본 연구는 비교적 다른 어느 연령대보다 인터넷 접근이 용이한 대학생(N=396)을 대상으로 하여인터넷 사용과 사회 적응 및 대인 적응과의 관계를 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 사회적불편감척도, 사회적 문제해결척도, 대인관계문제검사를 실시한 후 최종 380명의 자료를 바탕으로상관분석을 실시하였다. 그 결과, 인터넷 사용 점수는 사회적 문제해결을 제외한 사회적 불편감척도와 대인관계문제 검사의 모든 하위 척도와 유의미한 정적 상관을 보여 인터넷 사용 점수가 높은 사람일수록 사회적 상황에서 적응력이 떨어지며 대인간 문제도 더 많음을 시사하였다. 다음으로 인터넷 사용 척도 점수 중 상위 20%에 해당하는 사람과 하위 20%에 해당하는 사람으로 나누어 각각 인터넷 일반 사용군과 인터넷 문제 사용군으로 분류한 후 다변량 분석을 실시하였다. 그결과, 인터넷 문제 사용군에 속하는 학생들은 일반 사용군에 속하는 학생들에 비해 사회적 불편감 수준이 더 높고 사회적 문제해결력도 더 낮았으며 다양한 대인관계 문제를 지니고 있는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과를 종합해 볼 때 인터넷의 과도한 사용은 사회적 문제해결력을 비롯한 social skill의 부족으로 사회 및 대인 관계 부적응을 경험할 가능성이 높으므로 적절한 사회기술훈련이 필요함을 알 수 있었다.
This study was conducted on college students(N=396) that have better access to the Internet compared to other age groups to examine the relationship between Internet use and social and interpersonal adaptation. For this purpose, subjects were tested for social discomfort, social problem-solving, and interpersonal relationship problems and the responses of the final 380subjects were processed through correlation analysis. In result, Internet use scores have significant static correlation with all sub-indexes of social discomfort and interpersonal relationship problems, manifesting that people with higher Internet use scores lack adaptation to social situations and have more interpersonal problems. Next, people with 20% highest Internet addiction scores and 20% lowest Internet addiction scores were divided into general Internet user group and problematic Internet user group and processed through multivariate analysis. In result, it was found that students in problematic Internet user group had higher social discomfort level, lower social problem-solving skills, and various interpersonal problems compared to students in general Internet user group. Considering the findings of this study,excess use of the Internet can cause people to experience difficulties adjusting to social and interpersonal life as they can lack social problem-solving skills. Therefore, it is necessary to provide appropriate training for social skills. Based on these findings, the limitation and future study topics of this study were also discussed.