바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

위계선형모형(HLM)을 적용한 초등학생의 학생-교사애착, 학급풍토, 학교행복감의 관계

A multilevel analysis of the relationship among student-teacher attachment, classroom climate, and school happiness of elementary students

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2015, v.29 no.3, pp.129-149
https://doi.org/10.21193/kjspp.2015.29.3.007
최현주 (고려대학교 교육학과)
정윤미 (서울새솔초등학교)
김지원 (고려대학교 교육학과)
이상민 (고려대학교 교육학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

초등학생은 학교생활의 대부분을 담임교사와 함께 한 교실에서 보낸다. 담임교사와 학생들의 상호작용은 ‘반 분위기’라 불리는 고유의 조직풍토를 형성하여 학생들의 학교적응이나 학교 만족도, 학교행복감 등과 같은 학교생활 전반에 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 위계선형모형(Hierarchical Linear Modeling)을 이용하여 교사와 학생의 상호작용 및 학급풍토가 학교행복감에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 분석결과, 학생-교사애착과 학급풍토는 학생수준(1수준) 뿐 아니라 학급수준(2수준)에서도 학교행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 1수준에서는 학생-교사애착과 학급풍토의 영향력이 유사했으나, 2수준에서는 학생-교사애착이 학급풍토보다 큰 영향력을 미치는 것으로 밝혀졌다. 또한, 1수준의 학생-교사애착과 2수준의 학급풍토는 상호작용하는 것으로 나타났다. 즉, 긍정적인 학급풍토는 교사와의 애착에 어려움을 느끼는 학생의 행복감이 낮아지지 않도록 완충 작용을 해주는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 아동들의 학교행복감을 증진시킬 수 있는 방안들이 논의되었다.

keywords
학생-교사 애착, 학급풍토, 학교행복감, 위계선형모형(HLM), Student-teacher attachment, Classroom Climate, School Happiness, HLM(Hierarchical Linear Model)

Abstract

Elementary students and their homeroom teacher share the most of school life. The interaction between homeroom teacher and students forms “classroom climate”, which can influence student's school adjustment, school satisfaction, and school happiness as a unique organizational climate. This study analyzed the influence of student-teacher attachment and classroom climate on students' school happiness using hierarchical linear model. Results confirmed the influence of student-teacher attachment and classroom climate on school happiness as not only individual unit predictors (level-1) but also organizational unit predictors (level-2). The magnitude of student-teacher attachment and classroom climate was similar at the individual unit (level-1), whereas the magnitude of student-teacher attachment was greater than that of classroom climate at the organizational unit (level-2). In addition, cross-level interaction was found between student-teacher attachment (level-1) and classroom climate (level-2). It supports the buffering effect of positive classroom climate for students who feel difficulties in student-teacher attachment. Implications of the study and suggestions for future research were discussed.

keywords
학생-교사 애착, 학급풍토, 학교행복감, 위계선형모형(HLM), Student-teacher attachment, Classroom Climate, School Happiness, HLM(Hierarchical Linear Model)

참고문헌

1.

강상진 (1998). 교육 및 사회연구를 위한 연구방법으로서 다층모형과 전통적 선형모형과의 비교분석 연구. 교육평가연구, 11(1), 207-258.

2.

강영하 (2012). 행복 연구가 교육에 주는 시사점. 초등교육연구, 25(2), 1-21.

3.

권석만 (2008). 긍정심리학: 행복의 과학적 탐구. 서울: 학지사.

4.

김경식 (1999). 한국의 학급풍토 연구의 동향. 교육사회학연구, 9(2), 1-30.

5.

김경식, 이현철 (2010). 중학생의 학교만족도에 대한 자아개념, 부모학습지원, 학급풍토의 영향: 학급풍토의 매개효과를 중심으로. 교육학논총, 31(2), 37-52.

6.

김병성 (2004). 교육과사회: 교육의사회학적기초. 서울: 학지사.

7.

김정아 (2000). 아동간의 또래 괴롭힘과 학급풍토와의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

8.

김종백, 김남희 (2014). 교사와 학생이 지각한 학생-교사 관계의 변화가 학생의 학교행복과 수업참여를 매개로 학업성취에 미치는 영향. 청소년학연구, 21(12), 285-315.

9.

김종백, 김태은 (2008). 학교행복 검사도구 개발 및 타당화. 교육심리연구, 22(1), 259-279.

