ISSN : 1229-0653
이 연구에서는 개인의 태도가 조망에서 비롯된다는 전제에서 조망이 확대되면 태도가 어떻게 바뀌는가를 연구하였다. 실험 1에서 개인이 주어진 태도대상에 대해서 일정한 조망을 갖고 있지 않을 때는 태도가 중립적이 된다는 사실이 밝혀졌다. 또한 조망이 확대되어 태도의 대립을 일으키는 두가지 조망을 모두 갖게 되면 평가의 보존, 즉 대립되는 태도대상들을 평가차원에서 동일한 의미를 갖는 것으로 보게되어 태도가 중립적이 된다는 사실이 밝혀 졌다. 실험 2에서는 일정한 조망이 없기 때문에 태도가 중립인 사람과 대립되는 두 가지 조망을 모두 가졌기 때문에 태도가 중립인 사람의 차이가 드러났다. 전자는 주어진 태도대상들을 기술 차원에서 변별하지 못하였지만 후자는 이들을 변별할 수 있었다. 즉, 조망이 확대되어 대립되는 두가지 조망을 모두 갖게되면 주어진 태도대상들을 평가차원에서 변별하지 않고, 그 대신 기술차원에서 변별한다는 사실이 밝혀졌다.
On the assumption that individual attitude would result from his own perspective, this study iatented to investigate the offects of expansion of perspective on attitude. We hypothesized that the expansion of perspective affects judgmental extremity and leads to nonpolarized evaluative judgments. The first study was a correlational study, measuring the expansion of perspectives and relating then to judgmental ??????????????. It was found that when one has two contrasting perspectives by the expansion of perspectives, his svaluative judgment become less extreme. The second study ?????????? two contrary opinions on the descriptive dimension and related then to the expansion of perspective. Here ????? showed the difference between the person with contracted perspective and the person with dimension perspective. The forner could net differentiate these opinions on the descriptive dimension but the latter could. In ??????, this research found support for the hypotheses that the expansion of perspective ??????? to nonpolarized evaluative judgment also generates the descriptive dimension in the perceived structure of attitude of objects.