바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

사회적 배척/수용 경험 및 귀인이 사회적 정보처리와 처벌행동에 미치는 영향

Effects of Social Exclusion/Inclusion and Causal Attribution upon Social Information Processing and Punishment Behavior

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2007, v.12 no.1, pp.131-151
https://doi.org/10.17315/kjhp.2007.12.1.008
최훈석 (성균관대학교)
조성숙 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

사회적 배척 및 수용 경험과 이에 대한 귀인이 사회적 관계 정보의 처리에 미치는 영향을 실험을 통해서 알아보았다. 아울러 사회적 정보처리 이후 처벌행동에서의 실험조건 간 차이를 알아봄으로써 사회적 배척/수용-사회적 정보처리-후속행동 간의 관계를 탐색했다. 2(사회적 배척/수용) × 2(내부귀인/외부귀인) 피험자간 이원무선요인설계의 각 조건에 15명씩 총 60명의 남녀 대학생의 자료가 분석되었다. 사회적 정보의 회상에서는 선행연구(Gardner, Pickett, & Brewer, 2000)와 달리, 사회적 수용을 경험한 참가자들이 배척을 경험한 참가자들보다 사회적 사건을 더 많이 회상했다. 그러나 사회적 배척/수용과 귀인의 이원 상호작용효과는 유의하지 않았다. 반면에, 처벌행동에서는 가설과 일관되게 사회적 배척/수용과 귀인의 이원 상호작용효과가 나타났다. 즉, 내부귀인 조건에서는 사회적 배척과 수용 경험에 따른 차이가 유의하지 않았지만, 외부귀인 조건에서는 사회적 수용 조건의 참가자들이 배척조건의 참가자들보다 관계 맥락의 부도덕행위를 더 크게 처벌했다. 본 연구를 Gardner 등(2000)의 선행연구와 비교하여 논의하고, 연구 결과의 시사점 및 장래 연구의 과제들을 논의했다.

keywords
Social exclusion/inclusion, Attribution, Social information processing, Punishment behavior., Social exclusion/inclusion, Attribution, Social information processing, Punishment behavior., 사회적 배척, 사회적 수용, 귀인, 사회적 정보처리, 처벌행동†이 논문은 성균관대학교 2005년도 성균학술연구비의 지원으로 연구되었음. 이 논문에 보고된 자료는 교신저자의 지도로 수행된 조성숙의 석사학위 청구논문의 일부임. ‡교신저자(Corresponding author) : 최훈석, (110-745) 서울특별시 종로구 명륜3가 53 성균관대학교 심리학과, 전화 : 02-760-0494. E-mail : hchoi@skku.edu인간이 타인들

Abstract

The present study investigated how social exclusion/inclusion and individuals' causal attribution affect social information processing and subsequent behavior. A total of 60 Korean college students participated in a study that employed a 2(Social Exclusion/Social Inclusion) X 2(Internal Attribution/External Attribution) between subjects design. Drawing on previous research demonstrating selective memory for social information on the part of the excluded (Gardner, Pickett, & Brewer, 2000), the present study contrasted two opposing viewpoints regarding how individuals process social information after experiencing social inclusion or exclusion. Consistent with the research hypothesis, result indicated that selective memory for social information was pronounced more when individuals experienced social inclusion rather than social exclusion. Moreover, a significant interaction effect indicated that the included assigned higher levels of punishment to a target person than did the excluded in the external attribution condition. In contrast, no difference was found between the included and the excluded in the internal attribution condition. These results were interpreted in terms of an assimilative effect in social information processing. Implications of the study and suggestions for future research are also discussed.

keywords
Social exclusion/inclusion, Attribution, Social information processing, Punishment behavior., Social exclusion/inclusion, Attribution, Social information processing, Punishment behavior., 사회적 배척, 사회적 수용, 귀인, 사회적 정보처리, 처벌행동†이 논문은 성균관대학교 2005년도 성균학술연구비의 지원으로 연구되었음. 이 논문에 보고된 자료는 교신저자의 지도로 수행된 조성숙의 석사학위 청구논문의 일부임. ‡교신저자(Corresponding author) : 최훈석, (110-745) 서울특별시 종로구 명륜3가 53 성균관대학교 심리학과, 전화 : 02-760-0494. E-mail : hchoi@skku.edu인간이 타인들

참고문헌

1.

김혜원, 이해경(2000). 집단괴롭힘의 가해와 피해행동에 영향을 미치는 사회적, 심리적 변인들. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(1), 45-64.

2.

이춘재, 곽금주(1999). 학교에서의 집단따돌림: 실태, 특성 및 대책. 서울: 집문당.

3.

이해경, 김혜원(2001). 초등학생들의 집단괴롭힘 가해행동과 피해행동에 대한 사회적, 심리적 예측변인들: 학년과 성별을 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(1), 117-138.

4.

정선진, 이은해, 고윤주, 김영신 (2001). 학령기 행동문제의 위험요인과 보호요인으로서의 또래관계. 아동학회지, 22(3), 91-106.

5.

최훈석, 조성숙, 용정순, 권영미(2006). 사회적 배척과 수용 경험이 개인의 정서, 공격행동 및 과업동기에 미치는 영향. 한국 사회 및 성격 심리학회 춘계학술대회 논문집, 51-52.

6.