10.

김효영 (2010). 교사애착검사타당화. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

11.

나혜숙 (1985). 학급풍토가 학생들의 자아개념에 미치는 영향: 이부제 고등학교를 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

12.

류주연 (2012). 초등학생이 지각한 긍정적 교사학생 관계와 학업적 자기효능감이 학교행복감에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

13.

박교원 (1997). 초등학교 학급풍토와 아동의 학구적 자아개념․학급태도와의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.

14.

박병기, 송정화 (2008). 변화신념, 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취 및 주관적 안녕의 인과주조 탐색: Dweck 모형의 확장. 교육심리연구, 22(2), 333-350.

15.

박영대 (2013). 교사지지 및 학생-교사 애착관계와 학교행복감의 관계에서 실패내성의 매개효과. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.

16.

송정화, 박병기, 임신일 (2012). 다층모형을 적용한 주관적 안녕의 설명요인 탐색. 교육심리연구, 26(1), 139-175.

17.

송현미 (2013). 초등학생이 지각한 사회적 지지와 학교행복의 관계에서 자기조절능력의 매개효과. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.

18.

신명덕 (2007). 초등학교 아동이 지각하는 부모양육태도와 아동의 행복감간의 관계. 공주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

19.

신승희 (2006). 교사효능감과 초등학생의 학급풍토 지각 및 학교생활만족도와의 관계. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

20.

신찬환, 박영호 (2005). 초등학교 학생의 생활양식 유형과 정신건강 및 학교생활 적응과의 관계. 교육이론과 실천, 15, 187-212.

21.

심계화 (2004). 초등학생이 지각한 학급풍토와 자기효능감 및 학업성취의 관계. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

22.

안지영, 박성연 (2002). 2-3 세 자녀를 둔 어머니의 양육 신념, 효능감 및 스트레스가 양육 행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 40(1), 53-68.

23.

유서령 (2015). 초등학생과 중학생의 행복감에 대한 요인 연구. 동국대학교 교육학과 석사학위논문.

24.

유정진 (2006). 위계적 선형모형의 이해와 활용. 아동학회지, 27(3), 169-187.

25.

윤남정, 신나나 (2014). 아동이 지각한 부모의 기대와 자아존중감 및 성취동기가 아동의 학교 행복감에 미치는 영향. 아동학회지, 35(3), 157-176.

26.

윤혜정 (1993). 청소년의 일상적 스트레스와 사회관계망 지지 지각. 서울대학교 석사학위논문.

27.

이숙정 (2010). 초등학생의 학업성취에 영향을 미치는 교사-학생 관계와 학급풍토 및 학습몰입의 경로 분석. 초등교육연구, 23(4), 207-227.

28.

이혜주, 정의현 (2012). 데이터마이닝을 이용한 초등학교 고학년의 교사애착에 대한 예측변인에서의 남녀 차이. 한국교원교육연구, 29(1), 419-440.

29.

정나니 (2013). 중학생이 지각한 성격유형, 유능감, 부모양육태도, 학급 문화유형에 따른 학교행복감의 차이. 동아대학교 대학원 석사학위 논문.

30.

조선일보 (2013. 5. 4). 우리나라 청소년, 어린이 행복지수 OECD 국가 중 최하. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=023&aid=0002516503.

31.

조은정 (2012). 아동이 지각한 부모양육방식과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의 매개효과. 한국놀이치료학회지(놀이치료연구), 15(1), 35-50.

32.

지은림, 백순근, 채선희, 설현수 (2003). 교사-학생 관계 척도 개발 및 타당화. 교육평가연구, 16(2), 25-41.

33.

최미경 (2010). 아동의 스트레스 및 자아존중감과 주관적 안녕감 간의 관계. 대한가정학회지, 48(10), 65-75.

34.

한정아 (2013). 초등학생이 지각한 교사의 촉진적 의사소통과 학교행복감의 관계에서 자아탄력성의 매개효과. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

35.

홍성훈, 김희수 (2005). 초등학교 저학년 학생이 지각한 교사의 행동과 학생의 애착안정성이 학교생활적응에 미치는 영향. 교육과학연구, 36(1), 33-53.

36.

