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수행정보 및 귀인정보가 관찰자의 귀인자 평가에 미치는 효과

Effects of Performance and Attribution Informations on the Observers' Evaluation of the Attributor

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1986, v.3 no.1, pp.217-245
김진국(Jin-Kook Kim) (전남대학교 심리학과)
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초록

과제의 특성 및 자기기여적 귀인이 관찰자가 귀인자를 과제능력, 겸손성, 정직성 및 호감도의 측면에서 판단하는데 어떤 효과를 미치는가를 알아보기 위하여 4개의 실험을 수행했다. 네 실험 모두에서 자기기여적 귀인은 낮은 평가를 유발했다. 이 경향은 외적으로 결정되는 과제에서 특히 심했다. 과제 능력의 평가는 일차적으로 수행결과의 함수로 변화했으나 외적인 과제에서는 귀인방향 역시 중요했다. 겸손성 평가에서는 자기기여적인 귀인은 겸손치 못한 것으로, 역-자기기여적 귀인은 겸손한 것으로 판단되었다. 정직성의 평가는 본 연구에서 사용된 독립변인들에 의해 잘 설명이 되지 않았으며, 귀인이 일관되지 않아도 부적인 평가가 나타나지 않았다. 호감도는 자기기여적일 때는 낮게, 역-자기기여적일 때는 높았으나 내적 결정과제에서는 수행결과의 주효과도 있었다. 호감도를 기준변인으로 하여 수행된 회귀분석에서는 겸손성의 예언력이 가장 컸다. 그러나 내적 결정과제에서는 과제능력의 예언력도 컸다. 자기표현 방략으로서의 귀인이라는 측면에서 연구결과와 앞으로 연구방향에 대하여 논했다.

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Abstract

Four experiments were conducted to determine the effects that attribution and performance informations have on observers' evaluation of the performer. Observers evaluated performers, artificial stimulus persons, on four dimensions: ability, modesty, honesty, and likability. Self-serving internal attribution for success and external attributions for failure produced low evaluations in general. In contrast, counter self-serving attributions produced higher evaluations. These tendencies were especially strong when performed tasks were thought to be externally determined. 1n the evaluations of performer's ability, performance results were the important determinant. It was especially true when the task is highly ego involved. When the tasks are presumably externally determined, however, attribution informations made significant contribution. Self-serving attributions produced low evaluation on the modesty dimension, and counter self-serving attributions vice versa. And when a other person, a partner, is involved in task and attribution, modesty evaluations became extreme. Honesty evaluations were not sifnigicantly affected by independent variables so much as other dependent measures were. Likability evaluations were strongly affected by performance results when tasks were internally determined. In case of externally determined tasks, performance results x attribution was the most influential factor on the likability evaluation. Interrelationships among dependent variables were examined through multiple regression analyses. In general, modesty ratings were the most powerful predictor. The implications and limitations of these results are discussed.

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한국심리학회지: 사회 및 성격