한종철, 이민아, 이기학(1999). 상담과 심리치료: 초등학생의 집단 괴롭힘 개입 유형과 심리적 특성과의 관계 - 자아존중감 , 우울 , 불안을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 11(1), 95-108.

7.

Abrams, D., Hogg, M. A., & Marques, J. M. (2005). A social psychological framework for understanding social inclusion and exclusion. In D. Abrams, M. A. Hogg, & J. M. Marques (Eds.), The social psychology of inclusion and exclusion. New York: Psychology Press.

8.

Bargh, J. A., Chen, M., & Burrows, L. (1996). The automaticity of social behavior: Direct effects of trait concept and stereotype activation on action. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 230-244.

9.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

10.

Baumeister, R. F., Dewall, C. N., Ciarocco, N. J., & Twenge, J. M. (2005). Social exclusion impairs self-regulation. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 589-604.

11.

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motive. Psychological Bulletin, 117, 497-529.

12.

Baumeister, R. F., Twenge, J. M., & Nuss, C. K. (2002). Effects of social exclusion on cognitive processes: Anticipated aloneness reduces intelligent thought. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 817-827.

13.

Brewer, M. B., & Gardner, W. L. (1996). Who is this "we"?: Level of collective identity and self-representations. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 83-93.

14.

Buckley, K., Winkel, R., & Leary, M. R. (2004). Reactions to acceptance and rejection: Effects of level and sequence of relational evaluation. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 14-28.

15.

Fiske, S. T. (2004). Social beings: A core motives approach to social psychology. Hoboken, NJ: Wiley.

16.

Gardner, W. L., Pickett, C. L. & Brewer, M. B. (2000). Social exclusion and selective memory: How the need to belong influences memory for social events. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 486-496.

17.

Gardner, W. L., Pickett, C. L., & Knowles, M. (2005). Social snacking and shielding: Using social symbols, selves, and surrogates in the service of belonging needs. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. Von Hippel (Eds.), The Social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 227-241). New York: Psychology Press.

18.

Higgins, E. T. (1996). Knowledge activation: Accessibility, applicability, and salience. In E. T. Higgins & A. W. Kruglanski (Eds.), Social psychology: Handbook of basic principles (pp.133-168). New York: Guilford Press.

19.

Johnson, R. E., Selenta, C., & Lord, R. G. (2006). When organizational justice and the self-concept meet: Consequences for the organization and its members. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 99, 175-201.

20.

Kuhnen, U., & Oyserman, D. (2002). Thinking about the self influences thinking in general: cognitive consequences of salient self-concept. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 492-499.

21.

Leary, M. R., & Baumeister, R. F. (2000). The nature and function of self-esteem: Sociometer theory. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 32, pp. 1-62). San Diego, CA: Academic Press.

22.

Lieberman, M. D., & Eisenberger, N. I. (2006). A pain by any other name (rejection, exclusion, ostracism) still hurts the same: The role of dorsal anterior cingulate cortex in social and physical pain. In J. T. Cacioppo, P. S., Visser, C. L. Pickett (Eds.), Social neuroscience: People thinking about thinking people (pp. 167-187). Cambridge, MA: MIT Press.

23.

Muller, D., Judd, C. M., & Yzerbyt, V. Y. (2005). When moderation is mediated and mediation Is moderated. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 852-863.

24.

Pickett, C. L., Gardner, W. L., & Knowles, M. (2004). Getting a cue: The need to belong and enhanced sensitivity to social cues. Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 1095-1107.

25.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.

26.

Schroeder, D. A., Penner, L. A., Dovidio, J. F., & Piliavin, J. A. (1995). Psychology of helping and altruism: Problems and puzzles. New York: McGraw-Hill.

27.

Twenge, J. M., Baumeister, R. F., Tice, D. M., & Stucke, T. S. (2001). If you can't join them, beat them: Effects of social exclusion on aggressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 1058-1069.

28.

Twenge, J. M., Catanese, K. R., & Baumeister, R. F. (2002). Social exclusion causes self-defeating behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 606-615.

29.

Twenge, J. M., Catanese, K. R., & Baumeister, R. F. (2003). Social exclusion and the deconstructed state: Time perception, meaninglessness, lethargy, lack of emotion,  and self-awareness. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 409-423.

30.

Warburton, W. A., Williams, K. D., & Cairns, D. R. (2006). When ostracism leads to aggression: The moderating effects of control deprivation. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 213-220.

31.

Wheeler, S., & Petty, R. (2001). The effect of stereotype activation on behavior: A review of possible mechanism. Psychological Bulletin, 127, 797-826.

32.

Williams, K. D. (2001). Ostracism: The power of silence. New York: Guilford Press.

33.

Williams, K. D., Cheung, C. K. T., & Choi, W. (2000). Cyber-Ostracism: Effects of being ignored over the Internet. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 748-762.

34.

Williams, K. D., & Sommer, K. L. (1997). Social ostracism by coworkers: Does rejection lead to social loafing or compensation? Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 693-706.

35.

Ybarra, O., & Trafimow, D. (1998). How priming the private self or collective self affects the relative weights of attitudes and subjective norms. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 363-370.

36.

Zadro, L., Williams, K. D., & Richardson, R. (2004). How low can you go? Ostracism by a computer is sufficient to lower self-reported levels of belonging, control, self-esteem, and meaningful existence. Journal of Experimental Social  Psychology, 40, 560-567.

한국심리학회지: 건강