홍애순 (2013). 초등학생이 지각한 사회적지지, 학업적 자기효능감, 학교생활적응이 학교행복감 및 학업성취도에 미치는 영향. 동아대학교 대학원 박사학위논문.

37.

홍애순, 조규판 (2012). 초등학생이 지각한 사회적 지지, 학교행복감, 긍정적 착각이 학업성취도에 미치는 영향. 아동교육, 21(4), 81-95.

38.

홍주리 (2011). 초등학생이 지각한 학급풍토 및 학급건강성이 학교생활적응에 미치는 영향. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.

39.

Afshartous, D., & Preston, R. A. (2011). Key results of interaction models with centering. Journal of Statistics Education, 19(3), 1-24.

40.

Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational Research, 52(3), 368-420.

41.

Avant, T. S., Gazelle, H., & Faldowski, R. (2011). Classroom emotional climate as a moderator of anxious solitary children's longitudinal risk for peer exclusion: A child×environment model. Developmental Psychology, 47(6), 1711.

42.

Avolio, B. J., Howell, J. M., & Sosik, J. J. (1999). A funny thing happened on the way to the bottom line: Humor as a moderator of leadership style effects. Academy of Management Journal, 42(2), 219-227.

43.

Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational Psychology Review, 21(2), 141-170.

44.

Blozis, S. A., & Cho, Y. I. (2008). Coding and centering of time in latent curve models in the presence of interindividual time heterogeneity. Structural Equation Modeling, 15, 413-433.

45.

Bucholz, L., & Sheffler, L. (2009). Creating a warm and inclusive classroom environment. Electronic Journal for Inclusive Education, 2(4).

46.

Bower, G. H. (1981). Mood and memory. American Psychologist, 36(2), 129.

47.

Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. New York, NY: Basic Books

48.

Bronfenbrenner, U. (1989). Ecological systems theory: annals of child development. In R. Vasta (ed.) Six Theories of Child Development: Revised Formulation and Current Issues. Vol. 6. (187-249) JAI Press, Greenwich, Connecticut.

49.

Chang, E. C., Watkins, A., & Banks, K. H. (2004). How adaptive and maladaptive perfectionism relate to positive and negative psychological functioning: Testing a stress-mediation model in black and white female college students. Journal of Counseling Psychology, 51(1), 93.

50.

Choi, H., Rhee, E., Ito, A., & Lee, S. M. (2014). Cross‐cultural validation of the factor structure for the Korean version of the classroom climate inventory. Japanese Psychological Research, 56(4), 349-360.

51.

Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationships on children's social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234.

52.

Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological bulletin, 125(2), 276.

53.

Dollard, M. F., Tuckey, M. R., & Dormann, C. (2012). Psychosocial safety climate moderates the job demand–resource interaction in predicting workgroup distress. Accident Analysis & Prevention, 45, 694-704.

54.

Furnham, A., & Cheng, H. (2000). Perceived parental behaviour, self-esteem and happiness. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 35(10), 463-470.

55.

Gazelle, H. (2006). Class climate moderates peer relations and emotional adjustment in children with an early history of anxious solitude: A child×environment model. Developmental Psychology, 42(6), 1179.

56.

Getzels, J. W., & Guba, E. G. (1957). Social behavior and the administrative process. The School Review, 423-441.

57.

Greenberg, J., Ashton-James, C. E., & Ashkanasy, N. M. (2007). Social comparison processes in organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 102(1), 22-41.

58.

Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1963). The organizational climate of schools (Vol. 11, No. 7). Chicago: Midewest Administration Center, University of Chicago.

59.

Hatfield, E., Cacioppo, J. L., & Rapson, R. L. (1993). Emotional contagion. Current Directions in Psychological Sciences, 2, 96-99.

60.

Howes, C., & Hamilton, C. E. (1992). Children's relationships with child care teachers: Stability and concordance with parental attachments. Child Development, 63(4), 867-878.

61.

Howes, C., & Ritchie, S. (1998). Changes in child- teacher relationships in a therapeutic preschool program. Early Education and Development, 9(4), 411-422.

62.

Huebner, E. S., & McCullough, G. (2000). Correlates of school satisfaction among adolescents. The Journal of Educational Research, 93(5), 331-335.

63.

Ito, A. (2011). Enhancing school connectedness in Japan: The role of homeroom teachers in establishing a positive classroom climate. Asian Journal of Counselling, 18(1), 41-62.

