ISSN : 1229-0653
이 연구에서는 초등학생을 대상으로 집단괴롭힘의 가해와 피해행동에 영향을 미치는 사회적, 심리적 변인들의 효과를 검증하고자 하였다. 구체적인 연구문제는 1) 집단괴롭힘 가해와 피해자들이 갖는 사회적, 심리적 변인들의 특징적 차이가 무엇이며, 2) 집단괴롭힘의 가해와 피해행동을 예측하는데 있어서 사회적, 심리적 변인들의 상대적 중요도를 알아보고, 3) 사회적, 심리적 변인들의 상대적 중요도가 학년과 성별에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울시내 초등학교 4, 5, 6학년에 재학하고 있는 1062명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 결과에 따르면 사회적 변인들에서는 학년, 성별, 성적 변인이 집단괴롭힘 4집단(일반, 가해, 피해, 가해피해집단)간에 유의한 차이가 있었다. 심리적 변인들에서는 개인주의, 적극적 대처방식을 제외한 모든 변인들에서 4집단간 유의한 차이가 있었다. 회귀분석결과에서는 가해행동은 또래폭력과 피해경험이 중요한 예측변인으로 나타났고, 피해행동은 부모폭력과 대인스트레스가 중요한 예측변인으로 나타났다. 성별에 따라서는, 남학생의 가해행동에는 또래폭력이, 여학생의 가해행동에는 부모폭력이 특히 중요한 변인으로 나타난 반면, 피해행동에서는 남녀 모두 부모폭력이 중요한 변인으로 나타났다. 마지막으로 학년에 따른 분석결과에서는, 저학년의 가해행동에서는 역시 또래폭력과 비행이 공통적으로 중요한 예측변인이 되는 반면에 고학년의 경우에는 매체폭력과 비행이 중요한 변인으로 나타났다. 피해행동에 대해서는 전학년에 걸쳐 나타난 부모폭력과 대인스트레스의 중요성과 함께 4학년에서는 가해경험, 5학년에서는 교사폭력, 6학년에서는 친구지지와 가족지지가 중요한 변인으로 나타났다. 기존의 연구결과를 토대로 이 연구 결과가 갖고 있는 의미와 집단괴롭힘의 예방과 지도에 대한 구체적인 방향을 제시하였다.
The present study tried to explore the effects of various social and psychological variables on school bullying among elementary students. The specific purposes of this study were to explore 1) if the social and psychological variables of four groups of students(non-participants, bullies, victims, and bully-victims) were different in their characteristics, and the contents of impact on bullying behavior, 2) the relative importance of the variables affecting bullying behaviors, 3) the contents of impacts of the variables on bullying behaviors were different by students' gender and grade. A sample fo 1062 elementary students(4~6 grades) completed a questionnaire survey. Results showed that 1) non-participants, bullies, victims, and bully-victims differed in three social variables(gender, grade, school-achievement), and in all psychological variables except individualism and active strategies for stress. Results of multiple regression showed that exposure to peer's violence and victim experience of bulling were the most important in explaining the bullies behaviors whereas exposure to parents' violence and offending experience of bullying were the most important in explaing the victims' behaviors. Results of other multiple regressions analyzed by both gender and grade showed that elementary students' bullying behaviors had several differences on the bases of their gender and grade. On the bases of the results of this study, variables related elementary students' bullying behaviors and possible interventions were discussed.