바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

도박 이용 경험 청소년의 매체이용 및 유해환경 특징과 개입 방안: 네트워크 분석을 활용하여

Characteristics and Intervention Measures for Media Use and Hazardous Environment of Youth with Gambling Experience: Using Network Analysis

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2024, v.29 no.5, pp.787-808
https://doi.org/10.17315/kjhp.2024.29.5.004
곽재석(Jae Seok Kwak) (한국침례신학대학교 상담심리학과)
이용운(Yong Woon Lee) (한국침례신학대학교 상담심리학과)
김하영(Ha Young Kim) (한국침례신학대학교 상담심리학과)
김예나(Yena Kim) (한국침례신학대학교 상담심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 네트워크 분석을 활용해 도박성 게임 이용 경험 청소년의 매체이용과 유해환경의 관계망을 살피고, 청소년 불법 온라인 도박 예방 및 개입방안을 도출하기 위해 수행되었다. 청소년 매체이용 및 유해환경 실태조사 자료를 활용해 매체ㆍ행위ㆍ약물ㆍ업소 영역별 분석 변인을 선정한 뒤 네트워크 추정 및 시각화, 중심성ㆍ안정성 및 정확성ㆍ네트워크 비교분석을 수행하였다. 연구 결과 첫째, 2020년도와 2022년도의 도박성 게임 이용 청소년의 매체이용 및 유해환경의 네트워크 간에는 차이가 없었다. 둘째, 청소년 도박문제는 술ㆍ담배ㆍ포르노와 같은 중독 문제 요소들이 밀접하게 연관되는 것으로 나타났다. 셋째, 이러한 영향력을 끊으려면 술, 담배, 성인용 영상물(SNS, 인터넷/모바일 메신저)과 술ㆍ담배 구입경로로 실내체육시설, 배달주문, 식당/음식점, 유흥/단란주점, 나이트ㆍ음악클럽, 비디오/DVD방에 대한 관리 감독이 요구되는 것으로 나타났다. 마지막으로, 연구 결과에 대한 의의 및 시사점을 제안하였다.

keywords
청소년 도박, 매체이용, 유해환경, 네트워크 분석

Abstract

This study aimed to examine the relationship between media use and harmful environments of adolescents who have experienced gambling games using network analysis, and to derive youth illegal online gambling prevention and intervention measures. After selecting analysis variables for each media, behavior, drug, and business area based on youth media use and harmful environment survey data, network estimation and visualization, centrality, stability, accuracy, and network comparison analysis were performed. Results revealed no difference in the relationship between network of media use and harmful environments of gambling game youth in 2020 or 2022. Youth gambling problem was found to be closely related to addiction problems such as alcohol, tobacco, and pornography. To break this influence, management and supervision of indoor sports facilities, delivery orders, restaurants/restaurants, entertainment/short bars, night/music clubs, and video/DVD rooms are required as channels for alcohol, tobacco, pornography (SNS, Internet/mobile messengers) and alcohol/cigarettes. Finally, the significance and implications of research results are proposed.

keywords
Adolescents gambling, Use of media, Hazardous Environments, Network Analysis
투고일Submission Date
2024-06-10
수정일Revised Date
2024-07-01
게재확정일Accepted Date
2024-07-01

한국심리학회지: 건강