ISSN : 1229-0653
歸因理論은 개인이 자신 및 타인의 행위에 대해 구성하는 인과적 설명이다. 귀인은 제 사회심리적 현상의 근간이며 常識的 認識論 또는 主觀的 妥當性이라는 주요한 문제를 내포한다. 그러나 귀인이론 및 연구는 일상적인 사회적 행위나 귀인을 지나치게 개인적이며 非社會的인 수준에서 다루어 왔다. 따라서 귀인이론 및 연구는 개인적 수준이나 객관적 수준 이상으로 확장되어야 한다. 왜냐하면 일상인은 개인적 관계 뿐 아니라 자신이 속한 또는 타인이 속한 집단간의 사회적 관계 및 그 속성을 근거로 하여 사회적 현실을 파악할 수 있기 때문이다. 귀인 연구자들은 집단간 수준에서의 귀인이 개인의 개별적 속성뿐 아니라 사회적 속성과도 밀접하게 관련될 수 있음을 검증하고 있다. 社會的 集團化는 우리가, 자신이나 타인의 社會的 正體 및 社會的 現實을 인식하는데 있어 필수적인 요소이다. 귀인은 귀인주체나 귀인대상이 내포하는 社會的 表象이나 社會的 範疇와 관련되어 있다. 귀인이론은 사회적 표상과 사회적 범주 그리고 집단간 상호작용을 수용함으로써 일상인의 사회적 세계에 보다 근접하는 일상적 인과귀인으로 확대될 수 있다.
Attibution theory has been concerned with the causal explanations which individuals construct for their own behavior and that of others. As a theory concerned with individuals' caus explanations of events, attribution theory lies at the heart of many social psychological phenomena. Attribution theory bears on the central issue of naive epistemology or subjective validity. However, attribution theory and research have been criticized for being too individualistic, asocial, in their treatment of social behavior. Then it must be extended to areas other than that of interpersonal and objective level. For human knows the social world, not simply in terms of interpersonal interaction, but also in terms of intergroup of social relations. Studies at this intergroup level have demonstrated that attribution activities are made not simply as a function of ones' unique individuality, but also in relation to their respective social group memberships. Social groupings are fundamental to our social identity and to the social reality that we actively cognize. They must therefore be related to the process of social understanding-the very backbone of attribution theory. Thus the attribution activity is based on social representations and social categorizations in relation to social group. All three of theses additions-social representations, social categorizations and intergroup interaction-to attribution theory make it more adequate theory of causal attribution in the social world.