본 연구에서는 초등학교 고학년 아동들의 공격성 및 자존감이 ‘빗속의 사람 그림검사’에 나타난 스트레스 및 대처와 어떤 관계가 있는지 분석하였다. 본 연구의 참여자는 서울시에 있는 한 초등학교 4, 5, 6학년에 재학 중인 아동 293명(남:149명, 여:144명)이었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 공격성은 자존감 및 대처자원과 유의한 부적 상관을 보였고, 자존감은 스트레스와 유의한 부적 상관을, 대처능력과는 유의한 정적 상관을 보였다. 스트레스는 대처능력과 유의한 부적 상관이 있었고, 대처자원은 대처능력과 유의한 정적 상관이 있었다. 둘째, 공격성 하 집단이 공격성 상 집단에 비해서 대처자원과 대처능력이 유의하게 높았다. ‘많은 비’, ‘다중 강수나 강설’ 항목에서 공격성 상 집단이 공격성 하 집단보다 유의하게 높은 점수를 보였다. ‘바람’ 항목에서는 공격성 하 집단이 공격성 상 집단보다 유의하게 높은 점수를 보였다. ‘완전무결한 보호’, ‘몸의 일부가 빠짐’ 항목에서 공격성 상 집단이 공격성 하 집단보다 유의하게 높은 점수를 보였다. ‘장화’ 항목에서는 공격성 하 집단이 공격성 상 집단보다 유의하게 높은 점수를 보였다. 셋째, 자존감 상 집단이 자존감 하 집단 사이에는 스트레스, 대처자원, 대처능력에서 유의한 차이가 없었다. ‘많은 비’ 항목에서 자존감 하 집단이 자존감 상 집단보다 유의하게 높은 점수를 보였다. ‘구름’ 항목에서는 자존감 상 집단이 자존감 하 집단보다 유의하게 높은 점수를 보였다. 대처자원의 모든 항목에서는 유의한 차이가 없었다. 이러한 연구결과를 토대로 빗속의 사람 그림검사가 아동의 공격성과 자존감을 점검하는 데 활용될 수 있는 가능성과 제한점에 관해 논의하였다.
The purpose of this study was to analyze the relationship between aggression and self-esteem of upper elementary school children with stress and coping shown in the ‘People In the Rain Test(PIRT).’ The participants were 293 elementary school children (149 males, 144 females) in grades 4, 5, and 6 from Seoul. The results were as follows. First, aggression showed a significant negative correlation with self-esteem and coping resource, self-esteem had a significant negative correlation with stress and a significant positive correlation with coping ability. Stress showed a significant negative correlation with coping ability, whereas coping resource showed a significant positive correlation with coping ability. Second, coping resource and coping ability were significantly higher in the low aggression group than in the high aggression group. In the ‘heavy rain’ and ‘multiple precipitation or snowfall’ items, the high aggression group showed significantly higher scores than the low aggression group, and in the ‘wind’ item, the low aggression group scored significantly higher than the high aggression group. In the items of ‘flawless protection’ and ‘missing body parts’, the high aggression group showed significantly higher scores than the low aggression group, and in the ‘boots’ item, the low aggression group scored significantly higher than the high aggression group. Third, there was no significant difference in stress, coping resource, and coping ability between the high self-esteem group and the low self-esteem group. The low self-esteem group scored significantly higher than the high self-esteem group in the ‘heavy rain’ item, and the high self-esteem group scored significantly higher than the low self-esteem group in the ‘cloud’ item. There was no significant difference in all items of coping resource. Based on the results of this study, the possibilities and limitations of the PIRT used for checking children's aggression and self-esteem were discussed.