바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

교도소 수감 청소년과 일반 청소년의 마음 읽기 능력 차이

Differences of Mind-reading Ability between Juvenile Offenders and Normal Adolescents

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2008, v.22 no.4, pp.43-57
https://doi.org/10.21193/kjspp.2008.22.4.004
구재선 (중앙대학교)
김혜리 (충북대학교)
정명숙 (꽃동네대학교)
김경미 (충북대학교)
양혜영 (충북대학교)
조경자 (충북대학교)
박수진 (연세대학교)
박상규 (꽃동네대학교)
한미영 (충북대학교)

초록

마음읽기와 반사회적 행동의 관련성을 검토하기 위해서, 교도소에 수감 중인 청소년 재소자들의 마음 읽기 능력을 일반 청소년들과 비교했다. 비교 집단은 청소년 재소자와 동일 연령대의 대학생, 그리고 재소자들보다 더 어린 중학생과 초등학생이었다. 이들의 마음 읽기 능력은 생각 이해, 정서 인식, 지향적 해석 능력으로 측정했다. 연구 결과, 청소년 재소자들은 생각 이해와 정서 인식 능력이 동일 연령의 대학생보다 저조했다. 이들의 생각 이해 능력은 초등학교 고학년 수준이었고, 정서 인식 능력은 중학생 수준이었다. 특히 청소년 재소자들은 선의의 거짓말을 이해하지 못하고, 애매한 행동을 마음상태와 관련하여 파악하는 개념적 역할조망 능력이 낮았으며, 화난 얼굴 표정을 인식하지 못했다. 그러나 청소년 재소자들의 지향적 해석 능력과 정서적 공감 능력은 대학생과 차이가 없었다. 이러한 결과는 타인의 마음 상태를 읽고 이해하는 사회인지적 기술의 결함이 반사회적 행동과 관련이 있음을 시사한다.

keywords
Theory of mind, Mind-reading, Empathy, Anti-social behavior, Aggression, 마음 이론, 마음 읽기, 공감, 반사회적 행동, 공격성

Abstract

This study examines the mind-reading ability of juvenile offenders in jail. Their mind-reading ability was measured by the ability to understand other's thinking, ability to read the emotional states through facial expressions, and ability to detect intentionality in animated shapes. A total of 35 male juvenile inmates' performance was compared with those of normal male students (40 undergraduate students, 38 junior high school students, and 35 elementary school students). The results indicate that juvenile offenders have a deficit in understanding of others' thinking and emotions. More specifically, they cannot uncover the hidden meaning of white-lies and recognize others' facial expressions of anger. However, it was found that their ability to detect intentionality was intact and that the level of their emotional empathy was normal. These results imply that juvenile offenders' anti-social behaviors are associated with the impairment in their mind-reading.

keywords
Theory of mind, Mind-reading, Empathy, Anti-social behavior, Aggression, 마음 이론, 마음 읽기, 공감, 반사회적 행동, 공격성

참고문헌

1.

고선영, (2004) 시설수용소년범의 공감능력 차이,

2.

구재선 ; 김혜리 ; 양혜영 ; 김경미 ; 정명숙 ; 이수미 ; 최현옥, (2008) 중학생의 마음이해 능력과 사회적 상호작용, 한국심리학회지: 사회및성격

3.

김혜리 ; 구재선 ; 김경미 ; 양혜영 ; 정명숙 ; 최현옥 ; 이수미, (2007) 학령기와 그 이후의 마음이해 발달: 애매한 상황에서의 마음읽기 능력, 한국심리학회지: 발달

4.

김혜리 ; 이진혜, (2006) 마음읽기 능력과 괴롭힘 행동, 한국심리학회지: 발달

5.

정명숙 ; 김혜리 ; 이수미 ; 조경자, (2007) 움직임 자극에 대한 지향적 해석의 발달, 한국심리학회지:실험

6.

박민 ; 이승복 ; 김혜리 ; 윤효운, (2007) 마음이론의 신경기초, 한국심리학회지:일반

7.

양혜영 ; 김혜리 ; 김경미 ; 구재선 ; 정명숙 ; 박은혜, (2008) 초등학생의 마음이론과 사회적 능력의 관계, 한국심리학회지: 발달

8.

이수정 ; 고선영 ; 이춘근, (2004) 고위험 비행청소년들의 역기능적 정서인식, 한국심리학회지: 사회및성격

9.

박수진 ; 김혜리 ; 조경자 ; 송인혜, (2007) 정서 상태와 얼굴표정간의 연결 능력의 발달, 감성과학

10.

