바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학생의 감사 성향과 심리적 웰빙 간의 관계: 대인관계 유능성의 매개효과를 중심으로

Relationships between Gratitude Disposition and Psychological Well-Being: Focus on the Mediating Effects of Interpersonal Competence

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.2, pp.619-635
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.2.010
손솔 (삼육대학교 상담심리학과)
서경현 (삼육대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 감사 성향, 대인관계 유능성 및 심리적 웰빙 간의 관계를 탐색하고, 감사 성향과 심리적 웰빙 간의 관계에서 대인관계 유능성의 매개효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 참여자는 329명(남: 137, 여: 192)의 대학생이고, 이들의 평균 연령은 21.34(SD=2.36)세였다. 본 연구에서 감사성향척도(GQ-6), 대인관계 유능성 척도(ICQ), Ryff의 심리적 웰빙 척도(PWBS)와 같은 심리검사를 사용하였다. 분석 결과, 대학생의 감사 성향과 대인관계 유능성에 유의한 성차가 없었으나 여학생이 남학생보다 긍정적 대인관계를 더 맺고 있었으며 남학생이 여학생보다 자율성이 더 있었다. 대학생의 감사 성향과 대인관계 유능성 간에는 정적 상관이 있었으며, 감사 성향과 대인관계 유능성은 심리적 웰빙과 밀접한 정적 상관관계를 보였다. 단계적 회귀분석에서 남자 대학생의 심리적 웰빙은 감사 성향이 가장 잘 설명하였으며, 관계 형성 및 개시 그리고 타인에 대한 배려가 추가적인 설명력이 있었다. 여자 대학생의 심리적 웰빙은 관계 형성 및 개시가 가장 잘 설명하였고, 감사 성향과 권리 주장이 추가적인 설명력이 있었다. 위계적 회귀분석에서는 남녀 대학생의 대인관계 유능성이 감사 성향과 심리적 웰빙 간의 관계를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다. 감사 성향과 대인관계 유능성의 긍정적 효과에 관해서는 선행연구와 몇 가지 이론을 바탕으로 논의하고 추후연구의 방향과 임상적 함의를 제언하였다.

keywords
대학생, 감사, 웰빙, 대인관계, 유능성, college students, gratitude, well-being, interpersonal relationship, competence

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationships between gratitude disposition, interpersonal competence, and the psychological well-being of college students, and examined the mediating effects of interpersonal competence between gratitude disposition and psychological well-being. The participants were 329 male and female college students, whose average age was 21.34 (SD=2.36). The psychological tests used in this research included the Gratitude Questionnaire-6 (GQ-6), Interpersonal Competence Questionnaire (ICQ), and Psychological Well-Being Scale (PWBS). The results indicated that there were no gender differences in gratitude disposition and interpersonal competence. But, female students showed more positive interpersonal relationships than male students, while male students showed higher autonomy than female students. Gratitude disposition showed positive correlation with the interpersonal competence of college students. Also, gratitude disposition and interpersonal competence showed close positive correlation with psychological well-being. Stepwise regression analysis showed that gratitude disposition accounted for most variance of the psychological well-being of male students, and the additional accountabilities of initiating relationships and providing support showed significance. Initiating relationships accounted for most variance of the psychological well-being of female students, and the additional accountabilities of gratitude disposition and asserting displeasure with other actions showed significance. Hierarchical regression analysis revealed that interpersonal competence partially mediated gratitude disposition and psychological well-being. The positive effects of gratitude disposition and interpersonal competence were discussed in relation to previous studies and theories, and the direction for further studies and clinical meaning of this study were recommended.

keywords
대학생, 감사, 웰빙, 대인관계, 유능성, college students, gratitude, well-being, interpersonal relationship, competence

참고문헌

1.

구재선 (2005). 성격, 효능감, 생활경험과 주관적 행복의관계: 토착심리학적 접근. 중앙대학교 박사학위논문.

2.

