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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

맹자에 나타난 심리학적 함의(I) : 人性論을 中心으로

The Psychology Implied in the Works of Mencius(I)

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1990, v.5 no.1, pp.59-81
조긍호(Geung-Ho Cho) (서강대학교)

초록

孟子의 심리학적 해석 작업을 위하여 孟子 7편 총 261장을 개관한 다음 맹자의 기본 사상을 인성론, 교육론, 도덕실천론의 세 부분으로 나누고, 우선 인성론을 중심으로 그 심리학적 함의를 고찰하였다. 맹자는 동물과 달리 인간만이 가지고 있는 독특한 특성인 마음에서 인간의 본성을 찾고 있는데, 인간의 마음 속에는 仁義禮智의 시초(四端)가 본유적으로 갖추어져 있으며, 누구나 본래의 四端을 잃지 않고 간직하여(存心) 이를 확충시키면 善하게 될 수 있다(何以爲善)는 점에서 性普說을 주장하였다. 이렇게 본래 가지고 있는 착한 마음을 간직하여 기르는 存心ㆍ養性의 방법으로 맹자는 明道와 集義를 제시하고 있다. 이러한 맹자 사상의 핵심은 인간 존재를 능동적ㆍ주체적 존재, 가능체로서의 존재, 사회적 관계체로서의 존재로 파악한다는 데 있다. 이러한 맹자의 입장에서 보면, 전통적 심리학은 기계론적 환원론, 지나친 과거 및 現狀 중심주의, 그리고 개인중심주의에 빠져 있다는 비판을 면하기 어려울 것으로 보인다. 이러한 전통적 심리학이 가지고 있는 문제점에서 벗어나는 방안으로 孟子에서 도출될 수 있는 대안적 연구 문제로는 자아심리학과 자아의 차원 문제, 동기심리학과 동기의 차원 문제, 발달 및 성격심리학과 이상적 인간형의 문제, 그리고 사회심리학과 인간 관계 조망의 문제가 있을 것으로 추론되는데, 본고에서는 이 중 인성론과 관계가 깊은 전자의 두 문제 영역에 대한 맹자의 논지를 기술하였다.

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Abstract

To extract some psychological lessons from the ancient Chinese classics, the author reviewed the works of Mencius, one of the Great Four Books of ancient China, and classified Mencius' main idea into three categories : theories of human nature, of education, and of moral practice. Among these three theories, this paper dealt with Mencius' theory of human nature and its psychological implications. According to Mencius, human being is different from any other animals in that he has 'mind' whose main function is reflection. Through reflection one can aware of one's inborn nature and discriminate what have to do and what have not to do as a human being. In this 'mind', there are inborn beginnings of four virtues which are essential motifs and goals in human life : the beginnings of benevolence(the feeling of commiseration), of righteousness(the feeling of shame and dislike), of propriety(the feeling of modesty and complaisance), and of wisdom(the feeling of approving and disapproving). Thus, he thought that man's inborn nature is good and one can be a sage only if he can preserve and cultivate these beginnings of four virtues. In this vein, he proposed two methods to preserve and cultivate them, which could be derived directly from mind's capacity to reflect : one is self-awareness of his inborn good nature and the other is to practice them in relation with others in everyday life. This is the core of Mencius' theory of hum an nature. From it, we can understand his view of human being. He viewed man as an active and autonomous being to be able to reflect one's nature, a possible being to be able to actualize one's self and a social being lying and living in relation with others. In this context, we can point out some shortcomings of modern psychology ; its radical mechanical reductionism, excessive determinism and individualism. These shortcomings come from mainly its indifference to the human mind (its indifference to the discrepancies between man and animals) and its heavy reliance on natural science. Thus if we admit the Mencius' view of man and the psychology which he may propose from this view, it can be suggested that psychology should transform its subjects and methods of study to be a real human and social science. On this ground, we can extract from Mencius some alternative subjects to study in psychology as a human and social science. They are the study of the self (its dimensions and the relations between them), the study of the activating forces of human actions (their dimensions and the relations with those of self), the study of the ideal state of human being (the steps and methods to reach it) and the study of the human relations (the perspectives to interprete and to understand human social activities).

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한국심리학회지: 사회 및 성격