ISSN : 1229-0653
본 연구는 역태도 역할놀이가 태도변화에 미치는 효과를 태도의 구조적 측면에서 살펴보고자 하였다. 연구의 가정은 역태도 역할놀이가 태도대상에 대한 새로운 인지를 생성하며, 이렇게 생성된 인지가 기존에 갖고 있던 인지에 누적됨으로써 태도구조가 양극구조에서 이원구조로 변화될 것으로 보았다. 또한 역할놀이를 통하여 개인의 태도구조가 이원화되면 태도대상을 평가적 의미차원에서 인식하지 않고 서술적 의미차원에서 인식할 것이라고 가정하였다. 이러한 가정을 검증하기 위하여 피험자들을 두개의 실험조건인 인지생성과 인지차단조건에 할당한 후 역태도 역할처치를 가하였다. 인지생성조건에서는 역태도 역할을 맡게 한 후 태도대상에 대하여 생각할 수 있는 기회를 제공하였으며, 인지차단조건에서는 그 기회를 차단하였다. 그 결과 역태도 역할놀이의 효과가 인지생성조건에서만 나타났다. 인지생성조건에서는 예언대로 개인의 태도가 역태도 방향으로 바뀌었으며 또한 태도의 구조도 양극구조에서 이원구조로 바뀌면서 태도대상에 대한 인식차원이 평가적 의미차원에서 서술적 의미차원으로 변화되었다.
The present study was carried out to investigate a hypothesis that people will integrate their counterattitudinal beliefs in terms of the descriptive values of an attitude object when they experience the arguments which are against their attitudinal evaluations. A pretest was performed to test the participants' attitude towards capital punishment, rated on the evaluative dimensions (e.g., agreedisagree) or the descriptive dimensions (e.g., human right, social order). Participants were then forced to took a role of counterattitudinal role playing in which they were instructed to write their opinions supporting their counterattitude(the cognitive generation condition) or to write their opinions regarding about an issue irrelevant to the attitude object(the cognition blocking condition). After the role playing, a posttest was performed to test the final attitude toward capital punishment. The changed-magnitude between the two tests was measured on the evaluative and descriptive dimensions. As confirming the prediction, the results of the correlational analyses indicated that (1)in the cognition blocking condition, the positive attitude was positively correlated with the value of social order, but negatively with the value of human right, and (2)in the cognitive generation condition, the positive attitude was positively correlated with the value of social order, but not correlated with the value of human right. For the negative attitude, the same trends observed above were obtained. Obviously, after the role playing, participants combined opposing attitudinal beliefs on the evaluative dimension into an attitude by integrating them in terms of descriptive values.