바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

다문화가정 아동의 정신 건강을 위한 집단 미술치료 및 부모교육 병합치료 프로그램에 관한 예비연구

Preliminary Study on the Combined Treatment of Parent Education and Group Art Therapy for Multi-cultural Children's Mental Health

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2010, v.15 no.4, pp.853-864
한미령 (Phillips Academy Andover)
장은진 (대구사이버대 미술치료학과)
장은진 (침례신학대 상담심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 다문화가정 아동과 부모들을 대상으로 집단 미술치료 프로그램 및 부모교육 병합치료프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과를 검증하기 위한 예비연구로, 병합 치료프로그램 실시 후아동의 자아존중감과 사회기술 향상 및 부모의 양육 효능감에서 유의한 변화가 있는지를 살펴보았다. 아동집단 미술치료 프로그램은 만 8세부터 11세까지의 초등학생 6명을 대상으로 주 2회(1시간 30분) 총 10 회기 동안 실시하였으며, 부모교육 프로그램은 그들의 부모들에게 주 1회(2시간)총 4회기 동안 진행하였다. 연구결과, 병합치료 프로그램에 참여한 다문화가정 아동들의 일반적자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감이 모두 긍정적으로 변화된 것으로 밝혀졌으며, 협동, 자기주장, 공감, 자기조절과 같은 사회기술 역시 유의한 변화를 보였다. 한편 부모의 인지적 양육효능감은 유의한 변화를 보였지만, 불안감/좌절감이나 부모역할에 대한 관심과 흥미는 통계적으로 유의미한 변화가 관찰되지 않았다.

keywords
다문화가정 아동, 정신 건강, 집단 미술치료, 부모교육, 병합치료

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of a combined art therapy and parent education program on the self-esteem and social skills of multi-cultural children, as well as on the parenting efficacy. A ten-session group art therapy program (two 1.5-hour sessions per week) was conducted for six elementary school children ranging in age from 8 to 11. For the parents of those children, a four-session parent education program (one 2-hour session per week) was held. Prior and subsequent to interventions, assessments for the three dependent variables were conducted using standardized test measures. It was found that the children showed statistically significant improvements in all the subcategories of self-esteem,such as general self-esteem, social self-esteem, family self-esteem, and school self-esteem. Moreover, they also showed statistically significant improvements in all the subcategories of social skills, such as assertiveness, empathy, cooperation, and self-control. As for the parents'parenting efficacy, cognitive efficacy showed statistically significant improvements, but their frustration/anxiety level and interests in parental role did not show any statistically significant change. By conducting children's art therapy program and parent education program simultaneously in a parallel process, this research was the first to develop a combined treatment for newly emerging multi-cultural families in Korea.

keywords
multi-cultural children, art therapy, parent education, combined treatment, mental health
투고일Submission Date
2010-11-20
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2010-12-07

한국심리학회지: 건강