Bhagawad Gita에서 말하듯, 분노의 뿌리는 욕망(desire)이다. 욕망의 좌절은 분노를 일으키고, 분노는 사람을 눈멀게 하고 파멸에 이르게 한다. 욕망은 몸과 마음과 지(智)의 세 수준에 걸쳐 있다. 욕망의 본성(Kama)은 실체를 아는 것이며 이는 智의 수준이나, 인간의 욕망을 만족시키는 것은 오직 몸을 통해서다. 그래서 신체적 욕구(예, 음식, 수면, 성)와 정서적 욕망(예, 안전, 사랑, 자존)은 만족을 갈구한다. Maslow의 욕구 위계설(혹은 동기이론)은 이런 관점과 상응한다. 이런 수준들에서 욕구와 욕망을 충족시키는 것은 일시적 행복("sukh")이라는 목표를 달성시켜주고, 열락("anand")이라는 최종 목표로 가는 길을 열어 준다. Kama는 욕망의 대상에 끌리고 메어 달리게 하지만, 욕망이 좌절되었을 때 분노하고 미치게("krodha") 한다. 주로 육체적 수준에서 작동하는 Kama는 더 큰 분노를 유발하고 심리 생리적 수준의 부작용을 초래케 한다. 분노 경험을 줄이기 위해, 낮은 수준의 욕망을 넘어 서서 일시적인 행복이 아니라 오래가는 보다 높은 목표로 이끌어 주고, 궁극적으로 인간 실존의 욕망과 애착이라는 족쇄로부터 해방("moksha")시켜주는, 법("dharma")에 귀의해야 한 다. Bhagawadgita에 있는 분노를 극복하는 다양한 방법과 기술들에 대해 제안했다.
The root of anger is "desire," as indicated in the Bhagawad Gita. Frustration of our desires causes anger which, metaphorically, blinds the person and ultimately leads to destruction. Desires are at the three levels of body, mind, and intellect. The pure nature of desire (or "kama") is to know reality, that is, it is at the intellectual level. However, it is through the human body that one satisfies one`s desire. Therefore, physical needs (e.g., food, sleep, and sex) and emotional desires (e.g., security, love, and esteem) require satisfaction. Maslow`s hierarchy of needs (motivation theory) is comparable with this perspective. Satisfying needs and desires at these levels are descriptive of our functioning towards the goal of transient happiness ("sukh"), paving the way to the final goal of bliss ("anand"). Kama gives rise to attraction/attachment to the objects of desire but also to anger and fury ("krodha") when desires get frustrated. Kama, predominantly at the body level, causes greater anger and leads to adverse consequences at the level of psychophysiology. To reduce such experiences of anger, people must adhere to dharma which enables them to transcend the baser levels of desires, thus leading to the higher goals of prolonged than transient bodily happiness, and finally, to liberation ("moksha") from the bondage of desires and attachments which are involved in our existence. Various techniques and methods to overcome anger have been suggested in the Bhagawadgita and presented in the paper.