

김정진, 김미옥 (2002). 장애아동 어머니의 정신건강 증진을 위한 집단프로그램의 효과 연구-자존감의 향상과 우울감의 감소를 중심으로-. 한국아동복지학 14, 7-36.

7.

노성호, 김성언, 이동원, 김지선 (1999). 청소년 비행의 이해. 한국형사정책연구원.

8.

류창현 (2006). 분노치료. 북카페.

9.

문선모 (1979). 인간관계 훈련집단의 효과에 관한 일 연구. 경상대논문집, 19, 195-204.

10.

박상규, 손명자 (2000). 조망적 사회기술훈련이 정신분열병 환자의 사회기술향상에 미치는 효과. 한국심리학회지:임상, 19, 629-643.

11.

박상규 (2002). 마약류 중독자를 위한 자기사랑하기 프로그램의 개발 및 효과. 한국심리학회지:임상, 21, 693-703.

12.

박상규 (2003). 자기사랑하기 프로그램의 효과. 상담학연구, 4(3), 437-446.

13.

박상규 (2006). 정신재활의 이론과 실제. 학지사.

14.

박현선 (2001). 비행청소년의 공격성 대체를 위한 다중모델적 개업의 효과. 한국아동복지학 12, 160-184.

15.

법무부연수원 (2006). 2006년도 법무부연수원 통계자료.

16.

서수균, 권석만 (2002). 자존감 및 자기애 성향과 공격성의 관계. 한국심리학회지:임상, 21(4), 809-826.

17.

설용자 (2005). 자기사랑하기프로그램이 소년원에 수용되어 있는 비행청소년의 인성에 미치는 효과. 꽃동네현도사회복지대학교 사회복지대학원 석사학위연구보고서.

18.

양종국, 지용근 (2002). 비행청소년의 개인 배경변인 및 위험요인․보호요인과 재비행간의 관계. 한국의 청소년문화, 3, 349-381.

19.

이경아, 이정윤, 양현정 (2005). 집단 따돌림이 청소년기 학교생활적응에 미치는 영향 -내면화 문제행동, 또래기술 및 자기존중감의 매개 중재 효과-. 상담학 연구, 6(2), 531-543.

20.

이길전, 손정락 (2001). 자기지시훈련이 비행청소년의 역기능적 충동성과 연속수행검사 반응에 미치는 효과. 한국심리학회지:임상, 20(2), 229-244.

21.

이수정 (2006). 최신 범죄심리학. 북 카페.

22.

이재경 (2000). 비행청소년을 위한 문제해결훈련 집단프로그램의 효과성에 대한 연구. 사회과학연구, 26, 193-211.

23.

이훈진, 원호택 (1995). 편집증적 경향, 자기개념, 자의식간의 관계에 대한 탐색적 연구. 한국심리학회 ‘95 연차대회 학술발표논문집’ 277-290.

24.

전석균 (1994). 정신분열병 환자의 재활을 위한 사회기술훈련 프로그램의 효과성에 관한 연구. 숭실대학교 박사학위논문.

25.

전영민 (2002). 알코올 의존자를 위한 자기사랑 프로그램 개발 및 효과연구. 한국심리학회지:임상, 21, 1-12.

26.

정욱, 한규석 (2005). 자기고양 현상에 대한 조절변인으로서 자존감. 한국심리학회지:사회 및 성격, 19(1), 199-216.

27.

정진희, 전숙영 (2003). 2003 비행청소년의 생활세계. 서울특별시․자녀안심운동 서울협의회.

28.

조아미, 권두승 (1998). 자아관련 변인을 중심으로 한 비행청소년의 문제행동 결정요인. 청소년학연구, 5(3), 27-43.

29.

차경호, 홍기원, 김명소, 한영석 (2006). 한국 성인의 자존감 구성 요인 탐색 및 척도 개발. 한국심리학회지:일반, 25(1), 105-139.

30.

최지혜, 김명, 최은진, 김혜경 (2003). 시청각 교육과 토론을 통합한 청소년 금연교육 프로그램의 효과 평가. 보건교육․건강증진학회지, 20(3), 19-35.

