ISSN : 1229-0653
본 연구는 역사측정학 방법을 활용하여 한국 현대 소설과 회화 분야의 영역 특성을 밝히고 각 분야의 창조적 명성에 영향을 미치는 발달기 및 성인기의 사회적 환경 요소를 탐구하였다. 먼저 연구 1에서는 두 영역의 경력 표지점을 비교하여 한국 현대 소설 영역이 한국 현대 회화 영역에 비해 새로운 생각과 연합의 빠른 산출과 빠른 산물화가 더 두드러지는 분야임을 밝혀내고 두 영역의 역사적 특성을 바탕으로 이를 설명하였다. 연구 2에서는 연구 1에서 발견한 두 영역의 차이를 바탕으로 출생 순서, 부모 여읨, 어린 시절의 외상적 경험 등 발달기의 사회적 요인과 경쟁, 멘토, 다분야 활동 등 성인기 환경이 창조자의 생애 명성에 미치는 효과를 살펴보았다. 그 결과 어린 시절의 외상적 경험의 영역 일반적인 긍정적 효과와 다분야 활동의 영역 특정적 긍정적 효과, 멘토 수의 영역 특정적 부정적 효과를 확인하였다. 논의를 통해 이러한 결과를 종합하고 그 함의를 논하였다.
Using historiometric method, this article analyzed the characteristics of the two creative domains of Korean modern novel writing and modern painting, and explored the socio-developmental conditions that yielded creative outputs in each domain. In study 1, the career landmarks of those two domains were compared and it was discovered that Korean modern novel writing required faster ideation than painting and also its ideation-output ratio was higher than painting. We explained this result in the historical contexts of the two domains. Based on these domain characteristics, in study 2 we tested the effects of social factors in developmental period such as birth order, parental loss and traumatic experience, and the effects of factors in active period such as competition, mentors and versatility to the creators' lifetime eminence. There were domain-general positive effect of traumatic experience in developmental period, domain-specific effect of versatility, and domain-specific negative effect of number of mentors. Finally, we discussed the implications of this study.
강인숙 (1994). 김동인: 작가의 생애와 문학. 서울:건국대학교출판부.
고암미술연구소 (2000). 고암 이응노, 삶과 예술. 서울: 얼과알.
권영민 (2002). 한국현대문학사. 민음사.
김명철, 민경환 (2012). 창조성의 사회심리학적연구: 개념, 방법, 흐름과 주제. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 26, 51-72.
김영록, 이순묵 (2004). 한국판 창의적 산물 평가도구의 개발 및 구조 확인. 한국심리학회지:산업 및 조직, 17, 305-327.
김윤식, 김우종 외 34인 (2005). 한국현대문학사.서울: 현대문학.
두산동아 편집부 (2002). 두피디아 [On-Line]. http://www.doopedia.co.kr
박영석, 박신연 (1999). 작업환경과 작업동기 및문제해결 방식이 조직 창의성에 미치는 효과. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13, 85-105.
박영석, 정수정 (2000). 금전적 보상이 창의성에미치는 효과: 내재적 및 외재적 동기의 조절 효과. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14,37-49.
서종택 (2000) 변시지. 파주: 열화당.
성은현 (2004) 어머니의 내외통제성과 창의적 가정환경 및 자녀의 창의적 인성과의 관계.한국심리학회지: 발달, 17, 79-93.
성은현, 김누리 (2010). 소득과 거주지역이 아동의 창의성에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 23, 67-84.
성은현, Kaufman, J. C. (2012). 창의적 가정환경질문지 개발 및 적용에 관한 탐색적 연구.한국심리학회지: 발달, 25, 107-124.
오광수 (2010). 한국현대미술사. 파주: 열화당.
오창준 (2008). 최영림 & 무나카타 시코. 서울: 컬처북스.
윤흥길 (1990). 제3세대 한국문학: 윤흥길. 서울: 삼성출판사.
은영신, 유태용, 서학삼 (2012). 주도적 성격과창의적 행동 간의 관계: 학습목표지향성의매개효과와 자기효능감, 조직풍토, 상사지원의 조절효과. 한국심리학회지: 산업 및 조직,25, 607-632.
이동하 (1996). 김동리: 가장 한국적인 작가. 서울:건국대학교 출판부.
장석주 (2013). 나는 문학이다. 파주: BOOK21.
장용학 (2002). 요한 시집 외. 서울: 책세상.
장재윤, 구자숙 (1998). 보상이 내재적 동기 및창의성에 미치는 효과: 개관과 적용. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 12, 39-77.
장재윤, 박영석 (2000). 창의적 작업 환경 측정용 KEYS 척도의 타당화 연구: 한국 기업조직 을 대상으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 13, 61-90.
정재림 (2013). 최인훈. 서울: 글누림.
하원식, 탁진국 (2012). 코칭리더십이 맥락수행및 창의적 행동에 미치는 영향: 조직미덕과학습목표지향성의 조절효과. 한국심리학회지:산업 및 조직, 25, 195-213.
하인두 (1983). 지금, 이 순간에. 서울: 우암출판사.
한국미술평론가협회 (2009). 한국현대미술가 100인. 서울: 사문난적.
Amabile, T. M. (1982). Social psychology of creativity: A consensual assessment technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 997-1013.