최현옥 ; 김혜리, (2008) 청소년의 마음이해 능력과 사회적 능력, 한국심리학회지: 사회문제

11.

Astington,J., (1995) Theory of mind devel-opment and social understanding, Cognition and Emotion

12.

Badenes,L.V., (2000) Theory of mind and peer rejection at school., Social Development

13.

Baron-Cohen,S., (2005) 마음맹:자폐증과 마음 이론에 관한 과학에세이[Mindblindness:An essay on autism and theory of mind], 시그마프레스

14.

Baron-Cohen,S., (2000) Theory of mind and autism:A fifteen year review.In S.Baron-Cohen,H.Tager-Flusberg,& D.J.Cohen(Eds.),Understanding others minds:Perspectives from developmental cognitive neuroscience, Oxford University Press

15.

Baron-Cohen,S, (2007) 그 남자의 뇌,그 여자의 뇌[The essential difference:The truth about the male and female brain], 바다출판사

16.

Baron-Cohen,S., (1985) Does the autistic child have theory of mind?, Cognition

17.

Baron-Cohen,S., (1993) Do chil-dren with autism recognize surprise? A research note, Cognition and Emotion

18.

Baron-Cohen,S., (2004) The empa-thy quotient:An investigation of adults with asperger syndrome or high functioning autism,and normal sex differences., Journal of Autism and Developmental Disorder

19.

Blair,R.J.R., (2003) Did Cain fail to represent the thought of Abel before he killed him? The relation-ship between theory of mind and aggression.In B.Repacholi,& V.Slaughter(Eds.).Individual differ-ences in theory of mind:Implication for typical and atypical development, Psychology Press

20.

Blair,R.J.R., (2000) Impaired social response reversal:A case of ‘acquired sociopathy', Brain

21.

Blair,R.J.R., (1997) The psychopathic individual:A lack of respon-siveness to distress cues?, Psychophysiology

22.

Blair,R.J.R., (1996) Theory of mind in psychopath, Journal of Forensic Psy- chiatry

23.

Bormann-Kischkel,C., (1995) The development of emotional concepts in autism, Journal of Child Psychology and Psychiatry

24.

Bosacki,S., (1999) Theory of mind in preadolescence:Relations between social under-standing and social competence, Social Development

25.

Bryant,B.K., (1982) An index of empathy for children and adolescents, Child Development

26.

Capage,L., (2001) Individual differ-ences in theory of mind,aggressive behavior,and social skills in young children, Early Education & Development

27.

Capps,L., (1992) Under-standing of simple and complex emotion in non-retarded children with autism, Journal of Child Psychology and Psychiatry

28.

Crick,R.N., (1996) Social information-processing mechanisms in reactive and proactive aggression, Child Development

29.

Cutting,A.L., (1999) Theory of mind,emo-tional understanding,language,and family back-ground:Individual differences and interrelations, Child Development

30.

Dunn,J., (1995) Child as psychologists:The later cor-relates of individual differences in understanding of emotions and other minds, Cognition and Emotion

31.

Happe,F., (1996) Theory of mind and social impairment in children with conduct disorder, British Journal of Developmental Psychology

32.

Humphrey,N., (1984) Consciousness Regained, Oxford University Press

33.

Lalonde,C., (1995) False belief under-standing goes to school:On the social-emotional consequences of coming early or late to a first theory of mind, Cognition and Emotion

34.

Perner,J., (1987) Three-year-old's difficulty with false belief:The case for a conceptual deficit, British Journal of Developmental Psychology

35.

Premack,D., (1978) Does the chim-panzee have a theory of mind?, Behavioral and Brain Science

36.

Richell,R.A., (2003) Theory of mind and psychopathy:Can psychopathic individuals read the"Language of the Eyes?”, Neuropsychologia

37.

Sutton,J., (2003) Tom goes to school:Social cognition and social values in bullying.In B.Repacholi,& V.Slaughter(Eds.).Individual differences in theory of mind:Implication for typical and atypical devel-opment, Psychology Press.

38.

Tomassello,M., (2003) Chim-panzees understand psychological states-the question is which ones and to what extent, Trend in Cog- nitive Sciences

39.

White,A., (1991) Fundamental issues in the multidisciplinary study of mindreading.In A.Whiten(Eds.).Natural theories of mind, Basil Blackwell

40.

Wimmer,H., (1983) Beliefs about beliefs:Representation and constraining function of wrong beliefs in young children's understanding of decep-tion, Cognition

41.

Wellman,H.M., (1990) The child's theory of mind, Bradford

42.

Woodward,A., (1998) Infants selectively encode the goals of a human actor, Cognition

한국심리학회지: 사회 및 성격