31.

황혜리, 김경탁 (2005). 기독교 대학생의 하나님 이미지와 자존감의 관계 -H대학교 학생을 중심으로- 상담학 연구, 6(1), 275-286.

32.

Bates, P. (1980). The effectiveness of interpersonal skills training on the social skill acquisition of moderately and mildly retarded adults. Journal of Applied Behavior Analysis, 13, 237-248.

33.

Chalmers, J. B., & Townsend, M. A. R. (1990). The effects of training in social perspective taking on socially maladjusted girls. Child Development, 61, 178-190.

34.

Chandler, M. J. (1973). Egocentrism and antisocial behavior: The assessment and training of social perspective-taking skills. Developmental Psychology, 9(3), 326-332.

35.

Chandler, M. J., Greenspan, S., & Barenboim, C. (1974). Assessment and training of role-taking and ref- erential communication skills in institutionalized emotionally disturbed children. Developmental Psy- chology, 10(4), 546-553.

36.

Cooke, D. J., & Michie, C. (2001). Refining the construct of psychopathy: Towards a hierarchial model. Psychological Assessment, 13, 531-542.

37.

Grann, N, L. (2002). Psychopathy and violent recidivism among young criminal offenders. Acta Psychiatric Scandinvica, 106, 86-92.

38.

Harrow, M., & Miller, J. G. (1980). Schizophrenic thought disorders and impaired perspective. Journal of Abnormal Psychology, 89(6), 717-727.

39.

Hilyer, J. C., Wilson, D. G., Dillon, C., Caro, L., Jenkins, C., Spencer, W. A., & Booker, W. (1982). Physical fitness training and counseling as treatment for youthful offenders. Journal of Counseling Psy- chology, 29(3), 292-303.

40.

Horley, J. (2006). Personal construct psychotherapy: Fixed-role therapy with forensic clients. Journal of Sexual Aggression, 12(1), 53-61.

41.

Leeman, L, W., Gibbs, J. C., & Fuller, D. (1993). Evalua- tion of a multi-component group treatment program for juvenile delinquents. Aggressive Behavior, 19, 281-292.

42.

Lochman, J. E. (1992). Cognitive-behavioral intervention with aggressive boys: Three-year follow-up and preventive effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60(3), 426-432.

43.

Nas, C. N., Brugman, D., & Koops, W. (2005). Effects of the EQUIP programme on the moral judgement, cognitive distortions, and social skills of juvenile delinquents. Psychology, Crime & Law, 11(4), 421- 434.

44.

Rigby, K., & Cox, I. (1996). The contribution of bullying at school and low self-esteem to acts of delinquency among australians teenagers. Personality and Indi- vidual Difference, 21(4), 609-612.

45.

Rosenberg, F., & Rosenberg, M. (1978). Self-esteem and delinquency. Journal of Youth and Adolescence, 7, 279-291.

46.

Slaby, R. G., & Guerra, N. G. (1988). Cognitive mediators of aggression in adolescent offenders. Assessment, Developmental Psychology, 24, 580-588.

47.

Vassileva, J., Kosson, D. S., Abramowitz, C., & Conrod, P. (2005). Psychopathy versus psychopathies in classifying criminal offenders. Legal and Crimino- logical Psychology, 10, 27-43.

48.

Van Nieuwenhuizen, C. (2005). A treatment programme for sexually violent forensic psychiatric inpatients: Development and first results. Psychology, Crime & Law, 11(40), 467-477.

49.

Wanberg, K. W., & Milkman, H. B. (1998). Criminal conduct and substance abuse treatment. SAGE Publications.

50.

Wills, T. A., Murry, V. M., Brody, G. H., Gibbons, F. X., Walker, C., & Ainette, M. G. (2007). Ethnic pride and self-control related to protective and risk factors: Test of theoretical model for the strong african american families program. Health Psy- chology, 26(1), 50-59.

Korean Journal of Social and Personality Psychology