ISSN : 1229-0653
3수준 태도변화 이론의 적용 영역을 확대하여 검증하기 위해, 취업대책 관련 설득메시지를 이용하여 실험 1에서는 전달자의 전문성과 메시지의 질에 따라, 그리고 실험 2에서는 메시지의 수와 질에 따라 저ㆍ중ㆍ고 관여수준을 지니는 3수준 태도의 변화량과 인지반응이 어떤 형태로 드러나는지를 살펴보았다. 연구 결과, 실험 1에서 비전문가의 설득 효과가 예상보다 크게 나온 점만 제외하고는 실험 1, 2 모두에서 일관성 있게 연구가설을 지지하였다. 주변경로 처리의 증거가 되는 메시지 수의 효과는 저관여 태도에서 가장 컸고, 중심경로처리의 증거가 되는 메시지 질의 효과는 중관여 태도에서 가장 컸으며, 고관여 태도는 질높은 메시지를 많이 제시한 조건에서도 변화에 대한 저항을 보였다. 3수준 이론의 가정 대로, 정교화 가능성 모델(Elaboration Likelihood Model)이 말하는 고관여 조건이 실제로는 중관여 수준이며, 고관여 태도의 저항 과정은 저관여 하의 단순한 주변경로처리와는 다른 적극적인 편파적 처리과정임이 증명되었다. 인지반응의 분석 결과도 연구 가설을 잘 지지하여, 저관여 태도는 무관심 반응을, 중관여 태도는 (특히 질높은 메시지일 때) 친메시지 반응을, 그리고 고관여 태도는 반메시지 반응을 더 많이 생성하였다.
In order to test the three-level theory of attitude change in an extended area of application, the effects of source expertise and message quality (Experiment 1) and those of message quantity and quality (Experiment 2) on the changes and cognitive responses of job-relevant attitudes with low, moderate, and high involvement were examined by factorial design experiments. Except for an unexpectedly strong persuasive power of non-experts, most results of both the experiments consistently supported the hypotheses: As predicted by the three-level theory, (1) effects of message quantity as evidence of peripheral route processing were the largest in attitudes with low involvement; (2) those of message quality as evidence of central route processing were the largest in attitudes with moderate involvement; and (3) attitudes with high intrinsic involvement showed resistance to persuasion even under the combination of high quantity and quality of messages. As postulated in the three-level theory of attitude change, high involvement mentioned in the elaboration likelihood model (ELM) is in fact only a moderate level of involvement, and the resistance process of a real intrinsic high involvement was proven as an active biased central route processing, which is different from a simple peripheral route processing. Findings on cognitive response measures also supported the three level theory's predictions, so that indifference appeals were relatively more produced by attitudes with low involvement, pro-message responses were more by those with moderate involvement (expecially when given high quality message), and counter-message responses were relatively more generated by those with high intrinsic involvement.