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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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사용후기가 제품에 대한 판단에 미치는 영향: 정정 메시지와 시간경과의 역할을 중심으로

Effects of Online Reviews on Judgments of a Product: The Role of Correction Messages and the Passage of Time

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2010, v.24 no.3, pp.91-107
https://doi.org/10.21193/kjspp.2010.24.3.006
홍석순 (인코칭)
전우영 (충남대학교)
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초록

본 연구에서는 사용후기가 제품에 대한 판단에 미치는 영향이 정정 메시지와 시간경과에 의해 어떻게 변화되는지를 알아보았다. 연구 결과에 의하면, 사용후기가 제품판단에 미치는 영향은 정정 메시지가 제공되었을 경우, 정정 메시지가 제공되지 않았을 때 보다, 감소되는 것으로 나타났다. 또한 사용후기가 구매의도와 관련된 판단에 미치는 영향은, 정정 메시지가 주어지지 않았을 경우에, 정보제공 후 바로 판단이 이루어졌을 때 보다 일정시간이 지난 후 판단이 이루어졌을 때 감소하는 것으로 나타났다. 논의에서는 인터넷 쇼핑 상황에서 사용후기, 정정 메시지 그리고 시간경과의 역할과 이것이 판단 및 의사결정에 시사하는 점에 대하여 살펴보았다.

keywords
online reviews, correction messages, passage of time, judgement and decision making, 사용후기, 정정 메시지, 시간경과, 판단 및 의사결정, online reviews, correction messages, passage of time, judgement and decision making

Abstract

This study examined the effects of online reviews, correction messages and the passage of time on judgments of a product. The results indicate that the influence of online reviews on participants' judgements of the product decreases when the correction message was provided, compared to the case with no correction message. In addition, the effect of the online reviews on the purchase intention was observed to be weaker as time passing when the correction message was not present. The role of online reviews, correction messages and the passage of time in internet shopping and their implications on judgments and decision makings were discussed.

keywords
online reviews, correction messages, passage of time, judgement and decision making, 사용후기, 정정 메시지, 시간경과, 판단 및 의사결정, online reviews, correction messages, passage of time, judgement and decision making

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