ISSN : 1229-0653
초등학생은 학교생활의 대부분을 담임교사와 함께 한 교실에서 보낸다. 담임교사와 학생들의 상호작용은 ‘반 분위기’라 불리는 고유의 조직풍토를 형성하여 학생들의 학교적응이나 학교 만족도, 학교행복감 등과 같은 학교생활 전반에 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 위계선형모형(Hierarchical Linear Modeling)을 이용하여 교사와 학생의 상호작용 및 학급풍토가 학교행복감에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 분석결과, 학생-교사애착과 학급풍토는 학생수준(1수준) 뿐 아니라 학급수준(2수준)에서도 학교행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 1수준에서는 학생-교사애착과 학급풍토의 영향력이 유사했으나, 2수준에서는 학생-교사애착이 학급풍토보다 큰 영향력을 미치는 것으로 밝혀졌다. 또한, 1수준의 학생-교사애착과 2수준의 학급풍토는 상호작용하는 것으로 나타났다. 즉, 긍정적인 학급풍토는 교사와의 애착에 어려움을 느끼는 학생의 행복감이 낮아지지 않도록 완충 작용을 해주는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 아동들의 학교행복감을 증진시킬 수 있는 방안들이 논의되었다.
Elementary students and their homeroom teacher share the most of school life. The interaction between homeroom teacher and students forms “classroom climate”, which can influence student's school adjustment, school satisfaction, and school happiness as a unique organizational climate. This study analyzed the influence of student-teacher attachment and classroom climate on students' school happiness using hierarchical linear model. Results confirmed the influence of student-teacher attachment and classroom climate on school happiness as not only individual unit predictors (level-1) but also organizational unit predictors (level-2). The magnitude of student-teacher attachment and classroom climate was similar at the individual unit (level-1), whereas the magnitude of student-teacher attachment was greater than that of classroom climate at the organizational unit (level-2). In addition, cross-level interaction was found between student-teacher attachment (level-1) and classroom climate (level-2). It supports the buffering effect of positive classroom climate for students who feel difficulties in student-teacher attachment. Implications of the study and suggestions for future research were discussed.
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