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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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자기자비 글쓰기가 우울한 대학생의 반추와정서조절에 미치는 영향

The Effect of Self-Compassion Writing on Rumination, and Emotional Regulation Among University Students with Depressive Tendency

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2016, v.21 no.2, pp.299-316
https://doi.org/10.17315/kjhp.2016.21.2.001
김유진 (경북대학교 심리학과)
장문선 (경북대학교 심리학과)

초록

본 연구는 우울 성향군을 대상으로 자기자비 글쓰기 처치가 상태 자기자비 수준을 효과적으로 증가시킬 수 있는지 알아보고자 하였다. 더불어 자기자비 글쓰기 처치 후 반추의 하위 요인들인 자책, 숙고, 우울반추와 정서조절곤란 수준에 나타나는 영향을 함께 살펴보았다. 우선 집단 선정을위해 대학생 654명을 대상으로 BDI와 K-SCS를 실시되었다. 우울과 특질 자기자비 수준을 통제한 후, 자기자비 처치집단 13명, 주의전환 처치집단 11명, 무처치 통제 집단 13명을 무선 배정하였다. 처치는 2주간 총 6회로 이루어졌다. 연구 결과, 자기자비 처치집단은 처치 전에 비해 처치 후상태 자기자비 수준이 증가하였다. 또한 자기자비 글쓰기 처치 후 반추와 그 하위 요인인 자책, 숙고 수준에서 유의미한 효과는 나타나지 않았으나, 우울반추, 정서조절곤란, 심리적 증상 수준및 우울 수준은 유의미하게 감소하였다. 특히, 감소된 정서조절곤란 및 우울 수준은 비교적 사후검사까지 유지되어 있었다. 이러한 결과는 자기교시적 방법으로서 자기자비 글쓰기의 활용 가능성과 함께 자기자비의 치료적 기제에 대한 다양한 관점을 시사한다. 끝으로 본 연구의 의의와 제한점에 대해 논하였으며, 추후 연구방향을 제안하였다.

keywords
자기자비, 우울, 반추, 정서조절, 심리적 증상, self-compassion, depression, rumination, emotional regulation, psychological symptom

Abstract

This study was to examine the effect of self-compassion writing on self-compassion level in depressive tendency group. Furthermore, we investigated the effect on subtypes of rumination and emotional regulation after self-compassion writing treatment. The K-SCS and the BDI were used for screening of 654 university students, and based on the results, they were randomly assigned to one of three conditions: self-compassion treatment group(n=13), distraction treatment group(n=11), and untreated control group(n=13). Treatment included 6 sessions during two weeks. The result showed that participants in the self-compassion treatment group compared with distraction treatment group and untreated control group showed significant increases in self-compassion levels at post-test than pre-test. Although rumination, brooding, reflection level showed no significant effect, depressive rumination, emotion regulation, psychological symptoms and depression level were significantly decreased after self-compassion writing. Particularly, decreased emotion regulation and depression level were relatively constant during the 4-weeks follow-up periods. These results implied usability of self-compassion writing as a self-instructional method and therapeutic mechanism. Finally, implications and limitations of the current study were discussed along with suggestions for future research.

keywords
자기자비, 우울, 반추, 정서조절, 심리적 증상, self-compassion, depression, rumination, emotional regulation, psychological symptom

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