권선중, 김교헌, 이홍석 (2006). 한국판 감사성향 척도(K-GQ-6)의 신뢰도 및 타당도. 한국심리학회지:건강, 11(1), 177-190.

3.

김가을, 권성혜, 양은주 (2013). 대인관계갈등에서의 회피적 갈등대처방식이 우울에 미치는 조절효과: 온오프라인 환경과 성차를 중심으로. 한국심리학회지:여성, 18(2), 279-294.

4.

김명소, 김혜원, 차경호 (2001). 심리적 안녕감의 구성개념분석: 한국 성인 남녀를 대상으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(2), 19-39.

5.

김범준, 이은진, 김영윤 (2009). 대학생들의 정신병질에대한 반사회성과 정서적 공감의 영향: 성차를 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 14(2), 213-239.

6.

노지혜, 이민규 (2011). 나는 왜 감사해야 하는가? : 스트레스 상황에서 감사가 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 30(1), 159-183.

7.

노혜숙, 신현숙 (2008). 청소년의 감사성향과 심리적 안녕의 관계에서 사회적 지지의 매개효과. 청소년학연구, 15(2), 147-168.

8.

박경 (2003). 부정적인 생활 스트레스와 대인관계 문제가 여성의 우울에 미치는 영향. 한국심리학회지:건강, 8(3), 581-593.

9.

윤성민 (2013). 감사성향과 안녕감, 우울의 관계: 자아-적응유연성의 매개효과. 한국심리학회지: 일반, 32(4), 1003-1021.

10.

이경순, 서경현(2011). 대학생의 대인관계 스트레스 및부모와의 갈등과 주관적 웰빙: 원한 동기의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 16(3), 595-608.

11.

이동원, 박옥희(2004). 사회심리학. 서울: 학지사.

12.

임경희 (2010a). 감사성향 척도개발 및 타당화. 상담학연구, 11(1), 1-17.

13.

임경희 (2010b). 감사 연구의 최근 동향 및 과제. 상담평가연구, 2(1), 47-60.

14.

정은이 (2011). 대학생을 위한 자기 성장 및 대인관계유능성 향상 집단 상담의 효과 분석. 한국교육방법학회지: 교육방법연구, 23(4), 687-712.

15.

주석진 (2012). 인간관계론 교과목이 대학생의 대인관계문제수준과 대인관계 유능성에 미치는 영향. 청소년학 연구, 19(7), 79-99.

16.

한나리, 이동귀 (2010). 한국 대학생의 대인관계 유능성척도 타당화 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(1), 137-156.

17.

Adler, M. G., & Fagley, N. S. (2005). Appreciation:Individual differences in finding value and meaning as a unique predictor of subjective well-being. Journal of Personality, 73(1), 79-114.

18.

Buhrmester, D., Furman, W., Wittenberg, M. T., & Reis, H. T. (1988). Five domains of interpersonal competence in peer relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 55(6), 991-1008.

19.

Clopton, N. A., & Sorell, G. T. (1993). Gender Differences in Moral Reasoning: Stable or Situational? Psychology of Women Quarterly, 17(1), 85-101.

20.

Conger, A. J., Wallander, J. L., Ward, D. G., & Farrell, A. D. (1980). Ratings of heterosocial anxiety and skill; 1+1=1. Unpublished manuscript, Purdue University, Lafayette, IN, 47907.

21.

Coyne, J. C. (1999). Thinking interactionally about depression: A Radical restatement. In T. Joiner & J. C. Coyne (Eds.) The interactional nature of depression: Advances in interpersonal approaches (pp. 365–392). Washington, DC:American Psychological Association.

22.

Deci, E., & Ryan, R. (2000). The" what" and" why"of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

23.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.

24.

Emmons, R. A. (2004). Gratitude. In C. Peterson, &M. E. P. Seligman (Eds.), Character strength and virtues (pp. 553-568). Oxford University Press.

25.

Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389.

26.

Emmons, R. A., & Shelton, C. M. (2002). Gratitude and the science of positive psychology. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.). Handbook of Positive Psychology (pp. 457- 471). London:Oxford University Press.

