바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

한국 대학생들의 중요한 가치

Important Values of Korean College Students as Revealed in Chinese Value Survey

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1992, v.6 no.2, pp.123-136
차재호(Jae-Ho Cha) (서울대학교 심리학과)
장영수(Yong-Soo Chang) (서울대학교 심리학과)

초록

비교문화 연구(The Chinese culture connection, 1987)의 일환으로 120명의 서울시내 대학생들로 구성된 임의표집에게 40개 가치항목으로 된 질문지(Chinese Value Survey)를 실시하여 응답자들의 중요도 평정을 얻어, 이의 평균치를 산출하고 이 평정치를 토대로 요인분석을 하였다. 대학생들은 대체로 성취와 친애를 중시하고 전통적인 화목한 인간관계를 위한 가치들은 덜 중요시하는 것으로 나타났다. 가치들은 13개 요인으로 요약되었는데 성취요인이 가장 많은 변량을 설명하여 주된 가치요인으로 드러났다. 그러나 자료는 중요한 가치도 가치요인으로 드러나지 않을 수도 있음을 보여 주었다. 또 얻은 가치요인들이 응답자가 가치목록을 몇개 조각으로 분할해 반응하는 경향에 의해 편향되었을 가능성을 가리키는 증거를 제시하고 논하였다.

keywords

Abstract

As part of a cross-cultural survey of value(The Chinese culture connection, 1987), a 40 value-questionnaire(The Chinese Value Survey) was administered to an incidental sample of 120 college students in the Seoul area, and the students were asked to rate each value for its subjective importance on a 9-point scale, 13 value factors were identified, of which achievement turned out to be the single most important factor, accounting for 33% of the total variances. The per cent variance accounted for by other factors ranged from 12% to 2%. The mean importance ratings showed that the Korean students valued achievement, harmonious interpersonal relationship, and dependability most while they downgraded the importance of such traditional values as tradition, politesse, chastity in woman, justice, financial honesty, and scruplousness. Some values judged very important did not appear as value factors, presumably because there is little variance in the response of the subjects. Evidence for a test-taking response tendency was presented, which might have partly biased the obtained value factors-a tendency on the part of the respondents to react to the chunks of the values(sets of proximately located value items) on the questionnaire rather than to each value item separately.

keywords

한국심리학회지: 사회 및 성격