바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학생의 진로정체감 지위에 따른 진로타협 양상

Vocational Identity Status and Career Compromise Patterns of College Students

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2020, v.34 no.2, pp.1-17
https://doi.org/10.21193/kjspp.2020.34.2.001
이은비 (고려대학교)
임소정 (고려대학교)
표소휘 (고려대학교)
김영재 (고려대학교)
양은주 (고려대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 다차원적 진로정체감 모형을 사용하여 대학생의 진로정체감 지위(성취, 유실, 혼미, 유예, 탐색유예, 미분화)를 구분하고 지위에 따라 진로타협이 어떤 양상으로 나타나는지 알아보았다. 참여자들은 진로정체감, 진로타협 여부, 진로타협 수준, 진로 불일치로 인한 가치 불일치를 측정하는 척도에 자기보고식으로 응답하였다. 자료 분석은 SPSS 25.0를 사용해 K-평균 군집분석, 교차분석, 공변량 분석과 다변량 공변량 분석 및 Bonferroni 사후검증을 실시하였다. 주요 분석에 앞서 참여자들은 6개 진로정체감 지위 군집으로 분류되었다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 군집 별 타협 여부의 유의미한 차이는 없었다. 둘째, 군집 별 타협수준에서 유의미한 차이가 있었다. 사후검증 결과, 미분화와 유예에 비해 성취 지위에서, 혼미에 비해 유실, 탐색유예 지위에서 낮은 타협수준을 보였다. 셋째, 군집 별 내적 가치 불일치에 유의미한 차이가 나타났다. 진로타협으로 인한 직업 가치의 불일치를 확인한 결과, 성취 지위에서 유일하게 현재 직업 목표의 내적 가치가 이상적 직업 목표의 내적 가치보다 더 컸으며(+), 사후검증 결과, 성취에 비해 유예와 혼미 지위에서 가장 높은 내적 가치 불일치 점수(-)를 보였다. 본 연구는 진로정체감의 각 지위에서 나타나는 타협 수준과 내적, 외적 가치의 차이 양상을 밝히며 정체감과 타협을 다차원적으로 살펴봤다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 후속연구의 논의를 제안하였다.

keywords
vocational identity status assessment, career compromise, career value discrepancy, 진로정체감, 정체감 지위, 진로타협, 직업가치 불일치

Abstract

The present study employed a multidimensional vocational identity model to classify college students into six vocational identity statuses (achievement, moratorium, searching moratorium, foreclosure, diffusion, and undifferentiated) and investigated how career compromise patterns differ among the statuses. Participant were asked to respond to self-report measures that assess the vocational identity, the status of career compromise, the level of career compromise, and the value discrepancies between ideal and present career goals. Data analysis was performed using SPSS 25.0 for k-means cluster analysis, chi-square test, analysis of covariance (ANCOVA), multivariate analysis of covariance (MANCOVA), and Bonferroni post-hoc test. Prior to the main analyses, participants were divided into six vocational identity status groups based on the Vocational Identity Status Assessment. The main results of the study are as follows. First, the status of career compromise was not significantly different among identity status groups. Second, the level of career compromise was significantly different among identity status groups. Post-hoc analyses showed that the level of career compromise of the achievement status was lower than that of undifferentiated and moratorium statuses, and career compromise level of foreclosure, searching moratorium statuses was lower than that of diffusion. Third, group differences of internal value discrepancy were found significant. The results of discrepancies in career values showed that the achievement status was the only status with the internal values of present career goals higher than that of ideal career goals (+), while moratorium and undifferentiated statuses had the highest internal value discrepancy scores (-). This study is meaningful in that it examined the differences between internal and external values among identity statuses, while looking at vocational identity and career compromise as multidimensional factors. Limitations of the study and the discussion of possible future research are proposed.

keywords
vocational identity status assessment, career compromise, career value discrepancy, 진로정체감, 정체감 지위, 진로타협, 직업가치 불일치

참고문헌

1.

김경은, 라영안 (2015). 대학생 진로타협 척도 개발과 타당화 연구. 진로교육연구, 28(3), 103-121.

