ISSN : 1229-0653
본 연구에서는 社會的 知覺이나 態度에서 好感 要因보다 더 폭넓고 有意味한 개념은 單位關係라는 가정을 하였다. 이러한 가정에 기초하여 3개의 연구가 수행되었다. 첫 연구에서는 단위관계의 측정 문제를 다루었다. 單位關係 測定을 위한 예비적 척도로서 6個 척도가 理論的 根據에서 선정되었고, 총 131個의 單位關係들이 평정되었다. 각 평정치에 대해서는 平均 尺度價가 계산되었다. 6個 單位關係 測定尺度의 타당도는 문항-총점 相關이 .67에서 .81의 범위이었다. 두번째 연구에서는 單位關係 特性이 印象形成에 미치는 영향을 연구하였다. 그 結果, 單位關係 特性이 印衆에 有義한 영향을 주었다. 또한 印象形成에서의 中心特性의 성질이 논의되었다. 셋째 연구에서는 편견의 심리적 결정요인이 단위관계 지각요인이라는 가설을 세웠다. 이러한 가설에 따라 人種·職業 및 宗敎의 세 영역내의 거리를 크거나 작게 조작하였다. 그 結果 單位關係知覺 거리가 클수록 편견에 대한 영향이 더 컸다.
It was assumed that the concept of unit relation has more broad and meaningful status than the concept of evaluation or liking in the area of social perception and attitude. Three studies were performed under this assumption. The first study concerned with the measurement of unit relation. Six preliminary scales were selected to measure the strength of unit relation under the theoretical basis. Total 131 unit relations were rated. The validity of the six scales were tested by the item-total score correlation. The range of correlation was 67-81. In the second study, the influence of the unit relation traits upon the impression formation was studied. The unit relation traits had significant influence upon the impression formation. In the third study, it was hypothesized that the determinant prejudice will be perception of unit relation. According to this hypothesis, the distance of three areas (race, vocation and religion) were manipulated. It was found that a greater distance of unit relation has greater influences upon the prejudice.