ISSN : 1229-0653
이 연구는 사회적 범주화가 인상통합양식에 미치는 효과를 검토하고자 하였다. 연구의 가설은 사람들이 내집단에 동일시 할수록 내집단이 추구하는 가치를 판단준거로 삼는 조망축소가 일어나 대상의 특성 지각에 있어서 평가적 의미와 서술적 의미를 분화하지 못하는 반면에 개인으로 동일시할수록 다원준거로 대상을 판단하는 조망확대가 일어나 평가적 의미와 서술적 의미를 분화한다는 것이다. 이런 가설을 검증하기 위해 범주화조건과 탈범주화조건을 조작하였다. 범주화조건 에서는 남녀 성범주를 특출하게 하므로서 내집단에 동일시하도록 처치한 반면에 탈범주화조건에서는 성범주에서 남녀를 개별화하도록 처치하였다. 그런 뒤 자극인물의 성격특성들을 평가적 의미와 서술적 의미에서 서로 일치된 정보와 불일치 된 정보를 제시하고 이를 평가차원(좋다-싫다)과 서술차원(여성답다-남성답다)에서 인상을 판단하게 하였다. 실험결과에서 첫째, 자극인물의 특성이 일치된 정보의 분석에 따르면, 범주화조건에서는 자극특성의 평가적 의미와 서술적 의미를 분화하여 지각하지 못하였다. 즉, 평정차원이 평가차원과 서술차원 둘다에서 평가적 의미에 따라 인상을 통합하였다. 반면에 탈범주화조건에서는 자극특성의 의미를 분화하여 지각하였다. 즉, 평정차원이 평가차원일 때에는 평가적 의미에 따라, 서술차원일 때에는 서술적 의미에 따라 인상을 통합하였다. 둘째, 불일치된 정보의 분석에 따르면, 평정차원이 평가 차원일 때에는 범주화조건이 탈범주화조건보다 자극인 물의 특성이 서술적으로 불일치하고 평가적으로 일치할 경우에는 평가일치정보에 따라 인상을 더 잘 통합하였다. 반면에 평정차원이 서술차원일 때에는 탈범주화조건이 범주화조건보다 평가적으로 불일치하고 서술적으로 일치할 경우에는 서술일치정보에 따라 인상을 더 잘 통합하여 본 연구의 가설이 지지되었다.
The purpose of this study was to investigate the effect of social categorization on impression integration. It is hypothesized that individuals which are identified with ingroup occur perspective reduction because individuals judge given informations with one criteria of the ingroup values, so they can't perceive differently the descriptive meaning and the evaluative meaning. On the other hand, it is hypothesized that individuals which are identified with each individual occur perspective extension because individuals judge given informations with two or multi criteria of in-outgroup values, so they can perceive differently the descriptive meaning and the evaluative meaning. To test this hypothesis, subjects were divided into two groups, categorization and decategorization condition. Subjects in categorization condition were manupulated to identify themselves with gender role by making gender category be salient. In contrast, subjects in decategorization condition were manupulated to identify themselves with each individual by eliminating the boundary of male and female categorys. Subjects was given congruent infomation and incongruuent infomation in evaluative meaning and descriptive meaning of personality traits, respectively, and then subjects judged impression in evaluative demension and descriptive demension, respectively. In results, First, according to congruent information analysis, subjects in categorization condition can not perceive differently the evaluative meaning and the descriptive meaning in impression integration. That is, the subjects integrated impression based on evaluative meaning when rating demension was both evaluative dimension and descriptive dimension. In contrast, subjects in decategorization condition can perceived differently the descriptive meaning and the evaluative meaning in impression integration. That is, the subjects integrated impression based on evaluative meaning when rating dimension was evaluative dimension, and based on descriptive meaning when rating dimension was descriptive dimension. Second, according to incongruent information analysis, subjects in categorization condition integrated impression based on evaluative meaning when personality traits consisted of congruent traits in the evaluative meaning and incongruent traits in the descriptive meaning. In contrast, subjects in decategorization condition integrated impression based on descriptive meaning when personality traits consisted of congruent traits in the descriptive meaning and incongruent traits in the evaluative meaning. Therefore the hypotheses in this study were confirmed by the given experimental data.