2.

김봉환 (1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.

3.

김영화, 김계현 (2011). 자아정체감 지위에 따른대학생의 진로결정문제, 진로준비행동의 차이: 자아정체감 성취와 조기완료의 비교를중심으로. 청소년상담연구, 19, 169-182.

4.

김유리, 이제경 (2016). 대학생의 진로정체감 지위에 따른 심리적 특성의 차이: Vocational Identity Status Assessment (VISA-K) 모형을 중심으로. 상담학연구, 17(5), 331-356.

5.

라영안, 김경은 (2016). 대학생 진로타협과 진로스트레스와의 관계: 진로결정수준의 매개효과를 중심으로. 상담학연구, 17(4), 185-203.

6.

문지은, 이지혜, 이상민 (2015). 여자고등학생의진로정체감 지위에 따른 진로결정 수준과진로스트레스: Vocational Identity Status Assessment 모형을 중심으로. 한국교육학연구, 21(3), 233-255.

7.

박기라 (2019). 진로타협 유형에 따른 진로목표 적응차이의 종단연구. 고려대학교 대학원 박사학위 논문.

8.

박기라, 김소은, 양은주 (2018). 한국판 대학생진로타협 경향성 척도의 타당화 연구. 한국심리학회지: 학교, 15(2), 155-175.

9.

박선웅, 박예린 (2019). 불확실한 정체감과 낮은심리적 안녕감 간의 관계에서 물질주의의매개효과. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 33(2), 1-21.

10.

오보영, 이상희 (2013). 한국 대학생의 진로정체감 지위에 따른 진로태도성숙, 자아존중감, 우울 및 대학적응의 차이: VISA(Vocational Identity Status Assessment) 모형을 중심으로. 진로교육연구, 26(1), 47-67.

11.

이보라, 정지희, 이정림 (2014). 한국어판 진로정체감 지위 측정도구. 상담학연구, 15(3), 1163-1181.

12.

이상희, 심희준 (2014). 진로정체감 유예 지위에대한 고찰: 적응적 유예와 비적응적 유예의비교. 청소년상담연구, 22(1), 71-91.

13.

정지후, 이상희 (2014). 진로정체감 6개 단계에따른 정체감 스타일, 진로신념, 우연기술의차이. 진로교육연구, 27(1), 151-170.

14.

Blanchard, C. A., & Lichtenberg, J. W. (2003). Compromise in career decision making: A test of Gottfredson’s theory. Journal of Vocational Behavior, 62(2), 250-271. doi:10.1016/s0001-8791(02)00026-x

15.

Brandtstädter, J., & Rothermund, K. (2002). The life-course dynamics of goal pursuit and goal adjustment: A two-process framework. Developmental Review, 22(1), 117-150.

16.

Creed, P. A., & Blume, K. (2013). Compromise, well-being, and action behaviors in young adults in career transition. Journal of Career Assessment, 21(1), 3-19. doi:10.1177/1069072712453830

17.

Creed, P. A., & Gagliardi, R. E. (2015). Career compromise, career distress, and perceptions of employability: The moderating roles of social capital and core self-evaluations. Journal of Career Assessment, 23(1), 20-34. doi:10.1177/1069072714523082

18.

Creed, P. A., & Hughes, T. (2013). Career development strategies as moderators between career compromise and career outcomes in emerging adults. Journal of Career Development, 40(2), 146-163. doi:10.1177/0894845312437207

19.

Crocetti, E., Klimstra, T., Keijsers, L., Hale, W. W., & Meeus, W. (2009). Anxiety trajectories and identity development in adolescence: A five-wave longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 38(6), 839-849. doi:10.1007/s10964-008-9302-y

20.

Erikson, E. H. (1959). Identity and the life cycle:Selected papers. Psychological Issues, 1, 1-171.

21.

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.

22.

Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Evanston, IL: Row, Peterson.

23.

Gati, I. (1993). Career compromises. Journal of Counseling Psychology, 40(4), 416-424. doi:10.1037/0022-0167.40.4.416

24.

