바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

집단괴롭힘의 가해와 피해행동에 영향을 미치는 사회적, 심리적 변인들

Social and Psychological Variables Affecting the Behaviors of Bullies and Victims at School Bullying

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2000, v.14 no.1, pp.45-64
김혜원(Hyewon Kim) (호서대)
이해경(Haegyoung Lee) (한양대)

초록

이 연구에서는 집단괴롭힘의 가해와 피해행동에 영향을 미치는 사회적, 심리적 변인들의 효과를 검증하고자 하였다. 구체적으로 첫째, 일반학생과 집단괴롭힘 가해자, 피해자들이 사회적 흑은 심리적 특성에서 어떠한 차이가 있는지를 밝히고자 하였다. 둘째, 집단괴롭힘 가해와 피해행동에 영향을 미치는 사회적, 심리적 변인들의 상대적 효과를 알아보고자 하였다. 셋째, 집단괴롭힘에 영향을 미치는 다양한 변인들 중 특히 폭력노출이 중요한 예측변인인지를 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구문제를 밝히기 위해 827명의 서울시내 여자 중학생에게 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과는 첫째, 일반학생과 집단괴롭힘 가해자, 피해자, 가해피해자 집단간에는 사회적, 심리적 변인들에서 몇 가지의 차이가 있어, 사회적 변인들 중에는 학년, 성적, 용돈, 학교 환경 위험도 가정과 학교의 환경만족도에서 유의한 차이가 나타났고, 심리적 변인들 중에는 자존감, 가족지지와 친구지지, 스트레스, 소극적 스트레스 대처방식, 공격성, 폭력노출, 공감에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 집단괴롭힘 가해행동의 예측변인들은 또래폭력, 공격성, 가정폭력, 학년, 매체폭력, 아버지 직업, 학교위험도인 것으로 나타났고 집단 괴롭힘 피해행동의 예측변인들로는 학교위험도 교사폭력, 자존감, 교사지지, 아버지 직업, 친구지지인 것으로 나타났다. 본 연구에서 나타난 결과를 토대로 집단괴롭힘의 가해행동과 피해행동의 예측요인과 대처방안이 논의되었다.

keywords

Abstract

The present study tried to explore the effects of various social and psychological variables on school bullying. The specific purposes of this study were to explore 1) if the social and psychological variables differed among the groups of non-participants, bullies, victims, and bully-victims, 2) the relative importance of various social and psychological variables affecting bullying behaviors, 3) if past exposure to violence is specially important variable in predicting school bullying. A sample of 827 female middle school students completed a questionnaire survey. In results, 1) non-participants, bullies, victims, and bully-victims differed in their grade, school-achievement, monthly spending money, satisfaction with home and school environment, self esteem, social support from family and friends, level of stress, passive strategies for stress, aggressiveness, exposure to violence, and sympathy. 2) Exposure to peer's violence, aggressiveness, exposure to family's violence, grade, exposure to mass-media's violence, father's job, and feeling of danger on school environment were important variable in predicting the bullies' behaviors. Whereas, feeling of danger on school environment, exposure to teachers' violence, self-esteem, social support from teachers, father's job, and social support from friends were important variable in predicting the victims' behaviors. On the bases of the results of this study, variables related to school bullying and possible interventions were discussed.

keywords

한국심리학회지: 사회 및 성격