Amabile, T. M. (2010). 창조의 조건 [Creativity in context]. (고빛샘 역). 파주: 21세기북스. (원 전은 1996에 출판).
Berry, C. (1981). The Nobel scientists and the origins of scientific achievement. British Journal of Sociology, 32, 381-391.
Bliss, W. D. (1970). Birth order of creative writers. Journal of Individual Psychology, 26, 200-202.
Campbell, D. T. (1960). Blind variation and selective retention in creative thought as in other knowledge processes. Psychological Review, 67, 380-400.
Dacey, J. S., & Lennon, K. H. (1998). Understanding creativity: The interplay of biological, psychological, and social factors. San Francisco: Jossey-Bass.
Dennis, W. (1966). Creative productivity between the ages of 20 and 80 years. Journal of Gerontology, 21, 1-8.
Feist, G. J. (1993). A structural model of scientific eminence. Psychological Science, 4, 366-371.
Gardner, H. (1993). Creating minds. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1999). 비범성의 발견 [Extraordinary miinds]. (문용린 역). 서울: 해냄. (원전은 1997에 출판).
Hennessey, B. A. (2003). Is the social psychology of creativity really social? Moving beyond a focus on the individual. In P. B. Paulus and B. A. Nijstad (Eds.), Group creativity: Innovation through collaboration. New York: Oxford University Press.
Kaufman, J. C. (2000∼2001). Genius, lunatics and poets: Mental illness in prize-winning authors. Imagination, Cognition and Personality, 20, 305- 314.
Kaufman, J. C. (2009). Creativity 101. New York: Springer.
Naroll, R., Benjamin, E. C., Fohl, F. K., Fried, M. J., Hildreth, R. E., & Schaefer, J. M. (1971). Creativity: A cross-historical pilot survey. Journal of Cross-Cultural Psychology, 2, 181-188.
Plucker, J. A., Behgetto, R. A., & Dow, G. T. (2004). Why isn't creativity more important to educational psychologists? Potential, pitfalls, and future directions in creativity research. Educational Psychologist, 39, 83-96.
Roe, A. (1953). The Making of a Scientist. NY: Dodd, Mead.
Sawyer, R. K. (2006). Explaining creativity: The science of human innovation. New York: Oxford University Press.
Simonton, D. K. (1975a). Age and literary creativity: A cross-cultural and transhistorical survey. Journal of Cross-Cultural Psychology, 6, 259-277.
Simonton, D. K. (1975b). Sociocultural context of individual creativity: A trans-historical time-series analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 32, 1119-1133.
Simonton, D. K. (1976a). Biographical determinants of achieved eminence: A multivariate approach to the cox data. Journal of Personality and Social Psychology, 33, 218-226.
Simonton, D. K. (1976b). Ideological diversity and creativity: A re-evaluation of a hypothesis. Social Behavior and Personality, 4, 203-207.
Simonton, D. K. (1976c). Philosophical eminence, beliefs, and zeitgeist: An individual-generational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 630-640.
Simonton, D. K. (1977). Eminence, creativity, and geographic marginality: A recursive structural equation model. Journal of Personality and Social Psychology, 35, 805-816.
Simonton, D. K. (1979). Multiple discovery and invention: Zeitgeist, genius, or chance? Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1603-1616.
Simonton, D. K. (1983). Creative productivity and age: A mathematical model based on a two-step cognitive process. Developmental Review, 3, 97- 111.
Simonton, D. K. (1984a). Artistic creativity and interpersonal relationships across and within generations. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 1273-1286.
Simonton, D. K. (1984b). Scientific eminence historical and contemporary: A measurement assessment. Scientometrics, 6, 169-182.
Simonton, D. K. (1991a). Career landmarks in science: Individual differences and interdisciplinary contrasts. Developmental Psychology, 27, 119-130.
Simonton, D. K. (1991b). Emergence and realization of genius: The lives and works of 120 classical composers. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 829-840.
Simonton, D. K. (1992a). Gender and genius in japan: Feminine eminence in masculine culture. Sex Roles, 27, 101-119.
Simonton, D. K. (1992b). The social context of career success and course for 2,026 scientists and inventors. Personality and Social Psychology Bulletin, 4, 452-463.
Simonton, D. K. (1997). Creative productivity: A predictive and explanatory model of career trajectories and landmarks. Psychological Review, 104, 66-89.
Simonton, D. K. (1998a). Achieved eminence in minority and majority cultures: Convergence versus divergence in the assessments of 294 african americans. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 804-817.
Simonton, D. K. (1998b). Historiometric methods in social psychology. European Review of Social Psychology, 9, 267-293.
Simonton, D. K. (1999). Creativity as blind variation and selective retention: Is the creative process darwinian? Psychological Inquiry, 10, 309-328.
Simonton, D. K. (2004). Group artistic creativity: Creative cluster and cinematic success in 1,327 feature films. Journal of Applied Social Psychology, 34, 1494-1520.
Simonton, D. K. (2007). Cinema composers: Career trajectories for creative productivity in film music. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1, 160-169.
Simonton, D. K. (2009). Genius 101. New York: Springer.
Sternberg, R. J. (2007). A systems model of leadership: WICS. American Psychologist, 62, 34-42.
Sulloway, F. J. (2008). 타고난 반항아 [Born to rebel]. (정병선 역). 서울: 사이언스북스. (원 전은 1996에 출판).