바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

아버지와의 애착이 중학생의 폭력 태도에 미치는 영향: 공감 능력의 매개효과

Empathy as a Mediator between Attachment to Father and Aggressive Attitudes in Adolescen

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2013, v.27 no.4, pp.89-101
https://doi.org/10.21193/kjspp.2013.27.4.005
홍종숙 (텔루스 연구소)
고연경 (텔루스 연구소)
유정진 (University of Tasmania)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 아버지와의 애착이 청소년의 폭력태도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 아버지와의 애착이 청소년 자녀의 공감능력을 매개하여 폭력태도에 영향을 주는 모델을 설정하였다. 경기지역 중학교 1, 2학년 학생 190명을 대상으로 설문을 실시하여 구조방정식을 이용, 모델의 적합성을 확인한 결과, 성별에 따른 유의미한 차이는 발견되지 않았다. 연구 결과 아버지와의 애착은 중학생 자녀의 폭력태도에 직접적인 영향을 미치기 보다는 자녀의 공감능력을 통해 간접적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 청소년 자녀의 아버지에 대한 애착은 자녀의 공감능력 발달에 긍정적인 영향을 주며, 공감능력은 폭력적인 태도를 감소시키는 영향력을 행사하는 것으로 해석할 수 있다. 학교폭력 예방을 위해서 청소년들의 폭력에 대한 인식과 태도의 개선이 우선되어야 함을 상기할 때, 아버지와의 안정된 애착을 통해 형성된 자녀의 공감능력이 폭력태도에 유의미한 영향을 미친다는 연구결과는 학교 폭력 예방 및 교육에 시사하는 바가 크다.

keywords
aggressive attitude, father-child attachment, empathy, adolescen, 폭력태도, 아버지 애착, 공감, 청소년

Abstract

Thepresent study aimed to examine the effects of adolescents’ attachment to their father on their aggressive attitudes. Adolescents’ empathetic understanding was hypothesized to serve as a mediator between their attachment to father and aggressive attitudes. Participants included 190 seventh-through-eighth graders (96 boys) in middle school in Kyounggi province. Structural equation modeling was used to test the hypothesized relations. Results revealed that there were no significant gender differences and that adolescents’ attachment to their father was related to their aggressive attitudes not directly, but indirectly through their empathetic understanding. That is,adolescents’ attachment to their father has a positive impact on their development of empathy, which in turn reduces their aggressive attitudes. Given the fact that adolescents’ aggression-related attitudes, beliefs, and values should be revised to effectively prevent school violence, the present findings showing that adolescents’ empathy cultivated via their secure attachment to father plays a critical role in their aggressive attitudes have substantial implications for school-based prevention and intervention effort.

keywords
aggressive attitude, father-child attachment, empathy, adolescen, 폭력태도, 아버지 애착, 공감, 청소년

참고문헌

1.

강유미 (2011). 학교폭력에 대한 실태분석 연구. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

2.

권지은 (2002). 부모 및 또래애착, 문제해결 방식과자아탄력성의 관계. 이화여자대학교대학원 석사학위논문.

3.

김소라 (2004). 부모애착과 지각된 사회적 지지 및 대학생활 적응의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. 한국아동학회지

4.

김예성․ 김광혁 (2008). 초등학교 아동의 또래괴롭힘 경험유형에 따른 우울불안, 학교유대감, 공격성의 차이 및 피해경험을 통한가해경험 변화. 한국아동학회, 29(4), 213-229.

5.

김준호 (2002). 학교폭력 실태조사 보고서. 교육인적자원부.

6.

김지현 (2002). 부모와의 애착안정성 및 청소년의 공감능력과 친구 간 갈등해결 전략과의 관계. 숙명여자대학교대학원 석사학위논문.

7.

김진영 (2006). 학령기 아동의 또래 간 갈등해결 프로그램의 효과. 국민대학교대학원, 박사학위논문.

8.

김현주 (2009). 공감능력과 결혼만족도의 관계에서 용서의 매개효과. 이화여자대학교대학원, 석사학위논문.

9.

남미경, 방희정 (2007). 애착 단기점화가 공감 및도움의향에 미치는 영향: 내적작동모델 별차이를 중심으로. 한국심리학회 연차학술대회논문집. 440-441.

10.

노성호 (2005). 청소년의 비행화에 영향을 미치는 요인의 검증. 제2회 한국청소년패널 학술대회 자료집. 583-605.

11.

신지영 (2002). 아동이 지각한 부/모 애착 수준, 유능감 수준 및 교우관계의 질적 특성 간의 관계. 서울여자대학교대학원 석사학위논문.

12.

유성경 (2002). 적응 유연한 청소년들의 심리적보호 요소 탐색, 한국교육심리학회, 16(4), 189-206.

13.

윤화석 (2002). 청소년의 폭력에 대한 태도 및 행동과환경 요인과의 상관관계 연구. 선문대학교대학원 석사학위논문.

14.

이현미 (1996). 어머니의 부모에 대한 애착과 아동의애착 안정성. 가톨릭대학교대학원 석사학위논문.

15.

이희경 (2003). 문화성향,공감과 동조가 집단따돌림 현상에 미치는 영향. 한국교육심리학회, 17(4), 1-25.

16.

장금순 (2005). 민속놀이를 활용한 초등학생 학교폭력예방 프로그램 개발 연구. 숙명여자대학교대학원 박사학위논문.

17.

정지윤 (2010). 청소년의 애착과 공감능력과의 관계. 한남대학교 사회복지대학원 석사학위논문.

18.