27.

Erikson, E. H. (1993/1950). Childhood and Society. NY: W. W. Norton & Company. p. 242.

28.

Froh, J. J., Sefick, W. J., & Emmons, R. A. (2008). Counting blessing in early adolescents: An experimental study of gratitude and subjective well-being. Journal of School Psychology, 46(2), 213-233.

29.

Joiner, T. E., Jr., & Metalsky, G. I. (1995). A prospective test of an integrative interpersonal theory of depression: A naturalistic study of college roommates. Journal of Personality &Social Psychology, 69, 778-788.29.

30.

Kashdan, T. B., Uswatte, G., & Julian, T. (2006). Gratitude and hedonic and eudaimonic well-being in Vietnam war veterans. Behavior Research and Therapy, 44, 177-199.

31.

Kohlberg, L. (1971). From Is to Ought: How to Commit the Naturalistic Fallacy and Get Away with It in the Study of Moral Development. New York: Academic Press.

32.

Kuebi, J., & Firush, R. (1992). Gender differences in parent-child conversation about past emotions. Sex Roles, 27, 683-698.

33.

Lazarus, R. S., & Lazarus, B. N. (1994). Passion and reason: Making sense of our emotions. New York, NY: Oxford University Press.

34.

Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137-155.

35.

McCullough, M. E., & Emmons, R. A., & Tsang, J. A. (2002). The grateful disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of Personality and Social Psychology, 82(1), 112-127.

36.

McCullough, M. E., Emmons, R. A., Kilpatrick, S. D., & Larson, D. B. (2001). Is Gratitude a Moral Affect? Psychological Bulletin, 127(2), 249-266.

37.

Nolen-Hoeksema, S., & Girgus, J. S. (1994). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of Abnormal Psychology, 100, 569–582.

38.

Rook, K. (1984). The negative side of social interaction: Impact on psychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 1097-1108.

39.

Ryan, R. M. & Dici, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being, Annual Review of Psychology, 52, 141-166.

40.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is Everything, or Is It?:Explorations on the Meaning of Psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

41.

Seligman, M. E, P. (2002). Positive psychology, positive prevention and positive therapy. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.). Handbook of Positive Psychology (pp. 3-9). London: Oxford University Press.

42.

Shaw, S. K., Dallos, R., & Shoebridge, P. (2009). Depression in female adolescents: an IPA analysis. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 14(2), 167-181.

43.

Spitzberg, B. H., & Canary, D. J. (1985). Loneliness and relationally competent communication. Journal of Social and Personal Relationships, 2, 384-402.

44.

Spitzberg, B. H., & Cupach, W. R. (1989). Handbook of interpersonal competence research. New York:Springer-Verlag.

45.

Visani, D., Albieri, E., Offidani, E., Ottolini, F., Tomba, E. & Ruini, C. (2011). Gender Differences in Psychological well-being and Distress during Adolescence. The Human Pursuit of Well-Being, 1, 65-70.

46.

Watkins, P. C. (2004). Gratitude and Subjective Well-Being. In R. A. Emmons & M. E. McCullough (Eds.). The Psychology of Gratitude (pp. 167-192). New York: Oxford University Press.

47.

Watkins, P. C., Woodward, K., Stone, T., & Kolts, R. L. (2003). Gratitude and happiness: Development of a measure of gratitude, and relationship with subjective well-being. Social Behavior and Personality, 31, 431-452.

48.

Wierzbicki, M. (1984). Social skills deficits and subsequent depressed mood in student. Personality and Social Psychology Bulletin, 10, 605-610.

49.

Wood, A. M., Joseph, S., & Linley, P. A. (2007). Coping style as a psychological resource of grateful people. Journal of Social and Clinical Psychology, 16, 1108-1125.

50.

Wood, A. M., Joseph, S., & Maltby, J. (2009). Gratitude predicts psychological well-being above the Big Five Facets. Personality and Individual Differences, 46, 443-447.

한국심리학회지: 건강