자신의 신체에 대한 가치관의 일종으로서 “외모가 사회적 영역인 대인관계, 연인(배우자)관계, 사회적 성취 차원에서 가지는 유용성에 대한 개인의 신념 또는 믿음”이라 정의한 외모도구성을 측정할 수 있는 척도를 개발하기 위해 두 개의 연구를 실시하였다. 연구1에서는 예비문항을 개발하여 남녀 대학생(N=333)에게 실시하고, 탐색적 요인분석을 통해 3개의 하위차원을 확인하였다. 연구2에서는 선정된 19개 문항을 새로운 대학생 표본(N=320)에 실시하여 요인구조를 교차타당화 하고, 성별 집단의 요인구조의 동질성을 검증하였다. 또한 경쟁모형을 구성하여 비교한 결과 3요인모형의 타당함을 확인하였고, 외모존중감(김완석, 2007)과 신체감시성(McKinley & Hyde, 1996),신체편향성(김완석, 유연재, 2007)과도 이론적으로 예상한 유의한 관계가 있음을 확인하였다. 외모도구성은 신체관리 행동에 대해서도 유의한 예언력을 가지는 것으로 나타났다. 이런 결과를 토대로 외모도구성 척도(Body Value Inventory-Social Instrumentality-Appearance: BVI-SI-A)가 적절한 수준의 심리측정학적 특성을 가진 것으로 결론지었고, 향후 신체이미지와 신체관리 행동의연구에 유용한 척도임을 논의하였다.
To develop a Social Instrumentality of Appearance Scale(BVI-SI-A), two studies were performed. Social instrumentality of appearance, as a kind of body-related values, was defined as "personal beliefs of utility of body appearance in social settings such as interpersonal relationship, sexual partnership, and social achievement". In study 1, 333 of college students were responded to 55 items which were developed as an item pool. 19 items were selected according to the results of item and factor analysis. Exploratory factor analyses of those 19items revealed a 3 factor structure of the scale. In study 2, new college samples were collected(N=320, 120 male and 200 female) to examine the psychometric properties of the scale further. Factor analysis revealed 3 factor structure of the scale which was same as study 1,and the homogeneity of factor structure across the sex was verified as well. The scale showed significant correlations with Appearance Esteem(Gim, 2007), Body Surveillance(Mckinley, & Hyde, 1996), and Body Value-Inclination(Gim & Ryu, 2007) as predicted. BVI-SI-A had significant predictive power on body-related behaviors. Authors interpreted these results as the scale(BVI-SI-A) have acceptable psychometric properties and concluded that it could be useful tool for body image and body related behavior studies.
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