ISSN : 1229-0653
본 연구의 주된 목적은 남녀 대학생을 대상으로 (a) 강간통념의 구조를 파악하고, (b) 강간통념과 성폭행과의 관계성, (c) 강간통념수용에 있어서의 성별의 차이, (d) 강간통념의 수용도에 따른 성폭행사건의 지각과 행동의 차이, 그리고 (e) 성역할 고정관념과 성격특성에 따른 강간통념의 수용도 차이를 규명하는 것이다. 연구 1에서 남녀 대학생 185명을 대상으로 강간통념을 수용하고 있는 정도와 성행동 및 성폭력 경험을 설문조사하였다. 요인분석 결과 강간통념이 4개의 하위요소로 구성되어 있는 것으로 나타났다. 성폭행 피해의 책임귀인, 피해자의 성경험, 음란성과 강간에 대한 허위조작, 이성의 행동에 대한 오해, 강간통념은 성행동 및 성폭력과 통계적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한, 강간통념을 수용할수록 성폭행사례를 강간통념에 부합하는 방향으로 지각하였고, 성행동과 성폭행을 할 가능성이 높은 것으로 지각하였다. 남자 대학생은 여자 대학생보다 강간통념을 더 많이 수용하였고 성행동과 성폭행의 경험이 많았다. 연구 2에서는 성역할과 강간통념수용도간의 관계를 알아보기 위하여 116명의 남녀 대학생을 대상으로 설문조사하였다. 상관분석결과는 성역할에 대한 고정관념을 가지고 있고 자신의 성격특성을 남성적으로 볼수록 강간통념을 더 수용하였고, 성관련 행동의 경험이 많은 것으로 나타났다. 논의에서는 강간통념의 수용과 남성본위적인 사회의식과의 관련성을 다루었다.
The present study was carried out (a) to examine the underlying structure of rape myths, (b) to assess the relationships of rape myths to sexual behaviors and violent sexual behaviors against a partner, (c) to examine how respondents with rape myths perceive the behaviors and minds of actors described in an acquaintance rape case and express their behavioral intention when assumed to be engaged in that situation, and finally (d) to test the relationships of rape myths to the sex-role stereotyping scale (Burt, 1980) and the sex-role inventory (Bem, 1974). In Study 1, data collected from male and female undergraduate students showed that (a) rape myths consist of 4 factors: Attribution of rape responsibility, victim's sexual experience, victim pleasure and victim fabrication, and misunderstanding of a partner's behaviors. The statistically significant and positively correlated relationships between rape myths and sexual behaviors were found to be important. Male students reported more sexual experiences and violent sexual aggression than female students. In Study 2, rape myths were positively and significantly correlated with masculinity in sex-role inventory, indicating that personality traits could be factors influencing the formation of rape myths. Discussion focuses on the plausible psychological processes between rape myths and sexual behaviors.