정혜연 (2004). 공감훈련 프로그램이 아동의 사회적능력에 미치는 효과. 제주대학교대학원, 석사학위논문.

19.

청예단 (2012). 「전국 학교폭력 실태조사」

20.

Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachment beyond infancy. American Psychologist, 44(4), 709-716.

21.

Amato, P. R. (1994). Father-child relations, motherchild relations and offspring psychological wellbeing in early adulthood. Journal of Marriage and the Family, 56, 1031-1042.

22.

Arbuckle, J. L. (2009). Amos 18 user’s guide. Crawfordville, FL: Amos Development Corporation.

23.

Armsden , G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-454.

24.

Bartolomew, K., & Horowitz, L, M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-224.

25.

Batsche, C. M. & Knoff, H. M. (1994). Bullies and their victims: Understanding a pervasive problem in the school. School Psychology Review, 23, 165-174.

26.

Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11, 56-95.

27.

Besag, VE. (1989) Bullies and Victimsin schools. A guide to understanding and management. Buckingham: Open University Press ERIC.

28.

Biller, H. B. (1993). Father and families: Paternal Factors in child development. Boston: Aubum House

29.

Bohart, A. & Greenberg, L. (1997). Empathy revisited: New directions in psychotherapy. Washington DC: American psychological Association

30.

Bowlby, J. (1973). Attachment and loss, 2, Separation: Anxiety & anger. New York: Basic Books.

31.

Bretherton, I. (1992). The origins ofattachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental Psychology, 28, 759-775.

32.

Davis, M. H. (1980). A multimediational approach to individual difference in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 10, 85.

33.

Davis, M. H. (1994). Empathy: A social psychological approach. Madison. WI: Brown & Benchmark.

34.

Dougan, B. K., Brand, A. E., Waxler, C. Z., Usher, B., Hastings, P. D., Kendziora, K., & Garside, R. B. (2007). Parental emotion socialization in adolescence: Differences in sex, age and problem status. Social Development, 16, 326-342.

35.

Esser, U., & Schneider, I. (1990). Client-centered partnership therapy a relationship therapy. in G. Lietaer, J. Rombayts, & R. Van Balen (Eds.), Client-centered and experimental psychotherapy in thenineties (pp839-846). Belgium: Leuven University Press

36.

Gates, M. K. (2007). Differences in parenting styles and responsiveness: A comparison of mothers and fathers of toddlers. Unpublished doctoral dissertation. University of Alberta. Canada.

37.

Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency. Berkley, CA: University of California Press.

38.

Kohut, H. (1959). Introspection, empathy, and psychoanalysis: An examination of the relationship between model of observation and theory. In P. H. Ornstein (Eds.), The search for the self, 1, 205-302. New York: International Universities Press.

39.

Lamb, M. E. (1986). The father's role: Applied perspectives. New York: Wiley

40.

Lamb, M. E., Hwang, C. P., Frodi, A. M. & Frodi, M. (1983). Security of mother-infant and father-infant attachment and its relation to sociability with strangers in traditional and nontraditional Swedish families. Annual Progress in Child Psychiatry and Child Development, 172-187.

41.

Lamb, M. E., Pleck, L. H., & Levine, J. A. (1985). The role of the father in child development: The effects of increased paternal involvement. In B. Lahey & A. Kazdin (Eds.), Advanced in Clinical Child Psychology,

42.

Lovas, G. S.(2005). Gender and patterns of emotional availability in mother-toddler and father-toddler dyad. Infant Mental Health Journal, 26, 327-353.

43.

Moore B. S. (1990). The origins and development of empathy. Motivation and Emotion, 14, 75-79.

44.

Olweus, D. (1994). Annotation: bullying at school: Basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1171-1190.

45.

Parke, R. D. (2005). 아버지만이 줄 수 있는 것이따로 있다(김성봉 역). 서울: 샘터. (원저Fatherhood, 1981, 1996)

46.

Perry, D. C., Williard, J. C., & Perry, L. C. (1990). Peers’ perceptions of the consequences that victimized children provide aggressors. Child Development, 61, 1310-1325.

47.

Radin, N. (1981). Childrearing fathers in intact families, 1: Some Antecedent and Consequences. Merrill Palmer Quarterly, 27(4), 489-514.

48.

Rogers. C. R. (1959). A theory of therapy, personality and interpersonal relationship as developed in the client centered framework. In S. Koch(Eds), Psychology: A study of a science: Formulations of the person and the social context (Vol.3). New York: Mcgraw-Hill.

49.

Ryan, G. (1997). Phenomenology: a developmental contextual view. In G. Ryan and S. Lane (Eds.). Journal Sexual Offendings: Cause, Consequence and Correction (122-135). SF: Jossey-Bass.

50.

Youngblade, L. M., Park, K. A., & Belsky, J. (1993). Measurement of young children's close friendship: A comparison of two independent assessment systems and their association with attachment security. International Journal of Behavioral Development, 16, 563-587.

51.

Yu, J. J., & Gamble, W. C. (2009). Adolescent relations with their mothers, siblings, and peers: An exploration of the roles of maternal and adolescent self-criticism. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 38, 672-683.

52.

Yu, J. J. (2010). Reciprocal influences between parental knowledge and adolescent self-control: A cross-sequential nationwide study of Korean youth. Journal of Family Psychology, 24, 458-467.

53.

Yu, J. J., & Gamble, W. C. (2010). Direct and moderating effects of social affordances on school involvement and delinquency among young adolescents. Journal of Research on Adolescence, 20, 811-824.

한국심리학회지: 사회 및 성격