인터넷 도박 이용자의 베팅행동을 조절하고 도박중독 발생의 위험을 줄이기 위해 어떤 심리적 성분들을 관리해야하는지 등을 밝히는 기초 연구는 시급하고 중요하다. 이를 위해 본 연구에서는도박 관련 인지(비합리적 신념)와 부적 정서(우울, 불안)에 초점을 맞춰 간명한 조절모형을 구성하고, 실제 인터넷 도박 행동을 반영한 종단 자료를 수집하여 이를 검증했다. 실제 인터넷 도박행동 자료를 수집하기 위해 국내에서 유일하게 합법적으로 인터넷 도박 사이트를 운영하고 있는 ‘S 사’ 측의 협조를 받아, 이용객 중 월 1회 이상 이용(베팅) 실적이 있는 550명을 대상으로 인지/정서 등에 대한 ‘자기-보고’ 자료와 ‘6개월간의 실제 행동(월별 베팅건수 및 금액)’ 자료를 연결시켜단기 종단자료를 수집했다. 모형 검증에 앞서 6개월간의 행동 변화 양상이 증가 혹은 감소 형태의 선형적 변화를 보이는지 혹은 그런 변화를 보이는 잠재계층이 도출되는지 등을 다각도로 분석했으나 모두 타당하지 않은 것으로 나타났다. 따라서 시점별 실제 행동(금액) 측정치를 평균하여종속변인으로 규정하고 도박 관련 인지를 독립변인, 부적 정서를 조절변인으로 규정한 조절모형을 설정하여 이를 검증했다. 그 결과 실제 인터넷 도박행동에 대한 역기능적 인지의 주효과가 유의했는데 그 과정을 우울 정서가 조절하는 것으로 나타났다. 즉 높은 수준의 우울 증상을 가지고있는 사람들일수록 역기능적 도박 인지의 행동 촉진 효과가 더 큰 것으로 나타났는데, 그 효과는특히 ‘무선성에 대한 잘못된 지각’과 ‘조절이 불가능하다는 믿음’에서 두드러졌다. 본 연구에서 얻어진 결과를 인터넷 도박 문제 대처를 위한 함의와 연결시켜 논의했다.
It is imperative that fundamental psychological components should be managed to control the betting behavior of Internet gamblers, and to reduce the risk of gambling addiction. The purpose of this study was to construct a model focusing on gambling related cognition(irrational beliefs) and negative emotions(depression and anxiety) and to verify the model by collecting longitudinal data, representing real world gambling behavior. To collect real world Internet gambling behavior data, we worked with 'S Company', which is the only legally operating gambling Internet site in Korea. The company provided us with data from 550 people that have been on the Internet more than once a month. Short-term data were collected by linking “self-report” data on cognition/emotion and “actual behavior (monthly number of bets and amount of money)” for six months. Before testing the model, we analyzed from various perspectives if the six-month behavioral change aspects revealed increased or decreased linear changes or if it concluded in changes revealing latent class, but it was invalid. Therefore, we tested the model by setting the average of the real life behavior(amount) measurement by period as the dependent variable, the gambling-related cognitive as the independent variable, and the negative emotion as the moderator variable. As a result, the primary effect of dysfunctional cognition on real life Internet gambling behavior was significant, which was moderated by depressive emotions. In other words, a person with a high level of depression revealed a greater effect of promoting dysfunctional gambling cognition, especially the effect of “wrong perception of randomness” and “belief that it is impossible to control”. We discuss results of this study relative to implications of coping with Internet gambling issues.
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