Gottfredson, L. S. (1996). Gottfredson's theory of circumscription and compromise. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development:Applying contemporary approaches to practice (3rd ed., pp. 179-232). San Francisco, CA:Jossey-Bass.

25.

Gottfredson, L. S. (2002). Gottfredson’s theory of circumscription, compromise, and self-creation. In D. Brown & Associate (Eds.), Career choice and development, (4th ed., pp. 85-148). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

26.

Harmon-Jones, E., & Mills, J. (1999). An introduction to cognitive dissonance theory and an overview of current perspectives on the theory. In E. Harmon-Jones & M. Judson (Eds.), Cognitive dissonance: Progress on a pivotal theory in social psychology: Science conference series (pp. 3-21). Washington, DC: American Psychological Association.

27.

Hesketh, B., & McLachlan, K. (1991). Career compromise and adjustment among graduates in the banking industry. British Journal of Guidance & Counselling, 19(2), 191-208. doi:10.1080/03069889108253602

28.

Hirschi, A. (2010). Positive adolescent career development: The role of intrinsic and extrinsic work values. The Career Development Quarterly, 58(3), 276-287. doi:10.1002/j.2161-0045.2010. tb00193.x

29.

Holland, J. L. (1985). Making vocational choices: A theory of careers (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall.

30.

Holland, J. L., Daiger, D. C., & Power, P. G. (1980). My vocational situation. Palo Alto, CA:Consulting psychologists Press.

31.

Hu, S., Creed, P. A., & Hood, M. (2017). Career goal revision in response to negative feedback:Testing a longitudinal cross-lagged model. Journal of Counseling Psychology, 64(3), 335-345.

32.

Johnson, P., Buboltz, W. C., & Nichols, C. N. (1999). Parental divorce, family functioning, and vocational identity of college students. Journal of Career Development, 26(2), 137-146. doi:10.1177/089484539902600204

33.

Junk, K. E., & Armstrong, P. I. (2010). Stability of career aspirations: A longitudinal test of Gottfredson’s theory. Journal of Career Development, 37(3), 579-598. doi:10.1177/0894845309350921

34.

Leung, S. A. (1993). Circumscription and compromise: A replication study with Asian Americans. Journal of Counseling Psychology, 40(2), 188. doi:10.1037//0022-0167.40.2.188

35.

Luyckx, K., Goossens, L., Soenens, B., Beyers, W., & Vansteenkiste, M. (2005). Identity statuses based on 4 rather than 2 identity dimensions:Extending and refining Marcia's paradigm. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 605-618. doi:10.1007/s10964-005-8949-x

36.

Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551-558. doi:10.1037/h0023281

37.

Negru-Subtirica, O., Pop, E. I., & Crocetti, E. (2015). Developmental trajectories and reciprocal associations between career adaptability and vocational identity: A three-wave longitudinal study with adolescents. Journal of Vocational Behavior, 88, 131-142.doi:10.1016/j.jvb.2015.03. 004

38.

Porfeli, E. J., Lee, B., Vondracek, F. W., & Weigold, I. K. (2011). A multi-dimensional measure of vocational identity status. Journal of Adolescence, 34(5), 853-871. doi:10.1016/j.adolescence.2011.02.001

39.

Porfeli, E. J., & Savickas, M. L. (2012). Career Adapt-Abilities Scale-USA Form: Psychometric properties and relation to vocational identity. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 748-753. doi:10.1016/j.jvb.2012.01.009

40.

Skorikov, V., & Vondracek, F. W. (1998). Vocational identity development: Its relationship to other identity domains and to overall identity development. Journal of Career Assessment, 6(1), 13-35. doi:10.1177/106907279800600102

41.

Stephen, J., Fraser, E., & Marcia, J. E. (1992). Moratorium-achievement (Mama) cycles in lifespan identity development: Value orientations and reasoning system correlates. Journal of Adolescence, 15(3), 283-300. doi:10.1016/0140-1971(92)90031-y

42.

Super, D. E. (1953). A theory of vocational development. American Psychologist, 8(5), 185-190. doi:10.1037/h0056046

한국심리학회지: 사회 및 성격