인터넷 게임중독을 자기조절의 실패라는 관점에서 조망하였다. 먼저 인터넷 사용이 일상이 되고 사이버스페이스가 중요한 생태계로 뿌리내리고 있는 한국사회의 실태와 놀이와 여가 활동의 일환으로 사이버스페이스에서 발생하는 게임의 생태적 특성에 대해 살펴보았다. 다음으로, 인터넷 게임의 이용 결과가 게임 이용자의 특성과 게임 자체의 속성 및 환경적 요인의 상호작용 속에서 발생하는 것으로 조망하는 통합적인 구조모형을 공중건강적인 관점에서 구성하고, 모형의 세부 내용과 유용성을 논의하였다. 인터넷 게임은 그 자체로 재미나 성취감 혹은 선정성이나 폭력성 등의 다양한 기능성을 보유하고 있다. 게임에 참여하는 사람의 특성도 유전이나 성격 특성 등의 면에서 다르다. 게임의 환경 역시 게임에 대한 가용성, 접근성 및 수용성 등의 면에서 많은 변이가 있다. 아울러, 게임 이용의 부정적 결과에 해당하는 게임중독의 발달을 설명하는 모형과 중독 행동의 과정을 설명하는 모형을 제안하였다. 중독의 발달은 실험적 접촉과 충동적 추구 및 강박적 추구의 세 단계로 구분되는데, 각 단계는 신경 가소성과 행동 특성의 면에서 질적으로 구분할 수 있다고 보았다. 중독 행동을 체계의 상위 위계적 자기조절이 실패하는 과정으로 조망하는 과정모형을 제안했다. 끝으로, 중독에 관한 세 가지 모형과 이들 사이의 관계 및 중독의 일반성과 특정성 문제에 대하여 논의하였다.
The present paper examined internet game addiction from the perspective of self-regulatory failure. In so doing, we offered an analysis of the ecological nature of cyber-space and internet games in the current Koran society. We then proposed a comprehensive structural model of internet game addiction based on the public health approach. The proposed model put emphasis on the dynamic interplay between three major factors: user characteristics, game characteristics and environmental characteristics. The model proposed that game users differ in their genetic dispositions and personality traits. In addition, the model proposed that game characteristics can be analyzed based on positive as well as negative functional properties inherent to internet games. The model also identified availability, accessability and acceptability as key environmental factors of internet games. It was assumed that the joint impact of the three factors upon the game user can be positive as well as negative. The present paper also made an attempt to clarify the process of internet game addiction by taking a developmental perspective. Specifically, it was proposed that individuals pass through three distinct stages of addiction (i.e., experimental-impulsive-compulsive) and the three stages differ qualitatively from one another in their neuro-plasticity and behavioral characteristics. Finally, the present paper proposed a process approach to addictive behavior which views addictive behavior as self-regulatory failure of higher level goals. Relationships between structural, developmental, and process model of internet game addiction, and the issues of generality versus specificity of addiction models were also discussed.
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