ISSN : 1229-0653
아동발달에서만 주로 다루어오던 의존동기문제를 한평생발달의 관점에서 이론적으로 논의하였다. 의존동기의 정의, 본질, 내용, 발달단계에 따른 변화, 애착행동등 다른 개념들과의 비교등을 새로이 시도하였다. 그 결과, 의존동기는 아동기까지에만 존재하는 것이 아니라, 특히 사회적접촉 및 심리적 의존성의 측면에서는 한평생에 걸쳐 나타난다는 시사를 얻었다. 그리고 신체적ㆍ인지적 능력의 쇠퇴와 사회 경제적 지위의 하락이 일어나는 노년기에는 도구적 및 정서적 의존성이 증가하는 경향이 나타나고 있다. 그리하여 연령증가와 의존동기 변화와의 관계는 한평생을 토해 볼 때, 아동기의 높은 수준에서 성인기의 낮은 수준을 거쳐 노년기에 다시 높은 수준으로 증가하는 U형 곡선을 그린다고 예비적으로 가정할 수 있겠다. 또한 유아나 아동뿐만 아니라 성인과 노인을 대상으로 한 보다 체계적인 의존동기의 연구가 요청된다.
The literature on dependency motivation was reviewed from the viewpoint of life-span development. The definition, nature, content and some controversial arguments on dependency were discussed. The traditional notion of dependency decrement and independency increment with maturation and development from infancy to adulthood was questioned. Especially, the reappearance and/or increment of instrumental and emotional dependency in aging is clearly suggested. Therefore, the U-shape curvilineal relationship between age and the degree of dependency is proposed. However, the continuity of dependency through the life span as a personality trait or a habit is also discussed. It is also proposed that systematic and comprehensive studies on the change process of dependency with the elderly, not with infants or young children, are needed.