64.

Jarolimek, J., & Foster, C. D. (1997). Teaching and learning in the elementary school (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc.

65.

Jose, P. E., Ryan, N., & Pryor, J. (2012). Does social connectedness promote a greater sense of well‐being in adolescence over time?. Journal of research on adolescence, 22(2), 235-251.

66.

Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2000). Foundations of behavioral research. Belmont, CA: Cengage Learning

67.

Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child-teacher relationships. Journal of School Psychology, 38(2), 133-149.

68.

Kim, J., & Seltzer, M. (2007). Causal inference in multilevel settings in which selection processes vary across schools. (CSE Technical Report 708). LA: National Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing, University of California.

69.

Krull, J. L., & MacKinnon, D. P. (2001). Multilevel modeling of individual and group level mediated effects. Multivariate Behavioral Research, 36(2), 249-277.

70.

Larrivee, B. (1992). Strategies for effective classroom management. Boston, MA: Allyn and Bacon.

71.

Lewin, K. (1936). Some social‐psychological differences between the United States and Germany. Journal of Personality, 4(4), 265-293.

72.

Little, R. C., Milliken, G. A., Stroup, W. W., & Wolfinger, R. D. (1996). SAS system for mixed models. Cary, NC: SAS Institute.

73.

Little, R. J. A., & Rubin, D. B. (1987). Statistical analysis with missing data. New York: Wiley.

74.

Moos, R. H., & Trickett, E. J. (1974). Classroom environment scale: Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

75.

Murray, H. A. (1938). Explorations in personality. New York: Oxford University Press

76.

Parsons, T. (1951). Values, motives and systems of action. In T. Parsons & E. Shils (eds.) Towards a General Theory of Action (47-275). Cambridge, MA: Harvard University Press

77.

Patton, J. E., Snell, J., Knight, W. J., & Gerken, K. (2001). A survey study of elementary classroom seating designs (Report No. SP040068). Washington, DC: National Association of School Psychologists.

78.

Pianta, R. C., La Paro, K. M. L., & Hamre, B. K. (2008). Classroom assessment scoring system (CLASS) Manual: K-3. Baltimore, MD: Brookes Publishing.

79.

Raikes, H. (1998). Investigating child care subsidy: What are we buying? Society for Research in Child Development, 12(2), 1-18

80.

Raudenbush, S. W., & Bryk, A. S. (2002). Hierarchical linear models: Applications and data analysis methods (Vol. 1). Thousand Oaks, CA: Sage.

81.

Riley, P. (2009). An adult attachment perspective on the student-teacher relationship and classroom management difficulties. Teaching and Teacher Education, 25(5), 626-635.

82.

Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 104(3), 700-712.

83.

Schafer, J. L. and Graham, J. W. (2002). Missing data: Our view of the state of the art. Psychological Methods, 7, 147-177.

84.

Schimmack, U., & Diener, E. (2003). Predictive validity of explicit and implicit self-esteem for subjective well-being. Journal of Research in Personality, 37(2), 100-106.

85.

Schwarz, N., & Clore, G. L. (1983). Mood, misattribution, and judgments of well-being: Informative and directive functions of affective states. Journal of Personality and Social Psychology, 45(3), 513-523.

86.

Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development (4th). Belment, CA: Wadsworth/ Tomson Learning.

87.

Sodermans, A. K., & Matthijs, K. (2014). Joint physical custody and adolescents’ subjective well-being: A personality×environment interaction. Journal of Family Psychology, 28(3), 346-356.

88.

Stern, G. G. (1962). The measurement of characteristics of students and learning environment. In S. Messich & J. Ross (eds.) Measurement in Personality and Cognition (27-68). New York: John Wiley.

89.

Suldo, S. M., Shaffer, E. J., & Riley, K. N. (2008). A social-cognitive-behavioral model of academic predictors of adolescents' life satisfaction. School Psychology Quarterly, 23(1), 56-69.

90.

Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.

91.

Wolfinger, R. D., & Chang, M. (1995). Comparing the SAS GLM and MIXED procedures for repeated measures. SUGI Proceedings; Cary, NC: SAS Institute.

92.

Yang, Y. (2008). Social inequalities in happiness in the United States, 1972 to 2004: An age-period-cohort analysis. American Psychological Review, 73(2), 204-226.

한국심리학회지: 사회 및 성격