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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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한국인의 체면에 대한 사회심리학적 한 분석

Multifaceted Analyses of Chemyon(Social Face) : An Indigenous Korean Perspective

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1992, v.6 no.2, pp.137-157
최상진(Sang-Chin Choi) (중앙대학교 심리학과)
유승엽(Seung-Yeob Yu) (중앙대학교 심리학과)

초록

본 연구에서는 한국인의 사회적 심성행동의 하나로 지적되어왔던 체면의 개념분석 및 현상에 대한 경험적 분석을 통해 체면의 사회심리적 속성을 규명하였다. 그 결과는 (1) 체면은 외현화 또는 표출화된 자기로서 사회적 자존심에 해당되는 현상이다. (2) 체면은 사회적 지위상에서 상위에 속하는 사람에게 중요하며, 반대로 하위지위의 사람에게는 중요하지 않다. (3) 체면은 사회적 규범과 사회적 행위양식에 의해 통제된다. 즉, 자신의 지위에 따르는 적합 체면행동이 있게 마련이다. (4) 체면은 자기 자신이 지킬 뿐 아니라 타인에 의해 지켜지고 세워질 수 있다. 이 양자가 조화를 이룰 때 체면상승효과는 커진다. (5) 체면은 체면행동을 통해 자신의 지위를 노출시킬 수 있다. 또한 제삼자가 특정인의 체면을 타인앞에서 세워줄 때 지위상승효과는 극대화된다. (6) 체면은 사회적 관계에서 지위를 교환하는 상호작용 규칙이며 기본적 에티켓과 같다. (7) 체면은 과장이나 위선이 노출될 때 훼손된다. 따라서 겸손과 지위상징을 적절히 함축할 때 체면은 자연스럽게 지켜질 수 있다. (8) 체면은 아주 가까운 관계에서 지킬 때 거리감이 생긴다. 따라서 체면은 적당한 거리감을 가진 사람들간에 중요한 행위양식이다. (9) 체면은 타인의식적이고 신분지향적인 권위주의적 사회에서 중요한 현상인 반면, 자기지향적이고 평등지향적인 개인주의적 미국사회에서는 전통적 한국사회에서 보다 덜 중요하다. 미국사회에서는 체면보다 안면이 더욱 중요한 사회적 교환차원이다.

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Abstract

From conceptual and empirical analyses, eight themes can be extracted. First, chemyon is literally the appearance or surface of one's self. Self-esteem need not be contingent upon the perception of others. Social esteem, however, is closely tied to chemyon. Second, chemyon is important to person of high social status. Conversely, chemyon is not important for those who have low status. Third, chemyon is regulated by social norms and rules of propriety. A person must behave in accordance with his or her cosial position. Acting in a manner contrary to one's position could result in the loss of chemyon. Those who are in high social positions are required by society to act in a manner that is befitting of that position. Fourth, chemyon can be maintained by oneself, or enhanced by others. Maintaining chemyon thus constitutes a social action carefully orchestrated by oneself or with the assistance of a partner in front of an audience. Firth, individuals can reveal their social status through chemyon behavior. By a chemyon act or by using status symbols, individual induce others to notice their social position. Another person can suggest or imply the partner's social status by his or her behavior toward the target person. Another person causes a loss of chemyon, then it could be perceived as a grave error or as a punishment for the target person Sixth, the concept of chemyon implies basic etiquette and exchange rules in social relations. In Western countries politeness is an important exchange rule. In korea, modesty is an important exchange rule, It is better to have an accomplice one's face than to do it by oneself. Seventh, when chemyon is maintained, one's prestige is also maintained. Conversely, the loss of chemyon incur a loss of dignity. Chemyon can be lost if one's behavior becomes vgry formalized and hypocritical. It is important to maintain chemyon at an appropriate level, with a touch of modesty. Eighth, chemyon needs to be maintained mainly in formal and public setting. If chemyon is rigidly observed even among close friends, the relationship will be strained. Ninth, chemyon is important in a society where one must be aware of others and their perceptions. In individualistic and egalitarian society such as the United States, chemyon plays a less significant role than in Korean society. In the United States chemyon is often regarded as excessive formalism and hypocrisy. In Confucian societies, it is an essential social ingredient. Confucianism stress that individuals have a particular status and role, and they must behave in a manner consistent with that particular status and role.

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한국심리학회지: 사회 및 성격