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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

성장적 스트레스마인드셋이 진로몰입에 미치는 영향: 진로탐색을 통한 사회비교경향성의 조절된 매개효과

The Influence of Stress-is-enhancing Mindset on Career Commitment: A Moderated Mediation Effect of Social Comparison Orientation through Career Exploration

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2024, v.38 no.3, pp.135-156
https://doi.org/10.21193/kjspp.2024.38.3.001
이민영(Minyoung Lee) (순천향대학교 청소년교육․상담학과)
하규영(Gyuyoung Ha) (광운대학교 산업심리학과)

초록

본 연구는 성장적 스트레스마인드셋이 진로탐색을 매개로 진로몰입에 미치는 영향력을 알아보고, 이들의 종단적 관계에 대한 사회비교경향성의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 대학생과 대학원생 215명을 대상으로 두 차례에 걸친 설문이 실시되었으며, 수집된 자료는 SPSS Process Macro를 활용하여 분석되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성장적 스트레스마인드셋 변화량과 진로몰입 변화량의 관계는 진로탐색 변화량에 의해 완전매개되었으며, 이들 관계에서 성별과 학년은 유의한 영향을 미치지 못했다. 둘째, 사회비교경향성 변화량의 조절효과는 성장적 스트레스마인드셋 변화량과 진로탐색 변화량의 관계, 진로탐색 변화량과 진로몰입 변화량의 관계 모두에서 유의하였다. 그러나 조절변인 수준에 따른 유의성 검증 결과, 사회비교경향성이 많이 감소하는 집단에서는 조절효과가 유의하지 않았다. 셋째, 변인들 간의 종단적 완전매개효과는 사회비교경향성 변화량이 약간 감소하거나 증가하는 집단에서만 유의하였다. 이러한 결과는 그동안 주로 개인의 인지, 정서, 행동에 대한 위험요인으로 다루어져 온 사회비교경향성이 성장적 스트레스마인드셋의 변화를 수반할 경우 진로정체감 발달을 위한 자원으로 작용할 수 있다는 가능성을 제시한다. 나아가 개인이 갖고 있는 스트레스에 대한 속성 및 관점을 변화시키는 것과 함께 진로정체감 지위 발달을 위한 진로탐색 촉진의 중요성을 강조한다. 위의 연구 결과를 바탕으로 진로상담 및 진로교육 장면에서의 사회비교경향성과 성장적 스트레스마인드셋에 대한 논의를 제시하였다.

keywords
사회비교경향성, 성장적스트레스마인드셋, 진로탐색, 진로몰입

Abstract

The current study aimed to examine the moderated mediation effect of social comparison orientation through career exploration on the longitudinal relationship between stress-is-enhancing mindset and career commitment. To this end, a total of two surveys were conducted every six months on 215 college and graduate students, and the collected data were analyzed using SPSS Process Macro. The results of this study were as follows. First, the relationship between the change in stress-is-enhancing mindset and the change in career commitment was fully mediated by the change in career exploration, and gender and grade did not have a significant effect on these relationships. Second, the moderation effect of the change in social comparison orientation was significant in both the relationship between the change in stress-is-enhancing mindset and the change in career exploration, and the relationship between the change in career exploration and the change in career commitment. However, as a result of verifying the significance according to the level of the moderate variable, the moderated effect was not significant in the group with a significant decrease in social comparison orientation. Third, the longitudinal full mediation effect between variables was significant only in the group where the change in social comparison orientation slightly decreased or increased. These results suggest the possibility that social comparison tendencies, which have been mainly treated as risk factors for individual cognition, emotion, and behavior, can act as a resource for the development of vocational identity status if they involve changes in the stress-is-enhancing mindset. Furthermore, it emphasizes the importance of promoting career exploration for the development of vocational identity status, along with changing the attributes and perspectives of individuals’ stress. Based on the above research results, discussions on social comparison orientation and stress-is-enhancing mindset in the field of career counseling and career education were presented.

keywords
social comparison orientation, stress-is-enhancing mindset, career exploration, career commitment
투고일Submission Date
2023-08-29
수정일Revised Date
2024-01-03
게재확정일Accepted Date
2024-07-24

한국심리학회지: 사회 및 성격