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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

아동의 성역할 태도변화 : 교사의 교수태도 및 내용이 미치는 영향

Changes in Children's Sex Role Attitudes : Effects of Teacher's Attitudes and Programs

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1987, v.3 no.2, pp.263-279
허순희(Soon Hee Huh) (이화여자대학교)
정진경(Jean-Kyung Chung) (충북대학교)

초록

이 연구는 전통적인 성역할은 남녀 모두에게 해로운 것이며 이는 개인적, 환경적 요인에 의해서 변화 가능하다고 보는 양성적 관점하에서, 국민학교 교사의 교수태도와 내용에 따른 아동의 성역할 태도변화의 가능성과 구체적 방법을 모색하고자 하였다. 국민학교 교사들의 일반적인 성역할태도, 성차인식도, 교수태도 등을 설문지 조사를 통해 알아보았고, 다음에는 교사의 교수태도와 내용에 따라 어린이들의 성역할태도가 변화 가능한지를 알아보기 위한 현장실험을 실시하였다. 실험을 위해서는 진보적인 성역할태도를 가진 교사의 학급을 실험집단으로, 타 학교의 한 학급을 통제집단으로 선정하였고, 실험처치의 효과를 측정하기 위해서 두 집단에 각각 사전, 사후검사를 실시하였으며, 실험상황의 점검과 구체적 변화를 위해 계속적인 관찰조사를 병행하였다. 주요 결과를 보면, 일반적으로 교사들을 남녀평등을 위한 역할의 변화를 어느 정도 지향하고 있으나 현실적인 면에서 공사성별분업의 원리를 고수하고, 아동을 성별에 따라 구별되는 존재로 보며 성차를 고정관념적으로 인식하고, 성에 따라 아동에게 다른 기대를 가지고 다른 역할을 부여하고 다른 반응유형을 보이며, 남녀아동을 되도록 분리하는 것이 바람직하다고 생각하는 것으로 나타났다. 어린이들은 입학할 때부터 이미 성역할 고정관념적인 태도를 가지고 있으며 이는 학교교육을 통해 더욱 고정화되나, 실험의 결과는 교사의 남녀동등적 교수태도와 교수내용이 남녀 어린이들의 성역할 태도를 양성적으로 변화시킬 수 있음을 보여주었다.

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Abstract

This study adopted the androgynous perspective that traditional sex roles are harmful and that they can be changed by individual and environmental factors, and looked at the effects of elementary school teacher's attitudes and programs on the children's sex roles. In the first part of the study, 327 elementary school teachers answered a questionnaire which included general sex role attitudes, perceptions of sex differences, and sex role related teaching attitudes. In general, the teachers were found to have rather traditional sex role attitudes and stereotypic perceptions of sex differences, to treat boys and girls in sex-stereotypic ways, and to regard it desirable to seperate them when it is possible. The second part was a field experiment examining the effects of nonsexist teaching attitudes and programs on the children's sex role attitudes. A first grade class with a teacher who was found to have liberal sex role attitudes was selected as the experimental group, and went through the experimental program desinged for nonsexist education. Both experimental and control groups were given pre-and post-tests as well as observed for two hours per week during the treatment peiod of four months. The results showed that the children already have stereotyped sex role attitudes when they enter elementary school, and that their attitudes become even more stereotyped after the first semester. The intervention with a nonsexist experimental program showed, however, that the teacher's sex-equitable teaching attitudes and materials can have a significant effect on changing the children's sex role attidudes to be more flexible and androgynous.

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한국심리학회지: 사회 및 성격