본 연구는 발달장애인의 성인 비장애 형제자매를 대상으로 마음챙김 기반 인지치료(MBCT)를 재구성하여 온라인 화상회의(ZOOM) 방식으로 실시한 후 효과성을 검증하고자 하였다. 본 연구를 위하여 기존 Segal 등(2002/2006)이 개발한 마음챙김 기반 인지치료(MBCT)를 연구 참여자의 특성에 맞게 재구성하였으며, 코로나19 상황의 지속에 따라 온라인 화상회의(ZOOM) 방식으로 실시할 수 있도록 수정하였다. 연구 참여자는 발달장애인 형제가 있는 만 19~35세의 성인 비장애 형제자매로, 전국의 발달장애인지원센터, 장애인가족지원센터, 사회복지관, 대학의 특수교육과 등을 통해 모집하였다. 최초 연구 참여자는 총 27명이 모집되었으나 일정 변경, 연락 두절 등의 이유로 총 21명이 최종 분석에 포함되었다. 참여집단에는 4주간 주 2회, 총 8회기의 MBCT 프로그램을 온라인으로 실시하였으며, 사전, 사후, 4주 후 시점에 마음챙김, 우울, 불안, 스트레스 반응을 측정하였다. 수집된 자료를 기반으로 검증, 독립표본 검증(Independent t-test)을 실시하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위해 이원 혼합설계 반복측정 변량분석(mixed two-way repeated measures ANOVA)을 실시하였다. 집단과 시기의 상호작용이 유의한 경우, 어떤 시점에서 상호작용이 나타났는지 검증하기 위해 상호작용대비(interaction contrasts) 검증을 실시하였다. 연구결과, MBCT 프로그램에 참여한 집단에서 마음챙김의 비판단 하위요인과 총점이 유의하게 증가하였고 그 효과가 4주 후 추수시점까지 지속되었으며, 우울 수준은 유의하게 감소하는 효과가 나타났다. 본 연구의 결과를 바탕으로 연구의 의의 및 제한점, 추후 연구를 위한 제언에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to determine effects of Mindfulness-Based Cognitive Therapy(MBCT) in an online video conferencing method(ZOOM) for adult siblings on individuals with developmental disabilities. For this study, the mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) developed by Segal et al. (2002/2006) was modified in consideration of characteristics of the participants, It was reorganized with an online video conference (ZOOM) due to COVID-19 situation. Study participants were adult non-disabled siblings aged 19-35 years of those with developmental disabilities. They recruited through the Support Center for the Developmental Disabilities, the Family Support Center for the Disabled, Social Welfare Centers, and the Special Education Department of the university. There were a total of 27 participants in the initial study. Due to schedule changes or loss of contact, 21 participants were included in the final analysis. The MBCT program was conducted with 8 sessions(twice a week) of online video conferencing (ZOOM). After the MBCT program intervention was given to the participant group, changes were compared between the participant group and a control group according to the timing of previous, post, 4-week-follow up measurement. Based on collected data, a chi-square test and an independent t-test were performed and a mixed two-way repeated measures ANOVA was performed to verify the effectiveness of the program. When the interaction between group and period was significant, interaction contrasts were tested to verify at what point in time the interaction appeared. As a result of this study, it was found that the MBCT program had a significant effect in increasing the level of mindfulness and reducing depression. Based on results of this study, the significance and limitations of the study and suggestions for further research were discussed.