본 연구의 목적은 아동의 시험스트레스와 신체증상 간의 관계 및 그 관계를 중재하는 자아탄력성의 효과를 검증하는 것이다. 450명의 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 자아탄력성(부모평정)을 측정하였고, 그 중에서 상위 20명과 하위 20명을 선별하여 실험 및 통제집단으로 나누었다. 실험집단은 3일 후에 시험을 실시할 것이라는 안내를 받았으며, 통제집단은 단순한 심리 및 신체 증상에 관한 평가라는 안내를 받았다. 실험결과, 시험스트레스에 의한 신체증상 변화와 자아탄력성의 중재 효과가 모두 유의한 것으로 나타났다. 자아탄력성 수준이 높은 아동이 낮은 아동에 비해 시험스트레스 및 신체 증상(소화기 증상, 두통, 불면증)을 더 적게 경험했다. 본 연구에서 얻어진 결과의 시사점을, 장래 연구와 실용적 측면을 고려하여 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate the moderating effect of ego-resiliency on the relationship between test stress and physical symptoms. 450 elementary students were examined in Parent Form Ego-resilience Scale. 40 students who scored highest or lowest in ego-resilience were divided into the experimental or control group matched on their ego-resilience score. Experimental group was expected to take an examination in the near future whereas control group was not. After the intervention, participants were answered on the Test Stress Scale and Physical Symptom Scale. The moderating effect of ego-resilience on the relationship between test stress and physical symptom experience was found. The high ego-resilient group experienced less stress and physical symptoms during the test period than the low ego-resilient group. Results of the study were discussed in relation to previous studies and application to elementary school students' education.
(2001) CCQ 자아탄력척도와 자아통제척도의 타당도 연구,
(1986) 일부 여자 중학생의 자아개념 및 스트레스와 적응행동에 관한 연구,
(2000) 신체형 장애, 학지사
(2003) 한국판 아동 신체화 척도의 신뢰도 타당도 및 초등 고학년생의 신체증상 경험 특성,
(1994) 청소년의 학업스트레스요인 및 증상 분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과,
(1987) 고등학교 재학생들의 스트레스,
(1995) 한국아동의 일상적 스트레스 척도의 개발,
(1985) 입시를 앞둔 청소년의 정신건강,
(2000) 청소년의 신체증상과 자아 존중감에 관한 연구,
(1995) 고등학생들의 시험불안과 대처전략,
(2001) 정신병리를 차단하는 요인으로서의 탄력성,
(1997) 아동이 인식한 부모의 교육적 기대와 시험에 대한 스트레스와의 관계 연구,
(1992) 대학생들의 생활부적응에 관한 연구 우울 및 신체형장애를 중심으로,
(1994) Diagnostic and Statistical Mannual of Mental Disorders,
(1988) How to feel better when it bad:Children's perspectives on coping with everyday stress,
(1980b) The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior Minnesota symposia on Child Psychology,
(1990) Depressive symptoms in late adolescence A longitudinal perspective on personality antecedent Risk and protective factors in the development of psychology, Cambridge University Press
(1996) Journal of Personality and Social Psychology,
(1994) Somatization in children and adolescents,
(1987) Coping with stress during childhood and adolescence,
(1991) Somatization symptoms in a community sample of children and adolescents further validation of the children's somatization inventory,
(1992) A selective review of child psychiatric syndromes with a somatic presentation,
(1997) and the Five-Factor Model as Predictors of Behavioral and Emotional Problems in Clinic-Referred Children and Adolescents Journal of Abnormal Psychology,
(1991) Current concepts of somatization, American Psychiatric Press
(1996) Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency,
(1990) Psychological characteristics of children who suffer from headche:A research note,
(1991) Somatic complaints and their relationship to depressive symptoms in Swedish adolescents,
(1993) American Journal of Orthopsychiatry,
(1988) an exploratory study of stressors and symptoms,
(1985) Social support and chilren of divorce,