바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Health Psychology

The Defense Mechanism and Coping Strategy Characteristics of Resiliently Adaptive Female College student

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2008, v.13 no.4, pp.961-975
https://doi.org/10.17315/kjhp.2008.13.4.008



Abstract

Early adjustment models had focused on deficiency or disorders. Recently, many researchers take a growing interest in resilience paradigm about people who do not develop emotional and psychological problems in spite of the environmental deficiencies. Adaptive resilience can be defined as a ability not to be influenced by stressful circumstances, and to reduce stress level remarkably. This study focused on the resilience and investigated the unconscious and conscious reactive mechanism characteristics of resilient people who maintain social adaptation with all psychological distresses. Total 222 female college students were participated in this study. Among people with high psychological distress, adaptive people were categorized as resilient group and non-adaptive people were vulnerable group. Their defense mechanism as unconscious reactive mechanism and coping strategy as conscious mechanism were statistically analyzed. Result showed that people with high distress use more immature and neurotic defense regardless of adjustment level. But resilient group use more narcissistic and mature defense and problem-solving and social support coping, while vulnerable group use more neurotic defense and emotion focused coping. Finally, the limitation and implication of this study were discussed.

keywords
적응유연성, 사회적 적응, 방어기제, 대처전략, 심리적 고통, resilience, social adaptation, defense mechanism, coping strategy, psychological distress, resilience, social adaptation, defense mechanism, coping strategy, psychological distress

Reference

1.

강혜원, (1999) 학업에 대한 성패귀인, 자기효능 및 내적 동기와 대학생활 적응의 관계, 교육심리연구

2.

구본권, (1992) 방어기제와 정신병리 관계에 관한 고찰, 강남대논문집

3.

김광일, (1984) 간이정신진단검사 실시요강, 중앙적성출판부

4.

김만지, (2002) 청소년의 가족관련 스트레스와 사회적지지가 대처방식에 미치는 영향, 대한가정학회지

5.

김은경, (2000) 대학생의 성별,계열별에 따른 사상체질 및 자아방어기제 연구,

6.

김재은, (1991) 이화방어기제 검사 요강, 하나의학사

7.

김재은, (1997) 한국대학생의 삶의 만족도, 집문당

8.

김정욱, (2003) 방어기제성숙도에 대한 논의, 한국임상심리학회 추계학술대회

9.

김형섭, (2000) 한국어판 사회적응자기평가척도(SASS)의 신뢰도 및 타당도 연구, 정신신체의학

10.

박경화, (1991) 한국인의 자아방어기제에 관한 연구,

11.

박애선, (1992) 기혼여성의 성역할 특성과 스트레스 지각이 스트레스 대처방식에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

12.

송현종, (1998) 이고그램 유형과 대학생활 적응, 여수대학교 논문집

13.

송희영 ; 임지영 ; 남경아, (2006) 일반 청소년을 위한 적응유연성 도구(Resilience Scale)의 타당도 및 신뢰도, 정신간호학회지

14.

안도희 ; 김지아, (2007) 대학생의 적응유연성에 따른 집단별 특성: 대처전략, 사회적 지지, 유능감 및 학업성적을 중심으로, 교육심리연구

15.

양현정, (2003) 대학생활적응에 영향을 미치는 일상적 스트레스와 자아존중감의 상호작용 효과,

16.

오영희, (1993) 대학생들의 적응에 관한 연구, 한국심리학회 93연차대회 학술발표논문집

17.

이경주, (1997) 청소년의 스트레스와 사회적지지 및 행동문제,

18.

이도영, (1990) 고등학교 학생들의 스트레스 수준과 그 대처반응에 관한 연구,

19.

이상로, (1979) 성격과 행동의 지도, 중앙 적성

20.

이소은, (1990) 스트레스 상황에 대한 아동 및 청소년의 대처 방식,

21.

이윤조, (2002) 자기애적 성격특성과 자기효능감 및 대학생활적응과의 관계,

22.

이윤주 ; 민하영 ; 이영미, (2004) 대학생의 성인애착유형, 자아탄력성수준과 대학생활적응의 관계, 아시아교육연구

23.

이은희, (2004) 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증, 한국심리학회지: 건강

24.

이인길, (1991) 정신분열증 환자의 자아방어기제 연구,

25.

이창식 ; 김윤정, (2004) 스트레스에 대한 대처전략의 중재효과 - 남녀대학생의 차이를 중심으로 -, 한국청소년연구

26.

조명희, (1998) 스트레스 지각정도에 따른 대학생활적응, 서원대학교 학생생활 연구

27.

조명희, (1999) 자아분화수준에 따른 대학생활적응, 서원대학교 학생생활연구

28.

최미경, (2003) 대학생의 자각증상과 우울 및 스트레스 대처행동의 관계, Journal of Korean Academy of Nursing

29.

최영희, (1999) 대학생활적응과 정서지능과의 관계 연구, 청소년복지연구

30.

한혜준, (1994) 분리 개별화와 가족 응집력이 대학 생활 적응에 미치는 영향, 한국가정관리학회지

31.

Bosc,M., (1997) Development and validation of a social functioning scale, the Social Adaptation Self-evaluation Scale, European Neuropsychopharmacology

32.

Davidson,K., (1998) A critical appraisal of self-reported defense mechanism measures, Journal of Personality

33.

de Anda,D., (2000) Stress, stressors and coping strategies among high school students, Children and Youth Services Review

34.

Derogatis, L. R., (1977) SCL-90(Revised) Manual I. Clinical Psychometrics Research Unit, Baltimore, John Hopkins University School of Medicine,

35.

Folkman,S., (1985) If it changes it must be a process: Study of emotions and coping during three stages of a college examination, Journal of Personal and Social Psychology

36.

Hauser,S.T., (1986) Conceptual and empirical dilemmas in the assessment of defenses in : Empirical studies of ego mechanisms of defense , American Psychiatric Press

37.

Lazarus,R.S., (1991) Coping and emotion in : Stress and coping: An anthology , Columbia University Press

38.

Luthar,S.S., (1991) Vulnerability and resilence: A study of high-risk adolescents, Child Developmental and Behavioral Pediatrics

39.

Masten,A.S., (1990) Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity, Development and Psychopathology

40.

McCubbin,H., (1987) Adolescent coping style and behaviors: conceptualization and measurement, Journal of Adolescence

41.

Seiffge-Krenke,I., (1995) Stress, coping, and relationships in adolescence, Hillsdale

42.

Valiant,G.E., (1971) Theoretical hierarchy of adaptive ego mechanism, Archives of General Psychiatry

43.

Willick,S., (1995) The defense in : Psychoanalysis the major concepts, Yale University Press

The Korean Journal of Health Psychology