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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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사회인지와 대상관계 척도를 활용한성격 조직 수준 평가

Assessing Levels of PersonalityOrganization Using the Social Cognition and Object Relations Scale in Nonclinical Samples

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2021, v.26 no.6, pp.1101-1127
https://doi.org/10.17315/kjhp.2021.26.6.008
이종환 (육군사관학교)
임종민 (경북대학교)
장문선 (경북대학교)

초록

주제통각검사 자료의 사회인지와 대상관계 척도(Social Cognition and Object Relations Scale - Global rating method: SCORS-G) 평정치 평균 점수를 바탕으로 설정한 성격 조직 수준(Level of Personality Organization: LPO)의 타당성과 적절한 활용법을 모색하기 위한 목적으로 본 연구를 수행하였다. 대학생 215명과 고등학생 138명을 대상으로 정신 병리와 성격 특성 및 인지․정서․대인관계 문제를 알아보는 설문 조사를 실시한 후, 주제통각검사를 실시하고 그 결과를 SCORS-G로 평정하였다. 또 대학생 표본에서는 사회인지 평가를 위한 영상 과제를 추가로 실시하였다. 다음으로, SCORS-G의 전체 평균 점수를 기준으로 세 가지 LPO를 설정하고 수준에 따라 세 집단을 구분한 후, 집단 간 다양한 심리․성격 기능 수준의 차이를 검증하였다. 분석 결과, 대학생 표본과 고등학생 표본 모두에서 SCORS-G LPO에 따른 정신 병리․성격 특성․부적응적 심리 문제 양상의 차이가 유의하게 나타났으며, 대학생 표본에서는 마음이론 과제 수행 양상에서도 LPO에 따른 유의한 차이가 나타났다. 대학생 표본에서는 대체로 수준이 1-2-3으로 증가할수록 정신 병리와 부적응적인 심리 문제 수준이 낮아지고, 성격 특성의 안정성이 높아지며, 마음이론의 정확도가 상승하는 것으로 나타났다. 고등학생 표본에서는 대부분의 세부 영역에서 수준 1에 비해 수준 2, 3에서 더욱 양호한 기능 수준을 보이는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 LPO의 평가에 SCORS-G를 타당하게 활용할 수 있음을 시사한다. 더 나아가 논의에서는 연구 결과와 경험적․이론적 구성 개념을 조화하여 LPO의 평가에 SCORS-G를 적절히 활용하고 해석하는 방법을 고찰하고 제안하였다.

keywords
levels of personality organization, object relations, personality pathology, SCORS-G, LPO, MASC, 성격 조직 수준, 대상관계, 성격 병리, SCORS, LPO, MASC

Abstract

This study aimed to verify the validity of Levels of Personality Organization (LPO) using the Social Cognition and Object Relations Scale - Global rating method (SCORS-G) global score ratings of the Thematic Apperception Test (TAT) narratives in nonclinical samples and explore methods of its application. The TAT (1, 2, 3BM, 4, 13MF, 12M, 14) and various scales measuring psychopathological, interpersonal, cognitive and emotional problems were administered to 215 undergraduates and 138 high school students. TAT protocols were then rated with SCORS-G. Participants were classified into three LPO groups based on their overall SCORS-G composite rating. Differences of various psychological and personality functioning were analyzed among three groups categorized according to LPO. As a result, in both the university student sample and the high school student sample, there were significant differences in various psychopathologies, personality traits, and maladaptive problems among different LPO groups. Also, the performance-based theory of mind task was administered only to the university student sample and a significant differences according to LPO were found in its performance levels. In the university student sample, as LPO ascended by one level, the degree of psychopathologies and maladaptive psychological problems decreased, whereas the stability of personality traits and the accuracy of the theory of mind increased. In the high school student sample, it was found that LPO 2 and 3 showed better levels than LPO 1 in psychological and personality domains. These results suggest that the SCORS-G can be appropriately used in the evaluation of LPO. Furthermore, this study discusses how to utilize and interpret SCORS-G in assessing LPO by connecting the empirical results with theoretical LPO.

keywords
levels of personality organization, object relations, personality pathology, SCORS-G, LPO, MASC, 성격 조직 수준, 대상관계, 성격 병리, SCORS, LPO, MASC

한국심리학회지: 건강